dator tvärdör när jag startar spel

Permalänk
Medlem

dator tvärdör när jag startar spel

förra veckan köpte jag en dator, begagnad. jag tänkte spela lite, testade först NFS world, funkade o köra, laggade lite, så jag testade NFS carbon, vilket jag startade, hann ha på det i 5-10 sekunder innan datorn dör. den hänger sig inte eller nåt, utan det är som att strömmen bara kapas och jag måste starta datorn igen. sen testade jag crimecraft, exakt samma sak hände där. det enda spelet jag hittills har testat som funkat bra är maplestory. inte haft möjlighet att testa så många spel. film och liknande funkar utmärkt och i övrigt funkar datorn bra. har drivrutiner och vad jag vet ska allt stå rätt till. har fått drivrutiner från win update då dom inte fanns på asus sida till grafikkortet. kan det ha med drivisar o göra? vill verkligen inte att det ska vara ett hårdvarufel

datorn är en asus n55s
Intel® Core™ i7 2670QM Processor
Windows 7 Ultimate
8 gb minne
NVIDIA® GeForce® GT 555M 2GB DDR3 VRAM

edit: glömde säga att jag har inte original strömkabel till datorn, utan det är en som ska vara lite svagare än original sladden. den funkar dock utmärkt i vanliga fall, laddar aldrig ur utan är alltid full när sladden är i. men kan det ha med detta att göra? vill inte lägga flera hundra på en ny om jag inte vet att det funkar. kan dock inget om ström, så jag vet inte heller hur mycket svag den är. på den står det iaf 2.5A 250V

Permalänk

Datorn kräver ju mer prestanda när den jobbar på mer, tex kör spel...
Under energi inställningarna har du datorn på Högprestanda då? Kan inte mycket om ström heller men datorn kräver ju en del och om din nätdel inte kan leverera den delen ström som den förbrukar så dör den/BSOD/Artifekturer mm..
Testa med en Nätdel som lerverar så mycket ström datorn kräver, funkar inte det så är det säkerligen Hårdvarufel. Dessutom hade jag nog mer litat på drivrutiner från tillverkaren än från windows update då man ibland kan få dåligare/äldre drivrutiner än vad som finns på tillverkarens hemsida.

Blir datorn förövrigt varm vid load? Tanka hem ett program som läser av ditt grafikkorts värmesensor och starta det mest krävande du har som INTE datorn dör av. Och Notera hur varmt GPU/CPU blir... Överhettning leder med att datorn stänger av sig helt random för att inte hårdvara skall ta skada nämligen.

edit:
Hittade visst drivrutinerna till din GPU på Asus hemsida?
http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=N55SF&os...

edit 2:
Efter vad jag kunde se så använder din Laptop Nvidia och då kan du tanka hem Geforce Experience.
Programmet söker automatiskt upp senaste drivrutiner för din hårdvara på Nvidias Sida och installerar dem. http://www.geforce.com/geforce-experience

Visa signatur

Stay Hungry, Stay Foolish - Steve Jobs