Kan man återanvända kylpasta & är det värt att uppgradera från Intels stockkylare?

Permalänk
Medlem

Kan man återanvända kylpasta & är det värt att uppgradera från Intels stockkylare?

Hej

Två sannolikt mycket enkla frågor:

1. Jag tog bort fläkt med kylfläns från processor. Behöver jag kleta på nytt klet mellan kylfläns och processor när jag sätter tillbaka eller räcker det med det gamla resterna?

2. Jag har en I7 processor på 3,4ghz och det är följande kylfläns med fläkt från intel:

http://www.superbiiz.com/detail.php?name=E97378-001

Tjänar jag något på attbyta till annan kylfläns och fläkt. Isåfall tips på bra alternativ?

/ Kalle

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

1. Ja, du borde/ska ta bort det gamla och kleta på nytt.

2. Tjänar och tjänar... Nej, du kommer spendera pengar, men du kommer få ner temperatur och ljudnivå. Ifall det är eftertraktat enligt dig så kommer du väl tjäna något. Men ja, det är ju helt personligt. Ska du inte överklocka är det endast ljudnivå du egentligen tjänar, då originalkylaren ska klara av att hålla processorn inom dess måltemperatur.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej.

1. Ja du behöver ny kylpasta om du vill ha en kall och snäll CPU.

2. Nej du ingenting för du slänger pengar på något som inte genererar några (så det kan inte ens kallas investering egentligen) men din processor kommer gå mycket kallare så jag rekommenderar att byta. Hur som helst är det svårt att rekommendera något om du inte uppger en budget. Coolermaster Hyper 212 är dock väldigt populär här i forumet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusfokal:

Hej

Två sannolikt mycket enkla frågor:

1. Jag tog bort fläkt med kylfläns från processor. Behöver jag kleta på nytt klet mellan kylfläns och processor när jag sätter tillbaka eller räcker det med det gamla resterna?

2. Jag har en I7 processor på 3,4ghz och det är följande kylfläns med fläkt från intel:

http://www.superbiiz.com/detail.php?name=E97378-001

Tjänar jag något på attbyta till annan kylfläns och fläkt. Isåfall tips på bra alternativ?

/ Kalle

1) Ja

2) Ja, denna

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*
§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...