Är din data säker? [Har du backup?]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad för off-topic*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Hyfsat

Filservrarna har gått från FreeNas till hårdvarubaserad Raid6, två styck 8x3TB filservrar baserat på Adaptec 5805 kontrollerkort och Windows 8.1. En av de gamla filservrarna är fortfarande kvar och består av FreeNas, Raidz2 och lagring på 12x 2TB diskar och agerar i stort sett backup. Diskarna är från februari 2012 och funkar fint så ingen idé att slänga dem. Jag är dock inte skyddad mot brand eller stöld, förutsatt att man tar alla tre, vilket är något jag oroar mig över.

Permalänk
Medlem

Jag har mina filer lokalt samt en rar-fil med bilder på Google Drive. Just nu behöver jag uppgradera dataplanen då jag behöver mer än 15GB, sitter och tittar om jag ska köra på Google Drive eller om någon annan tjänst passar bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av fabrikk:

Bilder och dokument synkade mellan nas och tre datorer hemma.
Nasen synkad mot nas på jobbet. Sedan funderar jag på att synka filerna i i nasen med google drive med.
Kanske lite hängslen o livrem o extra strumpor men vill inte att alla bilder ska försvinna.

Nej, det är inte hängslenoch livrem, tvärtom är det otillräckligt. Att synka filer är inte backup! Om något ändrar orginalet på ett oönskat sätt (har hänt mig att NTFS dskchk gjort) eller du råkar radera en mapp (lättare gjort än du tror) så propagerar ändringar till alla dina ställen.

Med ett backup program går du lätt tillbaks några generationer och hämtar upp en tidigare kopia!

Permalänk
Medlem

1. Workstation backup på andra diskar på workstation.
2. Workstation också backup på servern.
3. Servern backup på servern (det är möe disk, tur att det finns hjul).
4. Det viktigaste (inte allt) backupat på brorsans ftp-server i andra delen av sta'n.

Jag säger som någon här på forumet - man kan aldrig få för mycket disk, förutom i köket.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Svarade "Nej", men har en Raid5-nas där jag lagrar det jag behöver. Och jag vet , raid är inte backup, men de viktigaste bilderna har jag i molnet också

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har en JBOD för lagring, allting viktigt (bilder, dokument etc) backupas sedan automatiskt till en separat maskin stående i andra änden av huset. De går på olika faser, men är inte brandskyddade.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag har en JBOD för lagring, allting viktigt (bilder, dokument etc) backupas sedan automatiskt till en separat maskin stående i andra änden av huset. De går på olika faser, men är inte brandskyddade.

Edit: Sen går alla skolarbeten över dropbox också

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

För det viktigaste kör jag RAID 5 på en dator och RAID 1 på en annan. Dock får jag nog fundera lite för om huset brinner ner är det kört..

Permalänk
Medlem

Säkert och säkert vet jag väl inte, men det är bättre än det varit för bara några månader sedan åtminstone. Har en del lagrat på servern där jag kör Raid 1 med två WD Red-diskar. Eftersom det inte är säkert så kör jag även det viktigaste på externa hårddiskar (utöver att också ha detta på servern).

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Entusiast

Portabel hårddisk hos polaren (Krypterad) som han kopplar in på begäran till sin server.
Sedan synkroniserar jag allt det viktiga med hjälp av programmet Unison över internet. (Bra lösning som fungerar för Linux, Mac OS X och Windows)
Där har jag en prima offsite-backup för mina privata data.

När det kommer till arbetet, så används rsync, "back in time" och ett speciellt utvecklat webbinterface.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Har inte mycket data jag bryr mig om egentligen. Det lilla jag har, mest dokument, synkas via Copy (funkar som dropbox, fast med mer gratis utrymme, har lyckats få 60gb gratis). Sen har jag familjefilmerna på datorn, externa hårddisken och päronens dator några mil härifrån. Den synkar jag dock manuellt men gör man bar en film i halvåret är det lugnt.

Permalänk

Jadå litar fullt på min reserv dator 3 hdd:s 1 kvar som snurrar låter konstigt och kan ibland få för sig att stänga av sig. Litar alltså fullt ut på denna underbara datorn med den underbara mjukvaran visst som låter hårddisken gå på 100 procent istället för använda ramen xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Jag kör trippelbackup.
Först läggs mina bilder på nas som backupar till crashplan samt även till en nas på annan adress. mkt säkrare än så orkar jag inte lägga ner energi på att få

Permalänk

Spara alla oersättling media (bilder,film) på 2 olika hdder i datorn och en uppsättning på en extern hdd. Universitet/forskning lagrar jag i 2 datorer och dropbox.

Har funkat hittills men behöver snart större diskar.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Djungledisk + Dropbox o GoogleDrive (båda under BoxCryptor)

Permalänk
Medlem

Tappade något år med mail och bilder när en hårddisk gick sönder i min gamla Amiga för en massa år sedan, så sen dess har jag alltid haft iaf backup på såna filer på en extra hårddisk på samma dator och ofta på två olika, plus skivor då och då.

Numera tar det nästan en hel en 50GB bluray att hålla alla digitalkamerans bilder/filmer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har en extern disk på routern som får hålla alla viktiga backuper.
Filservern fullbackas varje månad med två uppsättningar diskar som jag alternerar mellan, inklusive det som ligger på den externa disken.

Om inte det räcker så f--k it.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast

Tips till er alla: Låt ALDRIG en backupdisk stå på dygent runt. En backupdisk skall enbart gå när en back/återställning sker. För övrigt skall den vara urkopplad och i säkert förvar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Agile:

Ja, CrashPlan samt lokal backup på NAS, sen ett par år tillbaka.

Hakar på tråden då det är relevant för min fråga om hur jag bäst lagrar mina filer tillsammans med crashplan: Ska införskaffa lagringsutrymme för foton och egna fotade filmer som också kommer backas upp på chrashplan. Jag har kikat på olika sorters NAS men det slog mig att jag kanske kan köpa en extern hårddisk bara och koppla in i Gatewayen jag har? Vad är skillnaden med en NAS egentligen, jag vet att den har en egen processor och så men skiljer der också i hur den är igång, dvs kommer en extern hårddisk snurra hela tiden medans en NAS vilar när den inte används? Om jag ska ha lagringsutrymme för det som jag nämnde i början, vilket är då bäst alternativ - NAS eller extern hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hakar på tråden då det är relevant för min fråga om hur jag bäst lagrar mina filer tillsammans med crashplan: Ska införskaffa lagringsutrymme för foton och egna fotade filmer som också kommer backas upp på chrashplan. Jag har kikat på olika sorters NAS men det slog mig att jag kanske kan köpa en extern hårddisk bara och koppla in i Gatewayen jag har? Vad är skillnaden med en NAS egentligen, jag vet att den har en egen processor och så men skiljer der också i hur den är igång, dvs kommer en extern hårddisk snurra hela tiden medans en NAS vilar när den inte används? Om jag ska ha lagringsutrymme för det som jag nämnde i början, vilket är då bäst alternativ - NAS eller extern hårddisk?

NAS är alltid bättre (på alla sätt och vis), men också dyrare.
Du kan också använda en NAS till mer än bara lagring såklart (media server osv..).

Men visst, en USB-disk till en router funkar väl det med om man inte har så stora krav på hastighet och tillförlitlighet.

Jag kör även CrashPlan på min NAS (Synology DS1813+).

1 kopia på datorn (originalet)
1 kopia på NAS
1 kopia på NAS CrashPlan
1 kopia hos CrashPlan i molnet.
Foton och dokument synkas även till Google Drive.

All backup/kopiering sker per automatik.

Backar upp ca 2TB till CrashPlan molnet.

Både hängslen och livrem x 2.

Permalänk
Medlem

Kör manuella backups på min google drive för filer på datorn och bilder/filmklipp går in på Onedrive.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Jag lagrar numera all min data på min hemserver över NFS, därför backupar jag från servern till en lokal disk på min workstation (!).

Tar backup på allting jag tycker är viktigt, kör Ubuntu och använder medföljande Déjà Dup för backuphantering, funkar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

NAS är alltid bättre (på alla sätt och vis), men också dyrare.
Du kan också använda en NAS till mer än bara lagring såklart (media server osv..).

Men visst, en USB-disk till en router funkar väl det med om man inte har så stora krav på hastighet och tillförlitlighet.

Jag kör även CrashPlan på min NAS (Synology DS1813+).

1 kopia på datorn (originalet)
1 kopia på NAS
1 kopia på NAS CrashPlan
1 kopia hos CrashPlan i molnet.

Foton och dokument synkas även till Google Drive.

All backup/kopiering sker per automatik.

Backar upp ca 2TB till CrashPlan molnet.

Både hängslen och livrem x 2.

Kör du crashplan mot en annan nas? för annars låter det som du kör crashplan mot dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Kör du crashplan mot en annan nas? för annars låter det som du kör crashplan mot dig själv.

NASen kör CrashPlan den med, för vänner och släktingar, mina foton och dokument ligger där också.

Bara för att.

Permalänk
Medlem

Jag kör microsoft synctoy, varpå jag sen har en usb docka där mina 100gb barndomsbilder o filmer backas upp på en 3.5" hdd. Efter den backupen är gjord, tar jag ut disken o sätter in en annan 500gb:are varpå jag kör igång backupen på den, dvs informationen speglas mot 2x500gb hårddisk.

Iom att synctoy kan spara dina tidigare backup index och för kopierar bara därför över nya filer, en process som för mig tar 10 min i veckan att göra.

jag är mycket nöjd med detta sätt. datorn har en mapp, o de 2 andra hårddiskarna har varsin mapp med allting på = 3 backups totalt.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Använder mig av Google Drive för dom viktigaste bilderna/filmerna. Lokalt har jag alla bilder på två diskar.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av Agile:

NAS är alltid bättre (på alla sätt och vis), men också dyrare.
Du kan också använda en NAS till mer än bara lagring såklart (media server osv..).

Men visst, en USB-disk till en router funkar väl det med om man inte har så stora krav på hastighet och tillförlitlighet.

Jag kör även CrashPlan på min NAS (Synology DS1813+).

1 kopia på datorn (originalet)
1 kopia på NAS
1 kopia på NAS CrashPlan
1 kopia hos CrashPlan i molnet.
Foton och dokument synkas även till Google Drive.

All backup/kopiering sker per automatik.

Backar upp ca 2TB till CrashPlan molnet.

Både hängslen och livrem x 2.

OK, tackar! Då skippar jag hårddisk och kör på en NAS tillsammans med Crashplan.

Permalänk

Kan man ha dubbla NAS i nätverket. Jag tänkte ha min gamla som inte är utbyggbar som lagring för filmer och musik att spela upp med mediaspelaren via nätverket och så tänkte jag kpa en Zyxel NSA325V2 frö säker lagring av foton och egna fotade filmer som kommer backas upp på Crashplan. Blir det något strul med dubbla NAS i nätverket?