Glance och PSR, är de i symbios eller är det ena inte beroende av det andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Varför fortsätter du att säga att bara för att Nokia har sagt att det behövs displayminne, så har de sagt att det behövs PSR, när det bara är du, du, du, och ingen annan som nämnt PSR.

LG var först med PSR i telefoner, så lägg ner. Nokia har aldrig använt sig av det.

Men nu ignorerar du vad som diskuterades och vad du citerade. Synonymer är inte svårt! Jag gav en mer korrekt bild kring ägarskapet av Glance Background som du påstår att de inte byggt (felaktigt), men du tar inget ansvar för dina egna försök att argumentera. Microsoft Mobile äger källkoden, rättigheterna att publicera och bygga vidare på dessa program då de överlåtits av D&S/discontinued operations till Microsoft Mobile som del av övertagandet. Om det finns patent så är de inget hinder eftersom de licensierat dessa för 10 år framåt och betalat en klumpsumma, så det är redan betalt.

LG använder inte PSR om man ska använda din definition. Det är inte VESAs (e/)DP1.3 med PSR som används där. Vad är Microsofts "display memory" för något, och varför är det ett krav de ställer för att använda Glance om de inte kan använda det för att självuppdatera statiska bilder? För att spara ström? Hur ska de spara ström om de inte kan självuppdatera skärmen från minnet? Om du inte kan säga vad "display memory" är hur kan du då vara säker på att det inte är samma sak som DSR/PSR!? Galet resonemang. Det går inte att bygga sånt resonemang med marknadsmaterial från LG eller på grund av att någon recension säger "first".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

LG använder inte PSR om man ska använda din definition.

Visa någon som var före då?

Alla ser ju hur du duckar gång på gång på gång, du kan inte visa någon annan lur som haft det innan, du kan inte visa sambandet mellan PSR och Glance, du kan inte visa NÅNTING. Du bara påstår saker.

Jag påstår att 930 har PSR, men det räcker inte för att få Glance. LGG2 är ett bra exempel, den har också PSR men saknar Glance.

Både 630 och 930 har PSR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Men hur tänker du? Dessa personer jobbade på Betalabs, men på BetaLabs så står det att SC är en produkt från NRC. Dessa personer jobbade på NRC också, eller varför står de med på sidan över vissa patent?

Här ser du vad en av de åstadkommit på NRC
https://research.nokia.com/publications?page=1&search=Jyri

Här en annan
https://research.nokia.com/publications?search=Jari+Kinnunen

Så där hade du fel igen, de kan inte tagit fram patent åt NRC om de inte jobbat åt dem.

SC? Sleeping screen var en produkt av NRC fram till 2011/12 någon gång, dessa jobbar med annat idag. Dessa har inte jobbat med Glance background. Nokia sleeping screen överfördes (programmet/källkoden) även den till Microsoft Mobile, men det är ointressant när team-medlemmarna gör annat. Program för Symbian kan inte längre uppdateras på Ovi-store. Jag har för någon vecka sedan sagt att det var NRC som producera sleeping screen – eller glance backgrounds föregångare. Se #5307 i WP-tråden. Det som var fel där är att jag inte kollade upp om X-serien hade någon form av stöd, de hade timed-läget har vi kommit fram till, men inte always on eller peek.

Det var inte samma folk som gjorde Nokia sleeping screen och Nokia Glance Screen eller Glance Background. Var olika team, precis som min (tidigare) länk säger. Personerna som gjorde Nokia Sleeping Screen jobbade enbart på NRC bland utvecklarna och projektledarna. De släppte programmet via plattformen som var beta labs. Idag jobbar många hos andra företag, några jobbar på technologies hos Nokia. Idag fortsätter Microsoft Mobile erbjuda Nokia Sleeping Screen för nedladdning (betan gick ju ut och det blev ett vanligt program) och de har också teamen som gjorde Glance och Glance Background anställda hos sig. Svårare än så är det inte. Innan jag lyckades få dig att se att Samsung och Motorola Mobility har några av dessa features så argumentera du för att Nokia skulle förbjuda alla inkl Microsoft från att införa funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Visa någon som var före då?

Alla ser ju hur du duckar gång på gång på gång, du kan inte visa någon annan lur som haft det innan, du kan inte visa sambandet mellan PSR och Glance, du kan inte visa NÅNTING. Du bara påstår saker.

Jag påstår att 930 har PSR, men det räcker inte för att få Glance. LGG2 är ett bra exempel, den har också PSR men saknar Glance.

Både 630 och 930 har PSR.

Microsoft/Nokia har sagt att Icon och 930 saknar "Display memory" och saknar den inbyggt minne i panelen (modulen) så kan den inte ha PSR. Nyss påstod du att inget från Nokias enheter hade PSR.

Moto X, Droid Mini, Ultra och Maxx saknar också "Glance", de har Active Display. LG har valt tekniken för att den sparar batteri (10% påstår de), inte för snabbtittskärmar eller screen-savers. Det finns inget hinder för dem om de vill. Det är Microsoft som påstår att det finns tekniska begränsningar och säger att dessa begränsningar är panelen. Du får gärna rikta anklagelser att de skulle ljuga till de som står bakom uttalandena. Jag har givit flera källor inklusive direkt från Nokia utan att gå via journalist.

Påstår du nu att display memory är samma sak som PSR så var Lumia 620, 720, 810, 820, 822, 920, 925, 928 och 1020 före LG G2. Du ser hur du argumenterar, du kan inte ha det på bägge visen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

SC? Sleeping screen var en produkt av NRC fram till 2011/12 någon gång, dessa jobbar med annat idag

***bort/moderator***, du har fått se länkar på några på beta som även jobbade på NRC. Du har ingen aning vilka fler som var där då, eller som är där nu.

Citat:

Dessa har inte jobbat med Glance background

Det märks

Citat:

Nokia sleeping screen överfördes (programmet/källkoden) även den till Microsoft Mobile

Nej, Glance fick den nedbatnade versionen heta.

Citat:

Jag har för någon vecka sedan sagt att det var NRC som producera sleeping screen

***bort/moderator***

Citat:

Det var inte samma folk som gjorde Nokia sleeping screen och Nokia Glance Screen eller Glance Background

Precis, hur kan du då påstå att NRCs produkt ingår i de andras version, när NRC varken tillhör Nokia, utan det som blev kvar var Glance.

Citat:

Personerna som gjorde Nokia Sleeping Screen jobbade enbart på NRC bland utvecklarna och projektledarna.

Hur vet du vilka positioner de har? Källa?

Citat:

De släppte programmet via plattformen som var beta labs..

Ja, men hann döpa om det och modifiera det. Glance Beta.

Citat:

Idag jobbar många hos andra företag, några jobbar på technologies hos Nokia.

Som sagt, du har ingen aning om vem som jobbar var

Citat:

Idag fortsätter Microsoft Mobile erbjuda Nokia Sleeping Screen.

Nej.

Citat:

de har också teamen som gjorde Glance och Glance Background anställda hos sig.

En jäkla skillnad. Om inte annat så bör du kanske se det på själva produkten

Citat:

Innan jag lyckades få dig att se att Samsung och Motorola Mobility har några av dessa features så argumentera du för att Nokia skulle förbjuda alla inkl Microsoft från att införa funktionaliteten.

De kör ju en Glance-variant, precis som Lumia, inga rörliga notiser, klocka, så där ser man att det verkligen inte är SC-folket som ligger bakom.

Motos är ju t.om bättre än Lumias, så där ser man hur mycket värde de har i Glance när andra först nu, efter att affären var spikad. Då kom det andra, varför har de inte kommit innan, tror du?

Glance ger dem inget unikt när det redan finns en som har något bättre, vilket aldrig var fallet när Nokia körde sin NC.

Nedan ser du att SC är i en omgjord version som kallas Glance Background till WP. Hade det varit samma hade den inte döpts om, och framför allt blivit så omgjord.

http://nokiatheone.com/2013/10/10/nokia-sleeping-screen-comes...

Tagit bort nedlåtande text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft/Nokia har sagt att Icon och 930 saknar "Display memory" och saknar den inbyggt minne i panelen (modulen) så kan den inte ha PSR. Nyss påstod du att inget från Nokias enheter hade PSR.

Moto X, Droid Mini, Ultra och Maxx saknar också "Glance", de har Active Display. LG har valt tekniken för att den sparar batteri (10% påstår de), inte för snabbtittskärmar eller screen-savers. Det finns inget hinder för dem om de vill. Det är Microsoft som påstår att det finns tekniska begränsningar och säger att dessa begränsningar är panelen. Du får gärna rikta anklagelser att de skulle ljuga till de som står bakom uttalandena. Jag har givit flera källor inklusive direkt från Nokia utan att gå via journalist.

Påstår du nu att display memory är samma sak som PSR så var Lumia 620, 720, 810, 820, 822, 920, 925, 928 och 1020 före LG G2. Du ser hur du argumenterar, du kan inte ha det på bägge visen.

Jag argumenterar så för att du slänger ur dig saker utan belägg. Om du kan säga att 930s avsaknad av Glance beror på PSR, utan att kunnat styrka det, så är det klart att jag kan säga det omvända.

Det är ju så tydligt att du gärna tar till länkar när du vet att det finns info som kan styrka det du säger, men gällande PSR och Glance och PSR och allt annat så babblar du bara, inga källor på nåt.

Så räkna med att bli bemött på samma sätt. Påstår du saker utan täckning så förvänta dig detsamma. Det är du som lagt det på den nivån. För du skulle inte kunna vidhålla samma sak, med källor, då det inte finns!

Permalänk
Medlem

PSR kom runt 2011.

Källor:

http://www.theregister.co.uk/2011/09/14/intel_demos_panel_sel...
http://www.hardwaresecrets.com/article/Introducing-the-Panel-...
http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=awok8H...

Glance-tekniken har funnits mycket längre. Plus att PSR är mycket, mycket ovanligt i telefoner.

Inte ovanligt i telefoner? Källa, please

Permalänk
Medlem

I förhållande till DisplayPort kom PSR med eDP 1.3 den 7 feb 2011. I förhållande till paneler så fanns funktionen sedan tidigare (fråga tillverkarna vilken först MIPI-panelen med minne och self-refresh var, du bör kunna hitta referenser från öppna källor före 2010) och det är inte DP som LG G2 använder.

Nokia Sleeping Screen förkortas väl ändå som man vanligen gör NSS och det gör Nokia också i de fallen de förkortar namnet.

Nu är Motorola Mobilitys Active Display/snabbtittsskärm jättebra, för några dagar sedan vart det tyst om man sa att någon annan hade funktionen och någon dag innan dess så gormades det att bara Nokia-enheter hade det och innan det så gormades det att Nokia inte skulle låta någon implementera varken snabbtittskärm eller screen-saver.

Det är inte så svårt att kolla upp folks CVs, vem som är lead var o.s.v.

Sampsa Fabritius, Jari Kinnunen, Joep van Gassel, och Jyri Virtanen som jobbade med NSS jobbade inte med Glance Background eller Glance. Jari var bort 2012 någon gång, och jobbade inte på Nokia när de släppte Glance-funktionerna eller Glance Backgrounds. De andra, tja någon jobbade hos NRC/Technologies. Fast de är inte Martin Jansky som är Senior Product Manager och resten som jobbade med Glance Background, det är ett annat team. Du kan säkert fråga John Markow community manager på Beta Labs vilka som ingick mer exakt. NRC släppte hur som helst allt 11/12 någon gång, men Microsoft Mobile fortsätter tillåta nedladdning av programmet som inte uppdaterats på några år och inte kan uppdateras eftersom inga program på Ovi store för Symbian och N9 kan uppdateras längre.

Men vad är det du är ute efter? Beta Labs är en plattform, Jyri och Jari jobbade på NRC när de släppte NSS, Jari slutade på Nokia aug 2012, Jyri är mindre klart men det går inte att maila honom så han är troligen någon annan stans, vad är det du tror dig motbevisa? Jag hade redan förklarat både här och tidigare att NSS gjordes av NRC, senare gjordes av D&S/discontinued operations och utvärderades via beta labs de också, men tillgångarna, källkod, rättigheter att ge ut det, dokumentation och annat överfördes till Microsoft Mobile.

Det är bara Microsoft som kan svara för sina egna uttalanden att 930 (samt 625, 520) saknar "display memory" och varför de inte vill tillåta Glance Screen eller Glance Background på 930. Jag har givit dig källorna. Du är ganska ensam om du påstår att det inte är skärmarna det beror på. Microsoft/D&S säger att skärmarna är annorlunda mot de som stödjer funktionen hos dem. De skulle nog inte ge det som anledning om det inte också var det som påverka deras beslut eller möjlighet till att implementera det. Det är hur som helst inget jag påstår, men du är ensam i världen från vad jag sett om du vill påstå att det bara är tillfälligheter och inte alls anledningen. Vill du säga att de ljuger får du vända dig till dem däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I förhållande till DisplayPort kom PSR med eDP 1.3 den 7 feb 2011. I förhållande till paneler så fanns funktionen sedan tidigare (fråga tillverkarna vilken först MIPI-panelen med minne och self-refresh var, du bör kunna hitta referenser från öppna källor före 2010) och det är inte DP som LG G2 använder.

Vilken telefon använder PSR då?

Citat:

Nokia Sleeping Screen förkortas väl ändå som man vanligen gör NSS och det gör Nokia också i de fallen de förkortar namnet.

NSS har jag aldrig sett Nokia själva skriva. Har du länk?

Citat:

Nu är Motorola Mobilitys Active Display/snabbtittsskärm jättebra, för några dagar sedan vart det tyst om man sa att någon annan hade funktionen och någon dag innan dess så gormades det att bara Nokia-enheter hade det och innan det så gormades det att Nokia inte skulle låta någon implementera varken snabbtittskärm eller screen-saver.

Den är ju bra, bättre än Glance faktiskt.

Citat:

Det är inte så svårt att kolla upp folks CVs, vem som är lead var o.s.v.

Sampsa Fabritius, Jari Kinnunen, Joep van Gassel, och Jyri Virtanen som jobbade med NSS jobbade inte med Glance Background eller Glance. Jari var bort 2012 någon gång, och jobbade inte på Nokia när de släppte Glance-funktionerna eller Glance Backgrounds. De andra, tja någon jobbade hos NRC/Technologies. Fast de är inte Martin Jansky som är Senior Product Manager och resten som jobbade med Glance Background, det är ett annat team. Du kan säkert fråga John Markow community manager på Beta Labs vilka som ingick mer exakt. NRC släppte hur som helst allt 11/12 någon gång, men Microsoft Mobile fortsätter tillåta nedladdning av programmet som inte uppdaterats på några år och inte kan uppdateras eftersom inga program på Ovi store för Symbian och N9 kan uppdateras längre.

Men vad är det du är ute efter? Beta Labs är en plattform, Jyri och Jari jobbade på NRC när de släppte NSS, Jari slutade på Nokia aug 2012, Jyri är mindre klart men det går inte att maila honom så han är troligen någon annan stans, vad är det du tror dig motbevisa? Jag hade redan förklarat både här och tidigare att NSS gjordes av NRC, senare gjordes av D&S/discontinued operations och utvärderades via beta labs de också, men tillgångarna, källkod, rättigheter att ge ut det, dokumentation och annat överfördes till Microsoft Mobile.

Att du bara gör sig besväret att kolla upp detta, när det inte spelar någon som helst roll, är roande men skrämmande.

Du har ju ingen poäng i det du skriver.

Citat:

Du är ganska ensam om du påstår att det inte är skärmarna det beror på

Har jag aldrig påstått. Däremot har du påstått att det beror på avsaknaden av PSR. Givetvis taget ur tomma intet.

Citat:

Microsoft/D&S säger att skärmarna är annorlunda mot de som stödjer funktionen hos dem. De skulle nog inte ge det som anledning om det inte också var det som påverka deras beslut eller möjlighet till att implementera det. Det är hur som helst inget jag påstår, men du är ensam i världen från vad jag sett om du vill påstå att det bara är tillfälligheter och inte alls anledningen. Vill du säga att de ljuger får du vända dig till dem däremot.

Det de säger säger stämmer säkert, det är det du sa som inte stämmer. Du blandade in PSR i detta trots att det inte har med saken att göra, och har det det, ja men visa det då.

Permalänk
Medlem

Det som en gång var Sleeping Screen, har karvats ned till Glance, som är en bra grej, men i ärlighetens namn är den ljusår från sin fader.

Vi har Moto X med sin Active Display, deras version av Glance, som faktiskt var helt okänd för mig, men den var ju riktigt bra, några snäpp vassare än Glance, just för att man fick fram info bara genom att trycka ex på ikonen om inkomna mess, avsändaren och annat. Mycket fiffigt.

Sedan har vi den som finns på Nokia N9, den är mest lik sin fader, där rör sig klockan och notiserna, för att inte samma pixlar ska nyttjas då risken för inbränning ökar. Sedan har jag för mig att det även fanns en strömsparande vinst i det också, men jag minns inte vad.

Sedan har vi Nokia 808 som kom 2012, med Symbian, som har den riktiga, kompletta versionen av sleeping screen. Det är den senaste som har det, men N8 som kom 2010 och några som kom däromkring har det också.

Att Moto kom med sin Glance-variant när affären var spikad säger en del, Varför har ingen släppt en sådan sak genom alla dessa år, utan först då? Och varför är det just Glance de efterliknar, den som inte utgör stommen, grunden, det viktigaste, utan det är något Nokia skapat som övergått till MS, men att Nokia kan bättre såg vi ju bara i N9, som de gjorde 2011. Strax innan L800.

Ingen av dessa har PSR, men det visste ni nog redan. Och skulle jag få välja, så tar jag i första hand Sleeping Screen, i andra hand det som var på N9, och i tredje hand så blir det faktiskt Motos variant då den var riktigt finurlig. Inte komplett, men de har ändå tänkt till.

Så idag så är inte Glance något som särskiljer MS, det var det när Nokia hade det, i sin form, för då hade ingen annan det. Dessutom släpper de två nyheter nu, 630 och 930 som t.om saknar Glance helt. Märkliga tillfälligheter.

Permalänk
Medlem

Påstår du att självuppdaterande paneler och "display memory" som Microsoft syftar på inte är samma sak, så måste du ju i så fall veta vad Lumia-enheternas "display memory" är för något. Jag har tagit det som synonym till PSR/DSR eftersom det inte finns någon tillämpning för sådant minne annars. Vet du annorlunda så måste du ju kunna förklara det, hur kan du annars vara så tvärsäker... Det är ju du som säger "nej det är inte så" utan källa. Är du så tvärsäker utan källa och utan att komma med en förklaring vad det är så går det ju inte att diskutera saken.

Lite förenklat så finns det två lägen du kan driva displayen i MIPI DSI-specifikationerna – ett videoläge (video mode) utan frame-buffer och ett command mode med frame-buffer. Processorn i Galaxy Nexus (vintern 2011) stödjer detta exempelvis. Det är detta LG använder i G2, men tekniken var inte ny och jag kan garantera att den fanns med i specifikationerna från 28 juni 2010, troligtvis tidigare (de är bara öppna för medlemmar). G2 och N5 kan driva panelen i command mode så väl som video mode. DP kan vi se från bland annat källkoden (drivrutinerna) inte används utan att det är just command mode som det syftas till. Menar tillverkaren att detta är vad som saknas på Lumia 930 så menar dem att ett integrerat minne och logik för att uppdatera panelen (från en statisk bildruta) saknas. Om detta är ett krav beror mest på hur de byggt upp funktionen – men det kommer dra mer ström att driva panelen i vanligt läge med 60 bildrutor i sekunden. Har du något resonemang att de inte skulle mena detta så är det inget som du delat med dig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Att Moto kom med sin Glance-variant när affären var spikad säger en del, Varför har ingen släppt en sådan sak genom alla dessa år, utan först då?

Nej de kom inte med funktionen när Microsoft presentera att de skulle köpa D&S i september 2013, de hade funktionen vid lansering i augusti 2013 så sluta med dina konspirationsteorier. Anandtechs (Brians) Moto X-review kom ut och publicerades 26 augusti 2013, en dryg vecka innan Nokia och Microsoft presentera affären. http://www.anandtech.com/print/7235/moto-x-review

Skrivet av Telepati:

Så idag så är inte Glance något som särskiljer MS, det var det när Nokia hade det, i sin form, för då hade ingen annan det. Dessutom släpper de två nyheter nu, 630 och 930 som t.om saknar Glance helt. Märkliga tillfälligheter.

Här är du och påstår att det är tillfälligheter igen, och nyligen så påstod du att de hade exklusivitet på funktionerna och att Nokia ägde onämnda patent som stoppade alla från att införa funktionen. Nu är det inget som gör att Nokia-enheterna sticker ut. Det är dessutom sämre än konkurrenternas som du inte insåg fanns, trotts att enheten vi diskuterat snart har funnits ute ett år. Nokia har aldrig haft något Glance som var annorlunda, nuvarande version på WP8.0-lurar är släppta av Nokia. Glance Background är kvar även om betan gått ut hos Microsoft Mobile. De slutade jobba på NSS helt under 2012, det var samma version (program) till 808 som till N8, E7 osv. Symbian övergavs i princip redan sommaren 2011, och de som överfördes till Accenture blev sparkade eller flyttade till annan verksamhet ganska fort. Idag finns inget kvar.

Det är hårdvaran som stoppar det enligt vad tillverkaren säger, har du invändningar och påstår att de ljuger får du vända dig till dem som sagt. Du är så vitt jag vet ensam med någon sådan bedömning. Därför du inte får medhåll eller några källor, eller andra diskussioner som du kan stödja dig på. Men jag kan hur som helst inte argumentera för Microsofts del, jag kan bara säga och visa vad de sagt, och det är dem som är stopp från att införa funktionen hur som helst. Du har hur som helst inte visat att de inte skulle mena vad de har sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Vilken telefon använder PSR då?

NSS har jag aldrig sett Nokia själva skriva. Har du länk?

Har jag aldrig påstått. Däremot har du påstått att det beror på avsaknaden av PSR. Givetvis taget ur tomma intet.

Det de säger säger stämmer säkert, det är det du sa som inte stämmer. Du blandade in PSR i detta trots att det inte har med saken att göra, och har det det, ja men visa det då.

Ingen telefon använder VESAs DisplayPort PSR. Telefoner eller snarare dess paneler använder MIPI DSI. MIPI command mode är inte helt ovanligt det är vad du hittar på HTC ONE M8, LG G2, Nexus 5 (det är aktivt med vissa kernels iaf) o.s.v. Att jag drog samman MIPI command mode med self refresh och PSR, ja jag är lika skyldig till det som LG Electronics. Termen stämmer däremot både hos VESA och MIPI alliance när det kommer till panelerna. När Nokia/Microsoft då talade om "display memory" alltså MIPI Command Mode med frame-buffer så använde jag samma term som LG nämligen PSR. Det är tillverkaren som påstår att det är detta som saknas, inte jag. Att gorma tillfälligheter är ingen bra attityd eller någon bra diskussionsteknik. Det är långt ifrån någon sakfråga. Om tillverkaren menar något annat måste du ju i så fall veta vad de menar för att så tvärsäker veta att de inte syftar på ett inbyggt minne och krets som uppdaterar bilden från minnet.

NSS används på Ovi-sidan http://store.ovi.com/content/212990 samt är vad alla forum använder. Inkl det under beta labs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Påstår du att självuppdaterande paneler och "display memory" som Microsoft syftar på inte är samma sak, så måste du ju i så fall veta vad Lumia-enheternas "display memory" är för något

Jag har inte påstått något kring det, det är du som sagt vad orsaken är, att skärmarna inte har PSR.

Varför sa du det om PSR men inte kan varken stå för det eller backa upp det? Jag märker ju att du nu vet hur fel du hade då du hela tiden undviker det.

Men det är lugnt, alla ser ju hur du duckar.

Citat:

Jag har tagit det som synonym till PSR/DSR eftersom det inte finns någon tillämpning för sådant minne annars

Att du tagit självuppdaterade paneler som detsamma som skärmminne, ja det förvånar mig inte. Men det är inte samma sak, och du sa PSR och inte DSR, men oavsett så har inte orsaken om vad exakt det är, utan det var du som skulle leka duktig och sa att det saknades PSR.

Citat:

Vet du annorlunda så måste du ju kunna förklara det, hur kan du annars vara så tvärsäker... Det är ju du som säger "nej det är inte så" utan källa. Är du så tvärsäker utan källa och utan att komma med en förklaring vad det är så går det ju inte att diskutera saken.

Jag vet att Glance inte är beroende av PSR ja, något du sa, och jag orkar inte upprepa mig igen. Det är bara så gott att du inte kan backa upp det du sagt.

Citat:

Det är detta LG använder i G2, men tekniken var inte ny

Visa källa då på att PSR kom till telefonerna innan?

Citat:

och jag kan garantera att den fanns med i specifikationerna från 28 juni 2010, troligtvis tidigare (de är bara öppna för medlemmar)

Självklart är det stängt där din viktiga info finns, ***bort/moderator***

Citat:

G2 och N5 kan driva panelen i command mode så väl som video mode. DP kan vi se från bland annat källkoden (drivrutinerna) inte används utan att det är just command mode som det syftas till. Menar tillverkaren att detta är vad som saknas på Lumia 930 så menar dem att ett integrerat minne och logik för att uppdatera panelen (från en statisk bildruta) saknas. Om detta är ett krav beror mest på hur de byggt upp funktionen – men det kommer dra mer ström att driva panelen i vanligt läge med 60 bildrutor i sekunden. Har du något resonemang att de inte skulle mena detta så är det inget som du delat med dig av.

Du snackar om massa ovidkommande saker, PSR, som är förkortningen på en speciell funktion, var termen du använde och jag väntar fortfarande på att du ska verifiera det du sa, men då du inte kan det så blir det långa texter om annat. Hela tiden.

PSR kan du inte styrka, ***bort/moderator***

Skrivet av Petterk:

Nej de kom inte med funktionen när Microsoft presentera att de skulle köpa D&S i september 2013, de hade funktionen vid lansering i augusti 2013 så sluta med dina konspirationsteorier

Precis, så nära inpå, och nu snackar du om det datumet som summan sattes, men jag syftade på då de var överens innan. det var ju inte den 3:e sep 2013 som de var överens, utan då blev siffror officiella. Rykten om affären började långt innan, här är en bank som 2012 spår en affär

http://www.affarsvarlden.se/hem/it_telekom/article3491184.ece

Citat:

Anandtechs (Brians) Moto X-review kom ut och publicerades 26 augusti 2013, en dryg vecka innan Nokia och Microsoft presentera affären. http://www.anandtech.com/print/7235/moto-x-review.

Du förväxlar det officiella klargörandet av summorna, med tiden då parterna var överens. Affären hade flera steg, aktieägarna skulle rösta i November, och flera olika myndigheter skulle ge sitt godkännande. Men det jag säger är att när affären låg i luften, för det kom verkligen inte som en blixt från en klar himmel, så kom Moto X. Och Nokia X kom också när de visste att affären skulle bli av, men då det återstod formaliteter. Så två olika X kom under den utdragna processen.

Citat:

Här är du och påstår att det är tillfälligheter igen, och nyligen så påstod du att de hade exklusivitet på funktionerna.

Slleeping Screen, ja. Glance är ju ett nytt fenomen nu, då dels Nokia skapade det genom att karva bort mer än man lämnade kvar, och via N9, som fick det först, så kom det senare till MS. Men Moto hade ju den som egen funktion innan MS då MS ägande inleddes först den 25 April, för bara 2.5 månad sedan. Så MS fick inte en egen funktion, och kommer aldrig ha, då Glance redan fanns i Moto fast under annat namn. Så MS hade 'otur' kan man säga.
Otur också att de två första lurarna som släpps inte kan ha deras nya Glance. Typiskt.

Citat:

och att Nokia ägde onämnda patent som stoppade alla från att införa funktionen.

Den fullständiga versionen ja, Den som Nokia hade en del av i N9 och fullt ut i Symbian. Den finns inte, Nokia gjorde ju Glance precis innan de skulle kliva på WP, i N9, sicken tajming, så den var skapad när de hade vetskapen om att WP gällde för dem några år framöver. Underlig tillfällighet.

Citat:

Nu är det inget som gör att Nokia-enheterna sticker ut.

Nokia säljer inte telefoner längre, utan det är MS som inte sticker ut.

Citat:

Det är dessutom sämre än konkurrenternas som du inte insåg fanns, trotts att enheten vi diskuterat snart har funnits ute ett år.

***bort/moderator*** PSR-påhittet gör ju inte denna saken lättare.

Citat:

Nokia har aldrig haft något Glance som var annorlunda.

Jo, Glance på N9 var bättre än Moto och den nedmonterade versionen som MS fick ta, Glance på N9 hade rörliga notifikationer, rörlig klocka,

Citat:

nuvarande version på WP8.0-lurar är släppta av Nokia

Inte alla.

Citat:

Glance Background är kvar även om betan gått ut hos Microsoft Mobile

Vad du upprepar dig? Ja, Glance Background, ja, vad det nu är

Citat:

De slutade jobba på NSS helt under 2012

Det har du ingen aning om, men det spelar ändå ingen praktisk roll.

Citat:

det var samma version (program) till 808 som till N8, E7 osv

Helt fel,

.

Citat:

Idag finns inget kvar.

Jo, det mest värdefulla, patenten.

Citat:

Det är hårdvaran som stoppar det enligt vad tillverkaren säger, har du invändningar och påstår att de ljuger får du vända dig till dem som sagt. Du är så vitt jag vet ensam med någon sådan bedömning. Därför du inte får medhåll eller några källor, eller andra diskussioner som du kan stödja dig på. Men jag kan hur som helst inte argumentera för Microsofts del, jag kan bara säga och visa vad de sagt, och det är dem som är stopp från att införa funktionen hur som helst. Du har hur som helst inte visat att de inte skulle mena vad de har sagt.

Du sa att det berodde på PSR, något du är ensam om. Konstigt va

Tagit bort nedlåtande text/otrevligheter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att jag drog samman MIPI command mode med self refresh och PSR, ja jag är lika skyldig till det som LG Electronics.

LG har inte påstått att 930 saknar PRS, det är du, men känns det tryggare att vara två om en tabbe, så dra du in LG i det.

PSR var alltså fel. Bra, äntligen.

Citat:

När Nokia/Microsoft då talade om "display memory" alltså MIPI Command Mode med frame-buffer så använde jag samma term som LG nämligen PSR.

LG använde den termen i ett helt annat sammanhang, det förklarar ju hur det funkar med den tekniken och det fick mig att inse att du hade fel.
LG säger också att det är för batteriet detta är ämnat, så sluta försköna dig själv. Du sa att 930 och 630 saknade glance pga PSR. FEEEL.

Citat:

Det är tillverkaren som påstår att det är detta som saknas, inte jag.

De har fortfarande inte nämnt PSR, utan skärmminne. De hade garanterat sagt att det var PSR om det var detta, men PSR och Glance har inget med varandra att göra. ***bort/moderator***

Citat:

Att gorma tillfälligheter är ingen bra attityd eller någon bra diskussionsteknik. Det är långt ifrån någon sakfråga. Om tillverkaren menar något annat måste du ju i så fall veta vad de menar för att så tvärsäker veta att de inte syftar på ett inbyggt minne och krets som uppdaterar bilden från minnet.

Men du, allvarligt, att du blandade ihop begrepp och antog att de menade något de inte menade, har de inte sagt PSR men du har gjort det så är det du som snubblar.

Du har t.om både sagt att PSR är skärmminne och sedan sagt att PSR inte det. Oavsett så har du haft så jäkla fel hela tiden.

Citat:

NSS används på Ovi-sidan http://store.ovi.com/content/212990 samt är vad alla forum använder

Ja, men den sidan tillhör Nokia och du kan bara ladda ner den om du har en kompatibel Nokia-mobil, det står ju även på betalabs att det endast är kompatibelt med diverse Symbian-modeller.

Citat:

Inkl det under beta labs.

På betalabs står det att Glance är avslutad, klickar man på länken kommer man till Glance i Store.

Klickar du på Sleeping screen från den sista länken så leder den länken ingenstans.

Så det är som jag hela tiden sagt, att Glance är under MS, Moto, men NSS är inte det för de har stängt ner den och bara fortsätt hålla den länkad till Symbian.

Tagit bort nedlåtande text
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt inlägg, det är tillverkaren som sagt att det är beroende av "display memory". Ingen annan.

Både på http://www.wpcentral.com/nokia-lumia-930-does-not-have-glance... och http://conversations.nokia.com/2013/08/15/green-light-for-lum...

FAQ-sidan refererar till att hårdvaran begränsar, vid förfrågningar så säger de att det är panelen. Att display memory skulle vara något annat än PSR via MIPI har du inte visat alls.

Nokia Sleeping Screen på 808 och N8 är i båda fallen ett program du laddar ner, samma .sis-fil i båda fallen. Du visar bara två olika teman (mellan 808 och E7) och inte olika varianter av NSS. 1.14.1 verkar ha släppts 19 juni 2012 och det var sista uppdateringen. Den kördes på både N8 och 808 Pureview exempelvis, samt alla andra modeller som NSS hade stöd för.

http://www.howardforums.com/showthread.php/1756543-Nokia-808-...
http://my-nokia.livejournal.com/708086.html
Osv.

LG Electronics påstår också att det är PSR så ensam är jag inte som sagt. Skulle du ha någon kunskap om att det vore något annat så har du i vilket fall inte sagt det.

Moto X var ute och var byggd innan någon affär blev klar och sippra ut från Nokia/Microsoft. 2 september så skickade Steve Ballmer brev om det. Jag missuppfattar ingenting där, utan säger bara att dina konspirationsteorier inte passar tidsmässigt. Ingen dödlig på Microsoft visste om att det hade blivit någon affär innan måndagen den andra september 2013. Måndagen innan hade omfattande recension av enheten kommit från bland annat Brian på Anandtech. Det finns inget "fritt fram" ögonblick. Motorola Mobility eller Google satt inte på insiderinformation innan Microsoft gjorde det, MMI hade inte kommit överens med Nokia om licensiering helt plötsligt. Elop var chef över de som utveckla Nokia X och är nu chef över hårdvara i helhet i "one Microsoft" de försöker bygga. Det är inget de jobbat med för att jävlas med Microsoft och Microsoft har valt att vidareutveckla X-serien.

Ingen går och frågar Nokia om lov för att införa en skärmsparare eller för att bygga en låsskärm anpassad för att spara ström. Quick Glance på Samsung fanns innan peekläget fanns på Nokia-enheterna dessutom.

Permalänk
Medlem

Jaså du postade mer, nej jag har inte sagt att display memory inte är PSR, jag har sagt att inte ens LG G2 passar din definition av PSR, den använder inte eDP med PSR. Du har däremot inte sagt att display memory skulle vara någon annan funktion eller hur den skulle fungera utan att uppdatera panelen från minnet, eller vad minnet skulle vara bra för. PSR är både ett begrepp allmänt och en teknik inom VESA (DP). Jag har använt både LG G2s implementation och andra som synonymt med PSR, eftersom det är vad LG Electronics och branschen valt att använda, däremot implementerar de inte VESAs PSR när de använder MIPI Command Mode – fast funktionen är den att du har ett minne som panelen kan hålla och uppdatera en statisk bild ifrån. Någon annan typ av minne till panelen som Qualcomm skulle kunna prata med och utnyttja finns inte. Vet du att de inte menade MIPI Command Mode med framebuffer (minne) så måste du i så fall veta vad de menar, men nej du har inte gett den minsta vink där.

Permalänk
Medlem

Ryktena började när Elop blev VD och var spikade när burning platform memo kom ut och allt efterföljande redan under första halvan av 11. Hur det hör ihop med snabbtittskärmar vet nog ingen. Det finns inget ögonblick då något blev fritt fram som sagt. Särskilt inte för företag som fortfarande hade patentkonflikter med Nokia som MMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Trevligt inlägg, det är tillverkaren som sagt att det är beroende av "display memory". Ingen annan.

Varför sa du då att det var PSR?

Citat:

Att display memory skulle vara något annat än PSR via MIPI har du inte visat alls.

Du har påstått att det är samma sak, det är du som har bevisbördan. Om du säger en viss sak så ligger det inte på att bevisa att det inte är så.

Men jag fattar att du försöker, då du inte kan leva upp till vad du sagt.

Citat:

Nokia Sleeping Screen på 808 och N8 är i båda fallen ett program du laddar ner, samma .sis-fil i båda fallen. Du visar bara två olika teman (mellan 808 och E7) och inte olika varianter av NSS. 1.14.1 verkar ha släppts 19 juni 2012 och det var sista uppdateringen. Den kördes på både N8 och 808 Pureview exempelvis, samt alla andra modeller som NSS hade stöd för.

Ja, och du sa att Nokia aldrig haft en annan Glance.

Citat:

Nokia har aldrig haft något Glance som var annorlunda.

Vilket jag bevisade att de visst haft, så du hade fel där med.

Citat:

LG Electronics påstår också att det är PSR så ensam är jag inte som sagt. Skulle du ha någon kunskap om att det vore något annat så har du i vilket fall inte sagt det.

Du är totalt ensam om att påstå att det du sa om PSR. LOL.

Citat:

Moto X var ute och var byggd innan någon affär blev klar och sippra ut från Nokia/Microsoft.

Nej då, ryktena florerade före, långt före.

Citat:

Jag missuppfattar ingenting där

Lika lite som när du sa att X-serien saknade Glance. ***bort/moderator***

Citat:

utan säger bara att dina konspirationsteorier inte passar tidsmässigt.

Det är ju det dem gör, de passar otäckt bra in. Kusligt bra.

Citat:

Ingen dödlig på Microsoft visste om att det hade blivit någon affär innan måndagen den andra september 2013

Inte nog med att du vet vilka positioner folk sitter på, nu vet du att ingen visste något om detta. Ännu en gång har du ingen aning. Du kan INTE veta vad andra vet och inte. ***bort/moderator***

Citat:

Måndagen innan hade omfattande recension av enheten kommit från bland annat Brian på Anandtech. Det finns inget "fritt fram" ögonblick. Motorola Mobility eller Google satt inte på insiderinformation innan Microsoft gjorde det, MMI hade inte kommit överens med Nokia om licensiering helt plötsligt. Elop var chef över de som utveckla Nokia X och är nu chef över hårdvara i helhet i "one Microsoft" de försöker bygga. Det är inget de jobbat med för att jävlas med Microsoft och Microsoft har valt att vidareutveckla X-serien.

Elop var en trojansk häst ***bort/moderator***

Citat:

Ingen går och frågar Nokia om lov för att införa en skärmsparare eller för att bygga en låsskärm anpassad för att spara ström.

Nej, det vet jag väl. Ingen. det är därför Nokia varit ensamma om det. men tyvärr är inte MS det. Moto kom helt plötsligt med en ännu bättre. Sicken osis.

Citat:

Quick Glance på Samsung fanns innan peekläget fanns på Nokia-enheterna dessutom.

Nokia har haft det i 3 år i glance-formen. När kom QG?

Tagit bort nedlåtande text/otrevligheter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

de behöver en panel med PSR.

Nej, varför då? Källa på att det behövs för Glance.

Citat:

Android-enheterna med Quick Glance eller Active Display kör med AMOLED och PSR enbart

Källa på de kör med PSR.
.

Skrivet av Petterk:

Två anledningar (av fyra?) att den inte fick glance är batteritid och (saknad av) PSR.

Källa på att Glance behöver PSR. Du säger att avsaknaden av Glance beror på ingen PSR. Nu får du ta fra,m en källa på att Glance kräver PR.

Citat:

Glance på 920 fungerar rätt bra tack vare proximity-sensorn, skärmen behöver ju inte vara på när den ligger i fickan eller i ett skal. Det är ju också bland annat det som 630 saknar. Andra avvägningar som sagt.

Den funkar bra även utan PSR. Konstigt, då det enligt dig inte ska kunna gå?

Skrivet av Petterk:

Du måste ha PSR för att den ska kunna visa något på skärmen i ordentlig "vila".

Källa på att Glance kräver PSR.

Permalänk
Medlem

Peek kom med Amber, Quick Glance under Air-Gestures kom med Samsung Galaxy S4 under april 2013 bland annat när vi ska tala något mainstream, men det fanns på Note II under 2012, var väl runt november i Sverige. Funktionen kom väl med Lumia 925 först bland Nokia-enheterna. Hur som helst ganska lång tid efter andra hade visat att man kunde använda proximitysensorn för detta.

Glance screen hos Nokia/Microsoft Mobile har bara funnits sedan sedan deras WP8-lurar, november 2012? 3 år låter som något som inte är taget från verkligheten. Är ju två år sedan sista uppdateringen på NSS. NSS kom väl ut för tre år sedan själv. 31 mars 2011 kommer första posten och annonseringen av NSS ifrån, https://betalabs.nokia.com/blog/2011/03/31/introducing-nokia-... Där hade du inga gester för att väcka eller liknande.

Skrivet av Telepati:

Ja, och du sa att Nokia aldrig haft en annan Glance.

Vilket jag bevisade att de visst haft, så du hade fel där med.

Vad säger du egentligen, ingen har sagt något sådant och jag hade redan diskuterat NSS hundra gånger om. Det var däremot inget de kallade Glance. Microsoft kan göra samma sak som NSS, discontinued operations som de tog över byggde Glance Background och de kan gör det bättre och mer likt NSS om de så vill.

Skrivet av Telepati:

Varför sa du då att det var PSR?

Det är ju det dem gör, de passar otäckt bra in. Kusligt bra.

Nej, det vet jag väl. Ingen. det är därför Nokia varit ensamma om det. men tyvärr är inte MS det. Moto kom helt plötsligt med en ännu bättre. Sicken osis.

Det är LG som säger att detta är PSR, jag använde det begreppet som råder, och visste hela tiden att varken LG eller Nokia har använt eDP. Syftar man på eDP och bärbara så syftar man inte på det LG eller någon annan implementerat på mobiler, men båda är PSR. Du kan inte använda ett inbyggt minne (i panelen) till något annat. Du påstår något annat än tillverkaren.

En konspirationsteori stämmer inte för att du tycker den är kusligt bra 10 månader senare. Det finns inga korslicensavtal eller liknande som passar in med det. Skulle Google månader i förväg veta något sådant till hundra skulle det vara brottsligt, eftersom det handlar om börsbolag. För ett par dagar sedan ignorera du saken när man sa att Moto X har "Active Display". Nu har det blivit del i en konspirationsteori. Hur vore det att utgå från vad man faktiskt har sett på marknaden först. Inte försöka placera allt i en fast bild där konspirationsteorierna upprepas och upprepas.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du drar upp gammalt från den gamla tråden, något vi gått vidare ifrån. Det enda du gör är att använda Ad-hominem, argumentationsfel och X-seriens situation har vi redan rett ut – varken peek, always on eller glance backgrounds där. ***bort/moderator*** Du har massor fel i det du säger i den tråden, men jag har ingen anledning att mala om dem med hjälp av felslut och argumentationsfel, ***bort/moderator*** Den enda jag vet säkert som har self-refresh och gester för att väcka/snabbtitt är SGS5. Jag har påstått att jag inte är av åsikten att self-refresh behövs för enklare/smarta snabbtittsvarianter (har inte sett någon med LCD däremot), då får det ändå gå framåt därifrån. Det är tillverkaren av Lumia-telefonerna som påstår att deras panel utan minne begränsar funktionen hos dem. Det borde däremot bara påverka batteritiden. Det är däremot det som är hårdvaruskillnaden hur som helst.

Tagit bort text som stred mot §5
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Peek kom med Amber, Quick Glance under Air-Gestures kom med Samsung Galaxy S4 under april 2013 bland annat när vi ska tala något mainstream, men det fanns på Note II under 2012, var väl runt november i Sverige. Funktionen kom väl med Lumia 925 först bland Nokia-enheterna. Hur som helst ganska lång tid efter andra hade visat att man kunde använda proximitysensorn för detta.

Nokia N9 hade en betydligt mer avancerad Glance och kom 2011, så där var det fail iegn.

Citat:

Glance screen hos Nokia/Microsoft Mobile har bara funnits sedan sedan deras WP8-lurar, november 2012? 3 år låter som något som inte är taget från verkligheten. Är ju två år sedan sista uppdateringen på NSS. NSS kom väl ut för tre år sedan själv. 31 mars 2011 kommer första posten och annonseringen av NSS ifrån, https://betalabs.nokia.com/blog/2011/03/31/introducing-nokia-... Där hade du inga gester för att väcka eller liknande.

Du sa Nokia, och där har det hetat Glance sedan N9 2011.

Citat:

Vad säger du egentligen, ingen har sagt något sådant och jag hade redan diskuterat NSS hundra gånger om. Det var däremot inget de kallade Glance. Microsoft kan göra samma sak som NSS, discontinued operations som de tog över byggde Glance Background och de kan gör det bättre och mer likt NSS om de så vill.

Nej, det kan de inte.

Citat:

Det är LG som säger att detta är PSR

Det dem använder ja, du sa att det var nödvändigt för Glance, källa på det.

Citat:

Du påstår något annat än tillverkaren.

Du är den som påstår att det krävs PSR, och du hade fel. För du har inte på 200 inlägg kunna belägga att Glance kräver PSR

Citat:

En konspirationsteori stämmer inte för att du tycker den är kusligt bra 10 månader senare. Det finns inga korslicensavtal eller liknande som passar in med det. Skulle Google månader i förväg veta något sådant till hundra skulle det vara brottsligt, eftersom det handlar om börsbolag. För ett par dagar sedan ignorera du saken när man sa att Moto X har "Active Display". Nu har det blivit del i en konspirationsteori. Hur vore det att utgå från vad man faktiskt har sett på marknaden först. Inte försöka placera allt i en fast bild där konspirationsteorierna upprepas och upprepas.

Säger du som vet vad alla vet på MS, som vet vad alla på NRC tagit vägen.

Tråden handlar om att du påstått att Glance kräver PSR. Du kan inte luta dig emot det LG kör med, för de kör ingen Glance, men hade gjort det så hade jag självklart förstått dig. Men nu kör de PSR men ingen Glance, så det ger ju inga indikationer på att det skulle vara som du säger, att Glance kräver PSR, för det är något du hittat på.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad och låst*

Ännu en tråd som spårar ur i påhopp och otrevligheter.
Se gärna §1 i http://www.sweclockers.com/forum/regler
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...