Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS Asus Z97-A, hur?

Är ett tag sen jag senaste uppdaterade BIOS och kommer inte ihåg tillvägagångssättet jag använde då. Så jag kollade runt lite i forumet men hittade inget. Så undrar helt enkelt om det finns någon guide någonstans som visar på hur man går till väga?

Googlade även runt lite men hittade bara reviews för moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

På Asus hemsida för detta moderkort finns både instruktioner och filer för ändamålet. Enklast är väl att lägga uppdateringen på en sticka och köra ez flash(om jag minns namnet rätt). Har likadant moderkort och uppdaterade i våras.
Men har du inte problem med datorn eller saknar kompabilitet så rekommenderar jag generellt att inte uppdatera bios

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Ladda ner bioset. För över det till ett usbminne som är fat32. Starta om datorn. Gå in i bios. Kör bios uppdatering välj usb och filen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När man uppdaterar BIOS så behöver man inte ta varje version av det upp tills senaste antar jag? Utan räcker med att ta senaste direkt antar jag?

Och vill ha det färskt i huvudet ifall jag får något problem när jag installerar nya datorn sen. Därför jag undra lite om det Söderbäck :).
Läste lite i en annan tråd här på forumet där det var någon som haft lite problem med just Asus Z97-A som löstes efter BIOS update, så vill bara vara redo.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kuzul:

När man uppdaterar BIOS så behöver man inte ta varje version av det upp tills senaste antar jag? Utan räcker med att ta senaste direkt antar jag?

Och vill ha det färskt i huvudet ifall jag får något problem när jag installerar nya datorn sen. Därför jag undra lite om det Söderbäck :).
Läste lite i en annan tråd här på forumet där det var någon som haft lite problem med just Asus Z97-A som löstes efter BIOS update, så vill bara vara redo.

Jag behövde inte ta varje version för sig utan tryckte bara in senaste versionen på mitt z... Näää vänta nu. Jag har ju ett z87-a Inte z97-a ;).

Aja, oavsett... Jag behövde inte köra in varje biosversion emellan på mitt z87-a. Men har rotat en del med moderkort där det ibland har behövts en specifik ordning av biosuppdateringar även på senare år. Så möjligt, men i ditt fall är jag ganska säker på att det inte behövs

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett snarlikt moderkort (se sign) och hoppade över flera uppdateringsrevisioner och tog den senaste (1203) för mitt moderkort i syfte att få fullt stöd för Devils Canyon.

Har fungerat utan problem.

I övrigt, så som dabman skrev: In med filen i ett USB-minne och kör uppdateringen från BIOS.
Använd INTE något program från moderkortstillverkan som körs från Windows så som AI Suite.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det i en annan tråd men jag kan säga det här också.
1) Uppdatera aldrig bios inifrån Windows.
2) Det säkraste sättet att uppdatera är via Flashback-knappen på moderkortet.
3) Det näst säkraste sättet är att uppdatera inifrån Bios.

Eftersom ditt mob har en Flashback-knapp laddar du ned senaste Bios från supportsidan till en USB 2 Fat 32 sticka och Flashar via knappen.
OBS, Glöm inte att namnändra *.cap-filen till det namn som ditt kort kräver. Filen i ditt fall skall ändras till Z97A.CAP.

Permalänk
Medlem

Ni som har z97-a moderkort. Finns flashback funktionen? Den som man varken behöver cpu eller ram för att uppdatera bios med? Har beställt en broadwell processor som tydligen kan bråka om moderkortet är tillräckligt uppdaterad.

Skickades från m.sweclockers.com