Är din data säker? [Har du backup?]

Permalänk
Sötast

Är din data säker? [Har du backup?]

Det är inte mer än 2 månader sedan jag kom till skott och blev kund hos 'Crashplan' som erbjuder backup i molnet.

Nu imorse när jag skulle starta datorn så tog datorn ovanligt lång tid att boota och jag insåg att något var fel.
Efter en liten stunds felsökning så kommer jag fram till att en av mina lagringsdiskar - den som innehöll lite mindre än 300GB familjebilder på ungarna och dyl var stendöd.

Motorn och/eller något annat hade gett upp och hade tills idag inte gett den minsta signal på att den skulle vara på väg att gå hädan.

Jag hade tidigare dessa viktiga saker i en RAID (Jo, raid är ingen backup - jag vet) men hade på senare tid varit tvungen att osäkra datan pga platsbrist, det var oron som fick mig att fixa molnlagring och ja - jag är ganska nöjd med det beslutet just nu

Är din data säker?

Permalänk
Medlem

Skönt o se att nån har varit smart!

Jag har endast backup på bilder och andra viktiga dokument, tyvärr borde jag väl ha backup för allt men man är både lat och snål!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Endast på det viktigast, allt får lite skydd via min raid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jepp. Har viktig data på flera ställe. Datan backas inhouse och även offsite (inte Google Drive eller något annat mög. Egenägd server ståendes i andra änden av orten) varje natt :).

Permalänk
Medlem

Nja, har inte så mycket viktig data som jag inte kan förlora. Finns en del bilder som ligger på min Google Drive men annars är det mest spel som bara är att dra ner från Steam igen ifall disken ger sig.
Så jag har väl inte så mycket backup, men å andra sidan inte så mycket som jag behöver spara

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kör backup över NAS av mina viktiga prylar, bilder, dokument etc. Men ska expandera det och föra fullständiga back-ups av hela datorn senare. Håller på att köpa lite fetare prylar till just det.

Plus en hel del på dropbox och google drive.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, i alla fall för det jag tycker är värt att ha backup på. Det vill säga dokument och foton.

Permalänk
Hedersmedlem

Lokal filserver+crashplan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den lilla mängd data som är viktig har jag både fysisk och moln backup på.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Jag använder Dropbox. Funkar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kör med Onedrive nu men sneglat lite åt crashplan ett tag, funkar det bra för er?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem

Använder ingen backup har inget jag behöver spara direkt på min speldator, råkade dock göra tabben att TA BORT en raid 0a som jag körde mellan två diskar där jag hade en masssssor med bilder... Det sög... då önskar jag att jag hade backup ! men nu lagarar jag inte sånt längre på speldatorn hehe

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

På det viktigaste som inte är möjligt att hämta ner igen som bilder och lite text filer/dokument som är viktiga har jag på google drive.

Annars kör jag en raidz3 filserver med resten på. Känner inte behov av att ha backup på det, blir d brand lr stöld så blir jag kanske tom glad, får man tid för annat i livet

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag använder vanliga diskar offline och har uppdaterade kopior spridda mellan 2-4 diskar man har blivit lite paranoid efter vart med om detta ett antal gånger alla mina diskar...

Så klokt att köra bakup!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Kör crashplan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

jag är nog den enda som röstade på Vet ej

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Kör just nu på en extern disk och Google Drive.

Hur can crashplan vara så billiga? Låter för bra för att vara sant.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ja, CrashPlan samt lokal backup på NAS, sen ett par år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Dropbox, ett mindre SD kort samt en extern hårddisk på 2TB står för våra backups av vissa saker.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

nej men kommer att bygga en nas

Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

jag är nog den enda som röstade på Vet ej

Vad då vet inte har du ingen koll eller ?

Tagit bort onödig stor smiley
Visa signatur

min kanal heter lär dig blender
https://www.youtube.com/channel/UCAtF52Txk_4x-gJGmPm-mmw
ok den handlar om blender och hårdvara och sånt

Permalänk

Mina dokument och mina bilder synkas till dropbox och OneDrive. Sedan körs full backup till offline-disk som ligger i brandsäkert skåp några gånger i månaden. Håller jag på med något projekt så tas det lite extra kopior.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har de viktigaste filerna på minst tre ställen.
Ska också sätta igång en FreeNas med ZFS Raid-Z2 så man får lite extra säkerhet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Macke69:

Kör med Onedrive nu men sneglat lite åt crashplan ett tag, funkar det bra för er?

Använder det till tre datorer hemma och runt 20 hos kunder sedan 5(?) år. En salig blandning av backup till molnet, lokala, och remote backupserver. Allt fungerar fläckfritt. Och alla backuper utom till deras moln är gratis!

Permalänk

[QUOTE="lxaralex;14718383"]Vad då vet inte har du ingen koll eller ?

lål på den smilen :P.. njaa, koll på sånt har jag inte direkt, Jag brukar inte spara så viktig information på datorn så att jag tvingas göra nån slags backup, det jag har på datorn är, Spel, Musik bilder, och det är sånt jag klarar av och bli av med om det skulle hända nått med datorn och bilderna jag har på datorn är 0% viktiga i mitt liv

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Jag ser till att lagra viktig information på två diskar, men inte offsite

Permalänk
Entusiast

Kul med en glad historia där backup räddade dagen. Det brukar ju mest vara trådar där folk i panik inser att deras hårddisk med 10 år av familjebilder har stendött och allt är för evigt borta.

Själv har jag ett hyfsat system. Alla filer som är värda att spara låg förut på en RAID1 men den är nere nu och ska ersättas av en ny disk så fort den landar från Dustin. En av diskarna började klicka oroväckande så då var det dags att pensionera dem. De har hängt med ett bra tag. Istället för RAID1 (som faktiskt än så länge skapat mer besvär då den blev korrupt för mig en dag utan förvarning och exakt alla filer blev förstörda) ska jag köra en fullvariant där det backupprogram jag har ska spegla över all data på lagringsdisken till en annan hårddisk där jag förvarar övriga saker. Det vill säga program och spel som inte får plats på min SSD och blandade filer som inte är viktiga. Då har jag fortfarande två kopior på filerna i datorn hela tiden. Sedan tar jag en kopia till en NAS en gång i veckan. Utöver det har jag externa hårddiskar och ett par gamla SATA-diskar som koppas till en USB-adapter dit jag kopierar allt av värde lite nu och då. De ligger normalt urkopplade i ett skåp så även om åskan slår och grillar både dator och NAS är de säkra. Om huset skulle brinna ligger dessutom en extern hårddisk i ett bankfack. Det råkade vara smidigaste lösningen för off site men ska hitta en bättre i framtiden. Poängen är att jag även har en kopia som ligger långt ifrån hemmet vilket säkrar mot brand och inbrott.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bilder och dokument synkade mellan nas och tre datorer hemma.
Nasen synkad mot nas på jobbet. Sedan funderar jag på att synka filerna i i nasen med google drive med.
Kanske lite hängslen o livrem o extra strumpor men vill inte att alla bilder ska försvinna.

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Medlem

Jag kör två externa HDDs som jag syncar typ varannan månad, båda är på olika orter i sverige. Det är egentligen bara bilder som jag inte vill förlora och de brukar jag alltid lämna kvar i kameran till dess att jag syncat med båda backuperna.

Permalänk
Medlem

jag har alla viktiga bilder och filer på min externa HDD