Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Att navigera en Carputer

Tjena!
Går i planerna på att bygga en s.k. "Carputer" (jäkla fånigt namn, men en bildator helt enklet). Har varit inne på att använda min raspberry, men den är tyvärr lite klen. Tänkte i så fall köra Arch, ha något eget GUI och bygga egen spotifyklient osv osv. Tyvärr hittar jag inga käcka wrappers för spotify, pyspotify tar närmare 30 sek att ladda in på raspberryn. Det är allmänt mycket tjafs (i synnerhet när man inte är så linux-van) med att få alla prylar att lira korrekt, så planen just nu är att göra det enkelt för mig och därför köra Win 8.
Antingen på en bärbar dator jag har liggandes (fördelen är det inbyggda batteriet som kan göra att den stänger av mjukt när tändningen slås av) eller så blir det något annat mindre moderkort med integrerad processor och sedan något batteri till detta osv. Kanske eventuellt låta datorn ha ström hela tiden och låta tändningen vara on/off, den lär ju inte dra så mycket ström avstängd ändå? Idéer för detta?

Men, till den lite roligare frågan: Touchscreen (som såklart planen är att ha) i all ära men skall man dutta på denna när man kör så kräver det nästan att man har ögonen på den. Här är fysiska knappar vettigare, så man kan nagivera lite och sedan se vad man har lyckats markera. De knappar som då behövs (för att navigera win8) tänker jag är piltangenter, enter och windowsknapp. Någon som har en idé på hur man göra egna vanliga tryckknappar till ett tangentbord som motsvarar dessa? Slaktar ett USB-tangentbort och kopplar sina brytare till detta, på något sätt? Någon som gjort något liknande nån gång?

Övriga idéer och tankar är väldigt välkomna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östhammar
Registrerad
Sep 2008

Har själv kollar på att installera en dator i bilen och har alla grejer ligger men har inte tagit tag i det.

Det finns nätdelar anpassade för att användas i bilen, startar när tändningen vrids igång och stänger av snällt när du vrider av den.

Beställde en M2-ATX-HV och ett VoomPC chassi från http://www.mini-itx.se/

Gällande programvara har jag funderat på nån bantad version av Windows 7/8 och programvaran Centrafuse som bland annat har en plugin för Spotify, dock inget jag har provat.

edit: kom på att det var en annan nätdel jag beställt så uppdaterade det.

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Sedär ja, PSU-prylen där är ju helt klockren!!

Kärran har ingen kontakt att koppla in sig på, så centrafuse känns lite overkill. Tänker att denna dator blir 100% mediamaskin och sedan har jag en aurdino som läser av egenmonterade sensorer och annat, och som visar fel och liknande m.h.a. ledlampor och så.
Planen är att modernisera en äldre folkabuss - det finns inte mycket data att hämta ur den default enna, så när den väl är strippad ner i molekyler så blir det egendesignad instrumentpanel, egna sensorer, färddator för temperaturer, förhoppningsvis en digital tankmätare osv. Hade ju varit ballt att sen då får mediadatorn att snacka mot denna när den väl bootat upp, så man kan få indikationer på storskärmen (tänker mig ju sådär 10-12" display).

Just nu är det snålt i kassan, så nu får jag mer jobba på mjukvara och lite egna appar till den och annat. Och brainstormningsblocket bara växer och växer. PSU:et är noterat här nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av DenOkunnige:

Men, till den lite roligare frågan: Touchscreen (som såklart planen är att ha) i all ära men skall man dutta på denna när man kör så kräver det nästan att man har ögonen på den. Här är fysiska knappar vettigare, så man kan nagivera lite och sedan se vad man har lyckats markera. De knappar som då behövs (för att navigera win8) tänker jag är piltangenter, enter och windowsknapp. Någon som har en idé på hur man göra egna vanliga tryckknappar till ett tangentbord som motsvarar dessa? Slaktar ett USB-tangentbort och kopplar sina brytare till detta, på något sätt? Någon som gjort något liknande nån gång?

Övriga idéer och tankar är väldigt välkomna.

Lite osäker på hur det funkar med USB-tangentbord, tror det är rätt meckigt, men PS2 är enkelt, där sluter varje tangent bara vissa trådar i kontakten, så allt du behöver göra är att slakta ett gammalt PS2-tangentbord, kolla vilka pinnar i kontakten som går till respektive tangent och sen löda dit egna knappar. Jag har byggt en egen kontroll med ett antal tangenter på just det sättet.