Tyst lagringsdisk som spinner upp snabbt, tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Tyst lagringsdisk som spinner upp snabbt, tips?

Jag är ute efter en 3TB lagringsdisk att ersätta mina två 1TB diskar med.
Det som känns som att det skulle vara viktigt är tiden det tar för disken att spinna upp. Jag har långa perioder då jag inte använder mina diskar och jag låter dem gärna spinna ner (stänga av sig). Inte bara av strömförbrukningsskäl, utan även för att hålla ljudnivån nere.

Mina nuvarande diskar tar runt 5sekunder (ej mätt) på sig att spinna upp, och jag tycker detta är lite länge. Eller borde jag helt enkelt inte låta dem stänga ner sig och bara köpa en disk med bra idle funktioner?

Är det WD Red jag borde kolla på? Priserna på dem verkar ju förmånliga och de verkar ha många bra funktioner, samt stor volym per platta (1TB).
Ljudvolym och pålitlighet är viktigt (så pålitligt som konsumentprylar kan vara iaf). Några tips?

Intel i5 4670K | 16GB Crucial Ballistix Sport VLP 1600MHz CL9 1.35V | Asus Maximus VI Hero | 256GB Samsung 830 | 3*4TB Seagate ST4000DM000 RAID 1(mirror)+backup till disk 3 | Asus GTX660@1100/6400 | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

Kanske lite off topic men jag köpte en billig Zyxel NAS för 900 kronor och satte in en WD Red 4tb samt en 1.5tb disk jag redan hade som inkrementell backup med en månads history. Detta ihop med gig-lanet gör att jag har stabila 62 mb/s skrivhastighet till den och mapparna direkt upplagda som Favourites i utforskaren. I min dator har jag bara en SSD. Tamejfan det bästa jag gjort på många år då allt är knäpptyst när jag sitter vid datorn.

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Sears:

Jag är ute efter en 3TB lagringsdisk att ersätta mina två 1TB diskar med.
Det som känns som att det skulle vara viktigt är tiden det tar för disken att spinna upp. Jag har långa perioder då jag inte använder mina diskar och jag låter dem gärna spinna ner (stänga av sig). Inte bara av strömförbrukningsskäl, utan även för att hålla ljudnivån nere.

Mina nuvarande diskar tar runt 5sekunder (ej mätt) på sig att spinna upp, och jag tycker detta är lite länge. Eller borde jag helt enkelt inte låta dem stänga ner sig och bara köpa en disk med bra idle funktioner?

Är det WD Red jag borde kolla på? Priserna på dem verkar ju förmånliga och de verkar ha många bra funktioner, samt stor volym per platta (1TB).
Ljudvolym och pålitlighet är viktigt (så pålitligt som konsumentprylar kan vara iaf). Några tips?

Det är svårt att få ner starttiden på HDD:s så några sekunder lär du allt få vänta ändå. Nu har jag inga siffror i huvudet men under 3 sekunder är väldigt ovanligt. Men vilka diskar som är snabbast vet jag inte.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av sCaz:

Kanske lite off topic men jag köpte en billig Zyxel NAS för 900 kronor och satte in en WD Red 4tb samt en 1.5tb disk jag redan hade som inkrementell backup med en månads history. Detta ihop med gig-lanet gör att jag har stabila 62 mb/s skrivhastighet till den och mapparna direkt upplagda som Favourites i utforskaren. I min dator har jag bara en SSD. Tamejfan det bästa jag gjort på många år då allt är knäpptyst när jag sitter vid datorn.

Jag kanske ger mig på något sådant i framtiden, men just nu så funkar det inte för mig.

Skrivet av Jalle64:

Det är svårt att få ner starttiden på HDD:s så några sekunder lär du allt få vänta ändå. Nu har jag inga siffror i huvudet men under 3 sekunder är väldigt ovanligt. Men vilka diskar som är snabbast vet jag inte.

Jo, jag fattar detta, men nu tar det runt 7 sekunder (mätte just på ett ungefär), vilket är ganska länge att vänta.
Lågvarviga diskar lär la spinna upp snabbare, eller? Så 5400RPM diskar lär la vara bäst att titta på.

Intel i5 4670K | 16GB Crucial Ballistix Sport VLP 1600MHz CL9 1.35V | Asus Maximus VI Hero | 256GB Samsung 830 | 3*4TB Seagate ST4000DM000 RAID 1(mirror)+backup till disk 3 | Asus GTX660@1100/6400 | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Jag har WD Red 3TB, Det tar nog ca 5 sekunder för den, Eventuellt lite snabbare

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Asus PB278Q + LG 27EA73LM 27" Headset: Steelseries Siberia 800 Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Låg spin upp, och låg ljudnivå är lite motsägelsefullt. Starkare motor låter mer.
Jag tänker automatiskt SSHD, men jag ställer mig tvivlande till om det i realiteten kommer vara märkbart.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Sears:

Lågvarviga diskar lär la spinna upp snabbare, eller? Så 5400RPM diskar lär la vara bäst att titta på.

Det är snarare tvärt om eftersom högvarviga diskar oftast har en starkare motor med högre vridmoment = spinner upp snabbare men låter mer.

Skall du ha så kort starttid som möjligt så titta på antingen WD 7200 Black eller 10000 Velociraptor.

Men du har fortfarande kanske 3 sek i uppstart jämfört med 5 sek för en Green/Red disk så för ditt bruk skulle jag ändå välja en Green med tanke på ljudnivån...

bengan.com
I7-4770K @4.5GHz | Asus Maximus VI Hero | 16GB Vengeance Pro 1866 CL9 | H105 med Noctua NF-F12:or | Asus Strix GTX 1080Ti OC | 2x Samsung 850 EVO 500GB SSD, 840 EVO 250GB, 2x6TB WD Red | Corsair AX 760W | CM ATCS 840 lätt moddad | Synology DS413j NAS - 4x3TB WD Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001

Provade precis. WD Black 7200, 6-7 sekunder spin-up tid. Manuellt räknat i huvudet efter jag klickat in mig på den disken. Ploppar till i utforskaren precis när man hör armen snurra till och den är "klar" så det är ingen väntan i operativet.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av sCaz:

Provade precis. WD Black 7200, 6-7 sekunder spin-up tid. Manuellt räknat i huvudet efter jag klickat in mig på den disken. Ploppar till i utforskaren precis när man hör armen snurra till och den är "klar" så det är ingen väntan i operativet.

Senaste 4TB Black har 5 skivor, minsta modellen 1. Jag har tvivlar på att det är samma uppstarttider mellan dessa. Köper du flera diskar samtidigt som jag brukar göra så kommer du se att motorer kan skilja även inom samma modell och troligen därför även starttiderna. Dock tror jag att Nidec fortfarande har majoriteten av marknaden, även om de fick en rejäl smäll efter översvämningarna i Thailand.

Jag har flera olika inklusive 4TB men har ingen större lust att testa skillnaderna eftersom alla mina black går 24/7 i servrar. Allt under 10s är normalt. SMART har en parameter för detta för att varna för trött motor men jag vet inte var gränserna ligger för olika diskar. Borde gå att få fram.

Man kan förvisso tänka sig att startmomentet anpassas i firmware (om möjligt?) för att ge ungefär lika tider för alla diskar inom en viss serie, om detta vet jag intet.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av MultiMan:

Senaste 4TB Black har 5 skivor, minsta modellen 1. Jag har tvivlar på att det är samma uppstarttider mellan dessa. Köper du flera diskar samtidigt som jag brukar göra så kommer du se att motorer kan skilja även inom samma modell och troligen därför även starttiderna. Dock tror jag att Nidec fortfarande har majoriteten av marknaden, även om de fick en rejäl smäll efter översvämningarna i Thailand.

Jag har flera olika inklusive 4TB men har ingen större lust att testa skillnaderna eftersom alla mina black går 24/7 i servrar. Allt under 10s är normalt. SMART har en parameter för detta för att varna för trött motor men jag vet inte var gränserna ligger för olika diskar. Borde gå att få fram.

Man kan förvisso tänka sig att startmomentet anpassas i firmware (om möjligt?) för att ge ungefär lika tider för alla diskar inom en viss serie, om detta vet jag intet.

Exakt så tänkte jag också att antalet plattor och vikten bör vara det som mekaniskt skulle begränsa vilken uppstartstid man kan köra med gott samvete via firmwaren. Den WD Black jag har är en 1tb så det torde vara 2 plattor kan jag tro?