FreeNas + uTorrent, hur får jag utorrent att autostarta?

Permalänk
Medlem

FreeNas + uTorrent, hur får jag utorrent att autostarta?

Är inte så förtjust i Transmission som är torrent programmet som finns med i FreeNas. I stället har jag via ett Jail installerat uTorrent. Jailet är av typen Ubuntu 13.04 x86 och jag har fått utorrent att komma igång, det går att ladda ner och allt är frid och fröjd förutom då jag startar om FreeNas så startar utorrent inte automatiskt i jailet utan jag måste skriva in följande kommando i terminalen: "utserver -settingspath /opt/utorrent33/ &"

Jag har följt denna guiden och där finns ett avsnitt där man kan lägga till uTorrent i Launchern men detta verkar bara fungera om man har det grafiska grännssnittet. Men hur gör jag om jag inte har tillgång till det grafiska gränssnittet utan bara terminalen?

Någon tips?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Transmission är förmodligen det bästa alternativet som finns. Kör med transmisson-remote-gui så kommer du ändra dig.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andi2k11:

Är inte så förtjust i Transmission som är torrent programmet som finns med i FreeNas. I stället har jag via ett Jail installerat uTorrent. Jailet är av typen Ubuntu 13.04 x86 och jag har fått utorrent att komma igång, det går att ladda ner och allt är frid och fröjd förutom då jag startar om FreeNas så startar utorrent inte automatiskt i jailet utan jag måste skriva in följande kommando i terminalen: "utserver -settingspath /opt/utorrent33/ &"

Jag har följt denna guiden och där finns ett avsnitt där man kan lägga till uTorrent i Launchern men detta verkar bara fungera om man har det grafiska grännssnittet. Men hur gör jag om jag inte har tillgång till det grafiska gränssnittet utan bara terminalen?

Någon tips?

Hur ofta behöver du starta om din NAS? Max ett par ggr per år

Permalänk
Medlem

Annars rekommenderar jag Deluge, kör det på min server. Kan tyvärr inte hjälpa dig, men hur ofta startar du om NASen?

Permalänk

Varför använda program som transmission, uTorrent och dylikt som drar en jäkla massa prestanda?

Kolla på rtorrent + rutorrent istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Varför använda program som transmission, uTorrent och dylikt som drar en jäkla massa prestanda?

Kolla på rtorrent + rutorrent istället...

Tror inte det skiljer så mycket mellan rtorrent och dom andra. Du kör ju inte dom andra med GUI på servern. Det som tar prestanda är ju diskskrivningar/läsningar och det blir ju samma oavsett torrentclient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Varför använda program som transmission, uTorrent och dylikt som drar en jäkla massa prestanda?

Kolla på rtorrent + rutorrent istället...

Har du testat Transmission-daemon + transmisson-remote-gui?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av ozric:

Har du testat Transmission-daemon + transmisson-remote-gui?

Ja. Transmission-daemon drar enormt mycket mer resurser än vad rtorrent gör.
Endast deluge är nästinpå lika resurssnålt.

transmisson-remote-gui är dessutom buggigt som tusan på linux... om än ok på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Ja. Transmission-daemon drar enormt mycket mer resurser än vad rtorrent gör.
Endast deluge är nästinpå lika resurssnålt.

transmisson-remote-gui är dessutom buggigt som tusan på linux... om än ok på Windows.

Har kört transmisson-remote-gui på Linux, Mac och Windows i många år och vad jag kan komma ihåg så har det aldrig kracshat eller buggat nånsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Ja. Transmission-daemon drar enormt mycket mer resurser än vad rtorrent gör.
Endast deluge är nästinpå lika resurssnålt.

transmisson-remote-gui är dessutom buggigt som tusan på linux... om än ok på Windows.

Du måste skämta?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Har kört transmisson-remote-gui på Linux, Mac och Windows i många år och vad jag kan komma ihåg så har det aldrig kracshat eller buggat nånsin

Finns kompabilitetsproblem med de nyaste GTK-paketen. Kör man icke-rolling så lär det inte vara något problem.

Citat:

Du måste skämta?

Absolut inte. Prestandaskillnaden är framför allt märkbar desto mer anslutningar/torrents man har igång samtidigt. Dessutom klarar rtorrent av fler connections än iaf transmission (ingen aning hur Deluge står sig på den punkten). rTorrent är även tillåtet på i princip samtliga trackers, transmission har ofta versionsbegränsningar.

I slutändan är valet vilket program man vill använda naturligtvis personligt. Har man 16GB RAM, i7 processor, ordentligt Intel-nätverkskort spelar det ju verkligen ingen roll alls prestandamässigt. Då bör man orientera sig efter vad de trackers man hänger på använder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baba Tong:

Finns kompabilitetsproblem med de nyaste GTK-paketen. Kör man icke-rolling så lär det inte vara något problem.

Kör det på Manjaro för tillfället. Fungerar kanon som det alltid gjort. Har som sagt ALDRIG aft nåt problem med Transmssion-Remote-Gui

Permalänk
Medlem

Har det kommit en Linux version av utorrent eller har du wine? Om det finns en Linux version så kan du göra ett startscript, Om du det finns en service så kan du ju göra den autostart också kolla på google efter startup script freeNAS....
Om det finns en Linux version av Utorrent så finns ett console kommando för att starta det som du använder i start scriptet. Om du har wine gör startscript men istället för console kommando gör du:

wine /.../.exe

I Ubuntu ligger det en .wine i /home/user/ där du hittar "C:".

Jag personligen köra Ktorrent (GUI av rTorrent som har webgui också) Det påminner om Utorrent sedan har jag en bash fil:

#! /bin/bash #starta Ktorrent ktorrent

sedan köra jag detta kommande i Ubuntu:

gnome-session-properties

Där lägger jag in mitt bash script sedan är den autostart.

När du lägger in det där så står det commando där skriver du:

bash /vägen/till/scriptet/

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6