hur använder man en kortläsare?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2014

hur använder man en kortläsare?

Jag ska beställa möbler via ikea på nätet och jag tänkte skaffa en kortläsare eller låna en eftersom jag tror att den behövs vid beställningen.

Frågan är hur man använder den?

Har googlat mycket på det men kunde inte hitta nån instruktion som talar om hur man använder den

vet att denna tråd verkar lite dumt som den tidiga men frågan är jätte viktigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Varför skulle det krävas en kortläsare? Det är inte direkt något man vanligtvis hittar i hemmamiljö.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av twit:

Varför skulle det krävas en kortläsare? Det är inte direkt något man vanligtvis hittar i hemmamiljö.

Även om kortläsare inte behövs så undrar jag hur man gör?

Berätta också gärna hur det funkar utan kortläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Har aldrig hört någon använda kortläsare vid nätköp ?

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av yusuke40:

Även om kortläsare inte behövs så undrar jag hur man gör?

Berätta också gärna hur det funkar utan kortläsare

Jag tror de försöker säga att köp via internet oftast sker via internetbank, visa/mastercard (som verifieras med bankernas kryptering och kod) eller mot faktura/avbetalning.

Verifieringen sker oftast med hjälp av din bankdosa, har du t. ex Nordea verifierar du med bankdosans "buy" funktion.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Karaff:

Har aldrig hört någon använda kortläsare vid nätköp ?

Det kallas också för bankdosa och frågan är specielt riktade till dem som använder bankdosa/kortläsare

Vill gärna veta för det är imorgon det sker

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Release:

Jag tror de försöker säga att köp via internet oftast sker via internetbank, visa/mastercard (som verifieras med bankernas kryptering och kod) eller mot faktura/avbetalning.

Verifieringen sker oftast med hjälp av din bankdosa, har du t. ex Nordea verifierar du med bankdosans "buy" funktion.

hur funkar den och Vad exakt är det man skriver in på läsaren/dosan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av yusuke40:

hur funkar den och Vad exakt är det man skriver in på läsaren/dosan?

Jag tror att för att få det enklaste och mest informativa svaret är att du kontaktar din bank som du har dosan/läsaren ifrån så att dem kan förklara.
Detta då vad jag vet skiljer sig dosorna åt från t.ex Länsförsäkringar och SEB och när och vad dem används till.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd låst*

All information finns på bankens hemsida
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk