Bokstäver skrivs dubbelt, trippelt, fyrdubbelt?

Permalänk
Medlem

Bokstäver skrivs dubbelt, trippelt, fyrdubbelt?

Har haft ett problem ett par månader som driver mig till vansinne. Vissa bokstäver ("s" och "e" framförallt) skrivs ibland flera gånger vid endast ett knapptryck. Det kan exempelvis innebära att jag skriver "sssweeclockeeeerss" istället, trots att varje knapp endast trycks ned en gång. Problemet uppkommer ofta och random och ännu har jag inte hittat något sätt att lösa det på - varken permanent eller tillfälligt. Det kan fungera ena sekunden och sen inte i nästa för att vara normalt i nästa igen. Exempwlvis "sweeclockerss". Först trodde jag mitt tangentbord var kass, men min mus har varit likadan en längre tid också..den kan klicka 3-7 gånger på 1 klick. Nu tror jag därför att det kan vara usb-portarna.

Felsökningsvis har jag inte gjort mycket mer än att installera drivrutiner, och söka på google men utan resultat. Tänkte mest kolla ifall någon stött på detta tidigare innan jag börjar installera om OS och felsöka på riktigt då jag inte har tiden till det just nu.

Mitt tangentbord: Zowie Celeritas
Mus: Microsoft intellimouse 3.0
Dator: Asus G73Jh

Hoppas detta är rätt forumdel...

Permalänk
Medlem

Kör malwarebytes och kanske ADWcleener, och se om den hittar nått elände tex keyloggers som kan orsaka detta.

En sliten mus kan klicka mer än en gång, fast upp till 7 gånger har jag inte varit med om.
Mekaniska tangentbord kan uppföra sig så om man fått tex fett i brytarna.

Innan du installerar om och liknade, testa med en Linux liveskiva tex Mint eller Ubuntu och se om det blir samma där, om det blir så kommer ingen ominstallation av Windows hjälpa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Troligtvis mekaniskt fel med dina knappar. Har det på ett av mina tangentbord, Razer Blackwidow, endast e-knappen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kör malwarebytes och kanske ADWcleener, och se om den hittar nått elände tex keyloggers som kan orsaka detta.

En sliten mus kan klicka mer än en gång, fast upp till 7 gånger har jag inte varit med om.
Mekaniska tangentbord kan uppföra sig så om man fått tex fett i brytarna.

Innan du installerar om och liknade, testa med en Linux liveskiva tex Mint eller Ubuntu och se om det blir samma där, om det blir så kommer ingen ominstallation av Windows hjälpa.

Skrivet av Ryuk00:

Troligtvis mekaniskt fel med dina knappar. Har det på ett av mina tangentbord, Razer Blackwidow, endast e-knappen.

Ibland är det verkligen de mest simplaste sakerna som är problemen. Jag hanterar mina saker varsamt och mitt tangentbord är inte smutsigt eller dammigt, men eftersom du pratade om att det kan bete sig så ifall det är fett i brytarna så plockade jag sär knapparna och rengjorde. Såg inget speciellt smutsigt eller grisigt, men gjorde noga rent i vilket fall som helst. Verkar fungera felfritt nu. Testade även på annan dator först och insåg då att det inte var usb-portarna i min dator (vilket är skönt för det är en laptop så har inte så mycket att säga till om hårdvarumässigt).

Musen har jag inte kollat på ännu, men ska rengöra den ordentligt också för säkerhetsskull. Den är dock "endast" 1 ½ år gammalt, min förra intellimouse är 11 år gammal och fungerar felfritt förutom att den har blivit så sliten på knappar och dylikt, så trodde inte det skulle vara något sådant problem. Får testa vidare på den fronten. Har inte att göra med datorn i allafall vilket är skönt.

Tack för era svar, hade antagligen börjat formatera och installera om innan jag gjort rent sakerna så skönt att jag skapade tråden trots att den kan kännas en smula överflödig i efterhand ^^!