Permalänk
Medlem

Funkar Asus RT-N12 D1?

Skulle behöva täcka en ganska stor men öppen byggnad med wi-fi. Inga särskilda krav på prestanda, vi har ett långsamt adsl-snöre så 2.4GHz N räcker mer än väl även om jag helst skulle vilja ha dualband. Det är en förening vi talar om så det får givetvis bli billigt, men pålitligt skulle det behöva vara.

I dagsläget ligger det ett adsl-modem med wifi på övre våningen. Tanken är att låta den vara kvar, och dra ner en nätverkskabel till undre våningen där jag placerar en ASUS RT-N12 D1 i accesspunkt-läge. Jag tvivlar på att en burk räcker för att täcka hela våningsplanet, så jag tänkte utöka med en till likadan i repeater-läge som jag placerar nånstans där det råkar finnas ett eluttag. Möjligtvis utökar jag med en till ännu om det visar sig behövas.

Vad tror vi om denna lösning? Själv köper jag helst wifi-prylar i 100-eurosklassen till mina egna nät men nu vill jag inte spendera så mycket. Funkar dessa billiga asusar? Just RT-N12 D1 verkar vara väldigt prisvärd och ha alla funktioner jag behöver, om den är stabil.

Användningen kommer att bli typ lite lätt surf med mobiltelefoner och laptoppar, inget mer än så. Orsaken att jag öht planerar detta är att det är värdelös 3G/4G-täckning inne i lokalen i princip oavsett operatör.

Permalänk
Medlem

Kör du på ett gäng sådana routrar/accesspunkter/repeatrar

Permalänk
Medlem

Kan ju lyfta tråden.

Det blev "fattigmanslösningen" i slutändan ändå fast jag fick rådet på andra forum att satsa på dyrare proffsgrejor. Jag köpte 3st Asus RT-N12 D1 och har kopplat som följer:

ADSL kommer in på övre våningen, där sitter operatörens standardburk, en TP-link av nåt slag med wifi. Det wifi't täcker övre våningen bra. Sen drog jag CAT6 en våning ner till Asusburk nr1 som sattes i accesspoint-läge. Denna våning är stor men öppen, så jag placerade nr 2 i repeaterläge på en pelare ungefär halvvägs.

Från den första gick jag sedan vidare med en ethernetkabel till källaren där det finns ett pausrum utan vettig mobiltäckning. Där sitter nr 3.

Allt fungerar faktiskt över förväntan. Få se om det gör det i längden också, och sedan i vinter när vi spelar nyårsrevy i lokalen och det samlas 2-300 pers på en gång. Nätverket är ju inte öppet men störa lär det ju göra ändå med ett hundratal mobiltelefoner som scannar wifi.

Alla burkar (TP-linken, nr1, nr3) har samma SSID och lösenord och man ansluts till den som hörs bäst helt enkelt. Nr2 som är i repeaterläge hoppar automatiskt till den som har bäst täckning, märkte jag.