Kopplade om sladdarna till mitt h80i, dumt?

Permalänk
Medlem

Kopplade om sladdarna till mitt h80i, dumt?

Hej!
Köpte i förra veckan en ny burk med ett corsair h80i, och när jag nu drog igång datorn så märkte jag att fläktarna gick på max direkt när jag startade något program på datorn (MSI Command Center visade på 2300RPM). Jag googlade runt och provade både det ena och det andra innan jag tillslut kopplade om och använde CPUFAN1 samt CPUFAN2 för att driva fläktarna som kyler radiatorn (istället för att använda grenkopplingen från CPUFAN1 som kommer med h80i).

Detta verkar ha fungerat fint, MSICC säger nu att fläktarna ligger på ~800rpm var, men jag är orolig för att det kanske inte var en så bra idé som jag tänker? Har inte vågat prova under någon längre spel-session hittils, men har suttit någon timme och temperaturen ligger då på ~50deg.

Hur som helst, någon som har erfarenhet av detta? Eller bara tanker/idéer?:)
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trosters:

Hej!
Köpte i förra veckan en ny burk med ett corsair h80i, och när jag nu drog igång datorn så märkte jag att fläktarna gick på max direkt när jag startade något program på datorn (MSI Command Center visade på 2300RPM). Jag googlade runt och provade både det ena och det andra innan jag tillslut kopplade om och använde CPUFAN1 samt CPUFAN2 för att driva fläktarna som kyler radiatorn (istället för att använda grenkopplingen från CPUFAN1 som kommer med h80i).

Detta verkar ha fungerat fint, MSICC säger nu att fläktarna ligger på ~800rpm var, men jag är orolig för att det kanske inte var en så bra idé som jag tänker? Har inte vågat prova under någon längre spel-session hittils, men har suttit någon timme och temperaturen ligger då på ~50deg.

Hur som helst, någon som har erfarenhet av detta? Eller bara tanker/idéer?:)
Tack

Kör du Intel så är det helt lungt och du bör kunna spela också.
Ladda gärna ner HW-monitor och kör programmet under tiden du spelar för att övervaka din temperatur.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Japp, kör intel, i7-4790K om det spelar roll:)
Tack, känner mig genast tryggare! Skall hålla ett extra öga på temperaturen ett tag framöver oavsett, har ändå inget roligare att ha på extraskärmen:(