Permalänk

Problem med datorn..

Hej,

Först och främst vill jag påpeka att jag är värdelös på datorer.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men jag försöker.

På senaste tiden har min dator börjat "hängt" sig i ca. 15 sekunder, efter det går det bort en väldigt liten stund innan det händer igen, samt att min muspekare får en regnbågsfärg, det enda jag kan göra för att fixa detta är att starta om datorn eftersom jag inte har den blekaste aning om vad som kan vara fel.

Jag köpte denna datorn (Inet Taurus Experienced) för 2,5 år sedan.

Kan jag felsöka datorn på något sätt eller är det någon som har varit med om liknande problem?

Tackar på förhand.

Mvh /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mercmeister:

Hej,

Först och främst vill jag påpeka att jag är värdelös på datorer.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här, men jag försöker.

På senaste tiden har min dator börjat "hängt" sig i ca. 15 sekunder, efter det går det bort en väldigt liten stund innan det händer igen, samt att min muspekare får en regnbågsfärg, det enda jag kan göra för att fixa detta är att starta om datorn eftersom jag inte har den blekaste aning om vad som kan vara fel.

Jag köpte denna datorn (Inet Taurus Experienced) för 2,5 år sedan.

Kan jag felsöka datorn på något sätt eller är det någon som har varit med om liknande problem?

Tackar på förhand.

Mvh /

Har du någon gång under denna tid rensat datorn från damm och då isf hur? Gör det med tryckluft (t ex på burk) inte med dammsugare då detta kan ge ESD-skador (statiska urladdningar) som kan förstöra dina delar i burken. Ta gärna hem t ex AIDA64 och kolla vad den säger om temperaturer i din dator.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du någon gång under denna tid rensat datorn från damm och då isf hur? Gör det med tryckluft (t ex på burk) inte med dammsugare då detta kan ge ESD-skador (statiska urladdningar) som kan förstöra dina delar i burken. Ta gärna hem t ex AIDA64 och kolla vad den säger om temperaturer i din dator.

Halloj.

Drog hem speedfan och det visade följande resultat.

GPU - 49C
Temp1- 48c
temp2: 127c
temp3: 45c
HD1: 43c
HD2: 34c
HD0:36C
Core 0: 48c
Core 1: 46c

Vet inte mycket om datorer men det måste väl vara något fel med temp2? haha

Och om det inte är för mycket, vad exakt är temp2?

Mvh /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mercmeister:

Halloj.

Drog hem speedfan och det visade följande resultat.

GPU - 49C
Temp1- 48c
temp2: 127c
temp3: 45c
HD1: 43c
HD2: 34c
HD0:36C
Core 0: 48c
Core 1: 46c

Vet inte mycket om datorer men det måste väl vara något fel med temp2? haha

Och om det inte är för mycket, vad exakt är temp2?

Mvh /

Om det temperaturerna stämmer är de ok. Den temp som visar 127 är felvisning och inget att bry sig om. Dock kan de ju vara ännu bättre men det beror ju på om du har gjort rent eller ej? Är ditt OS (Windows förmodar jag) fullt uppdaterat? Har du installerat något på senare tid som kan vara orsak till konstigheten/rna? Kör du med antivirusprogram? Har du även kollat datorn med ett sk malwaresökprogram t ex MBAM?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om det temperaturerna stämmer är de ok. Den temp som visar 127 är felvisning och inget att bry sig om. Dock kan de ju vara ännu bättre men det beror ju på om du har gjort rent eller ej? Är ditt OS (Windows förmodar jag) fullt uppdaterat? Har du installerat något på senare tid som kan vara orsak till konstigheten/rna? Kör du med antivirusprogram? Har du även kollat datorn med ett sk malwaresökprogram t ex MBAM?

Har inte gjort rent den på ett tag så får testa att göra det och se hur det går. Det är windows jag har och den borde vara helt uppdaterad.

Borde kanske ha sagt att detta börja hända förra året någon gång fast då var det nån månads mellanrum, så det har inte med någon installation att göra (rätt säker på det i alla fall).

Jag har Ad-aware och malwarebytes.

Mvh /