Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2010

Fråga om HDMI, DVI och bildkvalité

Glad sommar på er Sweclockare!

Kört på DVI i flera år. Insåg att HDMI hade grymt mycket bättre färg...eller färgdjup, färgrymd eller ja...är inte så insatt. Något som gör bilden annorlunda mot det bättre. Ni har säkert bättre koll.

Oavsett, HDMI verkar inte fixa 120hz och att dras med 60hz för bättre bild...inte värt.

Så, vad kan jag göra?

Har ett gtx 680 med 2st dvi (de ser något annorlunda ut), 1HDMI och 1Display Port.

Min skärm har HDMI, DVI och VGA med modellnummer XL2410T.

Kan man göra något kul med Display Porten? Ex konvertera från Display Port till HDMI och få ut 120hz och bibehålla bildkvalite? Har även läst här på forumet om något kallat DVI dual link som kanske verkar vara något, inte 100% på vad det är dock.

[TL;DR]/Sammanfattning:
Vill ha 120hz med HDMI kvalité.

Skärm: XL2410T
GPU: GeForce GTX 680

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Du måste vara bra petig om du kan se skillnad på DVI och HDMI. Är det inte lättare att köra DVI-D och sedan kalibrera färgerna manuellt på skärmen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014

Ingen skillnad bildmässigt i mellan dvi digitalt eller hdmi snarare att du kör olika färgrymder beroende på utgång du använder finns 16-235 eller 0-255

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Det finns inget som heter "HDMI-kvalité". DVI och HDMI skickar bilden på samma sätt. Om det blir skillnad är det pga inställningar eller defekt hårdvara.

Du ska använda DVI‑D (Dual Link) och inget annat.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2010

Okej, det låter som att det är en inställningsfråga.

Tog ur och checkade, det är DVI-D på skärm, sladd och grafikkort.

Jag har två skärmar, den ena kör HDMI och den andra DVI.

Byter jag följer färgen med, och den som kör DVI är betydligt mörkare...ja, nästan lite grönare. Så, det verkar inte vara skärmen i sig.

Det här med färgrymder, hur ändrar man det? Försöker pilla på lite olika sliders i nVidias kontrollpanel men det...blir inte bra xD Har återställt och sånt men ja...

Det verkar att den skärm som använder HDMI återger mörkare och ljusare områden bättre, om det är till någon hjälp. Tack för svaren!

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2010

Ah, ursäkta min okunnighet. Var helt en inställningsfråga. Mata ner kontrasten och upp med ljusstyrkan.

Men tack för hjälpen. Lärde mig om inte annat något nytt