Kille som låtsas att vara från Microsoft (Scam)

Permalänk
Medlem

Kille som låtsas att vara från Microsoft (Scam)

Tjenare.
Tidigare idag var det en kille från som hävdar att vara från microsoft som ringer hem till mig. Min mor svarade telefonen för jag nämligen inte var hemma. Mannen i telefonen förklarar att min dator har ett virus på den, och mannen ber min mor att ladda ner ett program från internet vid namn "Ammyy". Hon laddar ner programmet och vips så fick han kontroll på min dator. Efter några minuter så säger min mor att någon från frankfurt ringer och säger till henne att hon har blivit scammad. Hon blir tillsagd att stänga av alla apparater som vart påverkade av scammet. Efter allt detta fick hon reda på att hon blev rånad, hennes bankkonto vart rensad på en viss summa. Själv så gick det inte bra för mig heller, min dator blev nedlåst och jag kan inte längre komma in på den.
Nu kommer jag till frågan som tråden handlar om, hur ska jag låsa upp den?

Meddelandet som står när jag försöker starta datorn är "This computer is configured to require a password in order to start up. Please enter the Startup Password below." sedan är jag tvungen att skriva in ett lösenord som jag har ingenaning om vad det är för något (provat alla mina!). Jag har sökt runt lite på internet och det är många fler andra som har blivit scammade av samma person/företag eller vad det nu är, jag hittade att det var en encrypting på windows register hävdar några (C:/Windows/System32/syskey.exe ??). Jag är inte ett proffs på det här med datorer, men de flesta säger för att fixa detta problem så ska man installera om win7. Jag satta in win7 skivan, men den bootar aldrig upp sig själv, mitt moderkort använder sig av MSI programmet. Jag fick min dator att prioritera win7 skivan, men ändå så bootar den inte upp sig.
Är det någon som har något svar på detta? Skulle vara sjukt tacksam!

EDIT: Jag har provat att köra den i safe mode, men request om lösenord kommer ändå upp.

Permalänk
Medlem

Haft minst tre sådana samtal till oss. Lagt på luren direkt. Funderar på att säga "i work at apple you suck microsoft" men ja.
Kolla om du kan koppla in hårddisken i en annan dator och flytta över det viktiga, för hårddisken måste nog kanske formateras för att bli kvitt det där helt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag håller med LPG. Formatera disken för att bli kvitt all lurig ohyra du kan ha fått in.

Ett alternativ till att flytta hårddisken kan vara att boota datorn med någon linuxskiva om du får det att funka. Sedan kopierar du över det du vill spara till någon extern disk eller USB-minne.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att stoppa disken i en annan dator eller köra tex. en linux-skiva. Borde gå från en Windows installationsskiva med om man arbeta med kommandotolken. Sedan byter man namn på filen syskey.exe (om det nu är den de hackat/använt). Kan vara värt att kolla när filen ändrades tex.

Permalänk

Såg nästan igenom hela. Väl spenderad timma.

Fått sjukt många sånna här samtal. Gott att veta att man inte är ensam, här i Sverige.

Men som andra har sagt, formatera skiten. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

kjKjyMKj3n4

Såg nästan igenom hela. Väl spenderad timma.

Fått sjukt många sånna här samtal. Gott att veta att man inte är ensam, här i Sverige.

Men som andra har sagt, formatera skiten. Usch.

Har allt viktigt på en annan hårddisk som ligger brevid (denna har inte windows på sig, bara filer som jag behöver. Sen har jag saker jag inte sparar på min win7 ssd hårddisk, så det är inte något problem att installera om det. Frågan är dock hur jag gör det. (inte så datorkunnig!) Jag har win7 skivan, fast det händer ingenting alls när jag försöker bootar upp den på datorn, behöver jag ta bort ssd:n med win7 på den först eller hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och ändra startordningen för enheter (boot list/sequence/devices?).
Ställ in så att datorn skall starta upp från CD/DVD-spelaren först, SSDn sätter du som nr.2
Hur kommer du in i bios, starta om datorn och medans den startar upp trycker du F8 eller DEL (kan vara någon annan knapp, F2?)
Du måste trycka på knappen INNAN windows-bilden kommit fram, annars är det för sent (annars bara starta om och göra nytt försök)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Gå in i BIOS och ändra startordningen för enheter (boot list/sequence/devices?).
Ställ in så att datorn skall starta upp från CD/DVD-spelaren först, SSDn sätter du som nr.2
Hur kommer du in i bios, starta om datorn och medans den startar upp trycker du F8 eller DEL (kan vara någon annan knapp, F2?)
Du måste trycka på knappen INNAN windows-bilden kommit fram, annars är det för sent (annars bara starta om och göra nytt försök)

fick upp boot list;en, satte cdn som första prioritet, ssdn som andra och försökte sen starta den. Sedan kommer det bara upp en text "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.". Kanske det är något fel på min win7 skiva??

Permalänk
Medlem

Fick en sådan på jobbet också. Jag ringer ifrån Mikromjuk blablabla, du har virus på datorn blablabla. Var på jag svara
Jag: "Oj! Vilken dator är det som har virus?"
M: "Det är den som används mest."
J: "Ja det dra inte ner alternativen när det gäller 100 anställda som alla jobbar 8 till 17..."
M: "Tror det är den du sitter vid..."
J: "Jaha, men hur vet du det?"
M: "Vi kan se det på IP-adressen"
J: "Ok, men som kontrollfråga måste jag kolla så fall, vad har datorn för ip adress?"
M: "Öh, ja, jag ska kolla här..." vänta en minut "Det är XXX.XXX.XXX.XXX"
J: "Ja det stämmer, det är vår IP..." (han hade letat upp IPn till vår hemsida, som drivs av ett externt företag.)
M: "Ja, jag skulle behöva att du gör så här..." beskriver en lång process.
J: "Men jag är inte så bra på datorer... finns det inget lättare sätt?"
M: "Jo, vi kan begära fjärrskrivbord om det känns tryggt."
*jag har en drös gamla laptopar som ligger och skräpar på bordet och tar en sådan, startar, parar ihop med ett mobilbredband jag hade liggande där vid tillfället så snabbt jag bara kan*
J: "Ursäkta, det tog sådan tid, jag hitta inte rätt bland alla programmen"
M: "Det är ingen fara, nu kommer jag lägga till dig på Skype så kommer jag begära fjärrskrivbord..."
J: "OK, kör på." *accepterar en "Microsoft-employee-128" till ett gammalt jobbkonto ifrån en anställd som inte jobbar kvar och hade datorn innan*
M: "Så här ska vi göra." *går in och försöker styra över saker medans jag trollar med han genom att dra om kring musen trycka på windows knappen och göra diverse knapp kombinationer, t.ex win+m.*
J: "Jag lämnar dig här och låter telefonen vara på högtalare, kalla på mig om det är något..." *mutar min mikrofon kallar på mina kollegor*
J: "Hur går det?"
M: "Det är något allvarligt fel med den här datorn"
J: "Jasså?" *låter han köra ipconfig, han börjar uppenbarligen bli suspekt över mitt fnittrande vid det här laget, jävlades med han i säkert 5 minuter*
M: "Alltså va fan detta är inte rätt..."
J: "Nope, jag vet..."
M: "Va?!"
J: "Ja, du tror väl inte jag tänker låta någon halv dum gå in och styra och ställa i min dator hur som helst?"
M: *ger ifrån sig ett grymtande läte och sen börjar det jag tror är svordomar på ett språk med väldigt gutturala ord*

Det är min lilla historia, man kan ha väldigt kul med dem... historien är grovt översatt till svenska ifrån engelska.

Kanske inte så hjälpsamt, men ja, lite garv kanske kommer ur någon läsare.
Jag hade rekommenderat en formatering också. Försök inte åtgärda något på annat sätt, framför allt inte med kabel till internet i datorn, de kommer bara kopiera var enda fil du har och hålla på och röja i din dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixiie:

fick upp boot list;en, satte cdn som första prioritet, ssdn som andra och försökte sen starta den. Sedan kommer det bara upp en text "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.". Kanske det är något fel på min win7 skiva??

Tryck några gånger på F12 vid start av dator (kan ibland vara F11 eller någon annan) för att själv kunna välja vilken enhet du vill boota ifrån.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tryck några gånger på F12 vid start av dator (kan ibland vara F11 eller någon annan) för att själv kunna välja vilken enhet du vill boota ifrån.

Jag bootar från cdn, fast samma sak kommer upp ändå "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixiie:

Jag bootar från cdn, fast samma sak kommer upp ändå "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key.".

Om du har problem att boota från CD så kan du prova från USB-minne istället. Finns en win7-iso fil att ladda ner från microsofts hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Om du har problem att boota från CD så kan du prova från USB-minne istället. Finns en win7-iso fil att ladda ner från microsofts hemsida.

Jag tror isåfall det är fel på skivan kanske? Den är nämligen nedladdad från thepiraybay och sen inlagd på en 5gig skiva som jag hittade. någon som kan bekräfta om ni tror att de är fel på skivan eller boot fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixiie:

Jag tror isåfall det är fel på skivan kanske? Den är nämligen nedladdad från thepiraybay och sen inlagd på en 5gig skiva som jag hittade. någon som kan bekräfta om ni tror att de är fel på skivan eller boot fel?

Prova som sagt med USB-minne och ISO-filen från microsofts hemsida. Även om du saknar produktnyckel så kan du prova med den i upp till trettio dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Prova som sagt med USB-minne och ISO-filen från microsofts hemsida. Även om du saknar produktnyckel så kan du prova med den i upp till trettio dagar

okej, ska försöka leta upp ett usb minne! uppdaterar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixiie:

Tjenare.
Tidigare idag var det en kille från som hävdar att vara från microsoft som ringer hem till mig. Min mor svarade telefonen för jag nämligen inte var hemma. Mannen i telefonen förklarar att min dator har ett virus på den, och mannen ber min mor att ladda ner ett program från internet vid namn "Ammyy". Hon laddar ner programmet och vips så fick han kontroll på min dator. Efter några minuter så säger min mor att någon från frankfurt ringer och säger till henne att hon har blivit scammad. Hon blir tillsagd att stänga av alla apparater som vart påverkade av scammet. Efter allt detta fick hon reda på att hon blev rånad, hennes bankkonto vart rensad på en viss summa. Själv så gick det inte bra för mig heller, min dator blev nedlåst och jag kan inte längre komma in på den.
Nu kommer jag till frågan som tråden handlar om, hur ska jag låsa upp den?

Meddelandet som står när jag försöker starta datorn är "This computer is configured to require a password in order to start up. Please enter the Startup Password below." sedan är jag tvungen att skriva in ett lösenord som jag har ingenaning om vad det är för något (provat alla mina!). Jag har sökt runt lite på internet och det är många fler andra som har blivit scammade av samma person/företag eller vad det nu är, jag hittade att det var en encrypting på windows register hävdar några (C:/Windows/System32/syskey.exe ??). Jag är inte ett proffs på det här med datorer, men de flesta säger för att fixa detta problem så ska man installera om win7. Jag satta in win7 skivan, men den bootar aldrig upp sig själv, mitt moderkort använder sig av MSI programmet. Jag fick min dator att prioritera win7 skivan, men ändå så bootar den inte upp sig.
Är det någon som har något svar på detta? Skulle vara sjukt tacksam!

EDIT: Jag har provat att köra den i safe mode, men request om lösenord kommer ändå upp.

Fan vad jobbigt... lider med dig och din mamma.
En viktig läxa är lärd av detta i alla fall. Tror inte din mamma kommer gå på detta något mer =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Entusiast

Min far har fått ett sådan här samtal inte alltför länge sedan. Jag fick veta i efterhand hur mycket de satt och strulade runt.
Det hade tydligen tagit en bra stund och mycket om och kring, innan de "upptäckte" att datorn ifråga körde Linux, och inte Windows.
Då kunde de inte göra så mycket mer eftersom ingen kunde få tillgång till superuser-kontot. (Bara jag själv som har access på den nivån)

Tydligen en bra idé att inte låta noviser köra Windows på sina datorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

#Tråd låst#

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)