Nätbutik X höjer pris på varor man tittar på, något fulspel på gång ?

Permalänk
Medlem

Nätbutik X höjer pris på varor man tittar på, något fulspel på gång ?

Hej Swecs !

Ja nyligen upptäckte något som kanske får mig att sträcka handen efter foliehatten, så det antingen är bara jag som fått mig ett litet hjärnspöke eller så ligger det en död hund begraven. Vill inte nämna nätbutik då jag vill inte att dem ska få dålig cred tills jag får lite tips och jag kontaktar dem personligen för att se vad dem säger om det.

Har tittat i nätbutik X efter ett par specifika produkter och då vissa har varit på ok pris, tänkte jag vänta tills jag kanske får nått erbjudande eller rea. Så jag lämnar dem två varorna i korgen. Får mig efteråt ett erbjudande via mail om rabatt för produkttypen, så tänker att det lönat sig att vänta.

Har produkterna fortfarande in korgen, går till kassan och ser att allt är ok, tänker att jag lika gärna kan passa på att köpa lite extra saker, så börjar fylla på varukorgen med andra varor av intresse, tar bort och lägger till diverse, och när jag går till kassan så plötsligt ser jag att dem höjt priset, eller " inte på rea längre " på dem två varor jag var intresserad av från första början. Notera att det var reapris innan jag gick till kassan första gången, reapris när jag var i kassan med bara två produkter, reapris när jag började fylla varukorgen med produkter, och att det blev inte reapris när jag skulle börja betala med andra varor i korgen.

Kontaktade kundtjänst och dem sa att det stämmer att produkterna inte är på rea längre från och med " idag" . Det jag tycker är märkligt var följande:

- Kundtjänst sa detta igår, 8/7 , men enligt prisjakt tog rean slut idag den 9/7.
- Reapriset fanns kvar alltså tills jag skulle betala min slutgiltiga order inklusive andra varor.
- Detta gäller två produkter jag främst ville ha, och just dem, den dagen, går upp i pris, exakt när jag ska betala, inte innan medans jag lägger i varukorgen.
- Testade även med andra webbläsare och var inget problem med cookies eller tekniska problem, inte heller från butikens sida misstänker jag då bara dem två varorna drabbades av prisändringen, inga andra. Även Prisjakt på andra webbläsare bekräftade både pris, datum och att det gällde den butiken.

Då butiker oftast säger att dem vill använda sig av kakor av X anledningar, från att få statistik av vad man tittar på till att se hur ofta man besöker sidan mm, men i detta fall, kan det vara att butiker försöker se vilka varor som är av intresse att dem antingen försöker smyghöja priserna vid kassan, eller att dem i förväg försöker smyghöja och locka med andra rabatterade varor för att ge illusionen att man sparar på det ?

För om det upptäcks som i mitt fall är det är enkelt för dem att säga att reapriset inte gäller längre utan att man tänker mycket mer på det, eller att dem haft någon teknisk bugg som gör att det är reapris eller inte längre är reapris. Summa summarum, kan något som detta räknas som vilseledande marknadsföring ?

Tillgång och efterfrågan är ju alltid rimligt men detta hände innan jag betalade och just dem varorna, därav min kuriositet om vad som kan vara för något. Hade det varit en stor skillnad på totalsumman så hade man mer säkert reagerat på det, men detta var varor som trots ett billig normalpris hade en mindre prisskillnad i totalsumman och som i kassan kanske inte hade märkts av en vanlig konsument när redo att betala.

Nyfiken vad ni tror om detta och tycker !

Permalänk
Medlem

Låter som du bara haft otur och missat rean, men du kan säkert kontakta butiken som det handlar om och fråga om du inte kan få produkterna för rea-priset istället, dom flesta större butikerna brukar vara medgörliga.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det jag har råkat ut för är lite som ditt ärende men ändå inte.

För några år sedan skulle jag köpa högtalare på nätet, så jag kollade upp prisjakt och hittade de högtalarna jag ville ha. Priset var 499 kr.
Jag följer länken till butiken och loggar in. Sedan råkar jag stänga ner fönstret eller liknande, minns inte vad det var, så jag går in på samma sajt som jag såg produkten på. Där visar det sig att priset var 899 kr istället, blir förvånad och tänker har jag sett fel kanske. Testar igen att gå via prisjakt, och visst priset är 499 kr.

Nu började jag ana ugglor i mossen, så jag ringer företaget och kollar verkligen att priset på 499 stämmer. Jajamen fick jag till svar. Sedan frågade jag hur det kommer sig att det skiljer så mycket vilket väg man tar, prisjakt eller hemsidan, och då fick jag till svar att de vill konkurrera. Med andra ord de kunder som kollar innan är svårare att få sålt till. De kunder som inte tittar kommer troligtvis köpa ändå trots det högre priset.

Efter denna händelse så är jag mycket misstänksam mot prissättningar. Men elektronik tror jag ändå är förskonat från sånt. Testa boka flygbiljetter så kan man se att priset varierar beroende på tid på dygnet och även vilken dator man går in från. (IP nummer).

Men just ditt fall verkar vara märkligt, kanske är det något fel ? Företaget skulle få mycket badwill ifall de körde med dessa metoder att höja priset precis innan betalning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gunior:

- Kundtjänst sa detta igår, 8/7 , men enligt prisjakt tog rean slut idag den 9/7.

Prisjakt uppdaterar inte priser i realtid:
de trailar i regel flera timmar, ibland ett helt dygn (men knappast längre än så, om de inte upplever driftstörning dvs)

De länkar ibland till fel produkter:
t.ex. alla produkter du ser i listan visar en ipad med 4g, en butik är mycket billigare än alla andra, det kan t.ex. vara för att prisjakt felaktigt länkar in wifi-versionen istället.

Butiker kan detektera referrals och ändra priset:
Dvs om de ser att man kommer från prisjakt visas ett annat pris än om man går rakt in på siten själv.

Och slutligen: (inte för att det dykt upp än)
butikerna ansvarar inte för informationen som finns på prisjakt. Varken de specar/bilder som prisjakt har eller de priser man ser.
Det som gäller är vad som faktiskt erbjuds på den aktuell sidan när man väl kommer dit.

Angående teorin så tror jag inte på den:
Otur skulle jag tro, inte svårare än så

Visa signatur

240p är livet