SSD köpråd budget ca 800

Permalänk
Medlem

SSD köpråd budget ca 800

Tjena!
Sitter på en Acer V3-771G som jag skulle vilja uppgradera med en ssd.
Tipsa gärna med bra ssd för runt 800kr. Är det stor skillnad på en ssd som kostar 700 från 1000?
Skulle kunna gå upp till 1000kr om de är så att man märker en stor skillnad.
Har uppfattat de som att min dator har 2 platser för hårddiskar så att jag inte behöver ta ut min gamla hårddisk utan bara sätta in en till, har jag rätt?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skillnaderna kan vara kvalitén.
Jag skulle rekommendera Samsung 840 series.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/180303-samsun...

699kr för 120GB som räcker till OS samt några program och dylikt.

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket skillnad i Prestanda på ssder enda skillnaden är i stort sätt utrymmet på dom. En ssd för 800 kr kanske är 128 gb medan en ssd för 1100 kr kan bara 256 gb stor.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Tjena!
Sitter på en Acer V3-771G som jag skulle vilja uppgradera med en ssd.
Tipsa gärna med bra ssd för runt 800kr. Är det stor skillnad på en ssd som kostar 700 från 1000?
Skulle kunna gå upp till 1000kr om de är så att man märker en stor skillnad.
Har uppfattat de som att min dator har 2 platser för hårddiskar så att jag inte behöver ta ut min gamla hårddisk utan bara sätta in en till, har jag rätt?
Tack på förhand

Vet inte hur din dator ser ut, och sitter på mobilen så orkar inte Googla

Men har du 2 slots för hhd din dator behöver du inte ta ut den gamla. Tänk bara på att de oftast är ett stort glapp mellan botten av datorn och ssd, så hitta något att montera fast den med.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Tjena!
Sitter på en Acer V3-771G som jag skulle vilja uppgradera med en ssd.
Tipsa gärna med bra ssd för runt 800kr. Är det stor skillnad på en ssd som kostar 700 från 1000?
Skulle kunna gå upp till 1000kr om de är så att man märker en stor skillnad.
Har uppfattat de som att min dator har 2 platser för hårddiskar så att jag inte behöver ta ut min gamla hårddisk utan bara sätta in en till, har jag rätt?
Tack på förhand

För 700:- får du en beprövad Samsung 840EVO 120GB.
För 900:- får du en okänd PNY Optima 240 GB, som imponerar stort. Hur pålitlig den är i långa loppet är än så länge okänt.

Om jag skulle köpa SSD idag skulle jag nog slå till på en Optima.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar!

Skrivet av Dragone:

Vet inte hur din dator ser ut, och sitter på mobilen så orkar inte Googla

Men har du 2 slots för hhd din dator behöver du inte ta ut den gamla. Tänk bara på att de oftast är ett stort glapp mellan botten av datorn och ssd, så hitta något att montera fast den med.

Okej finns det något man kan köpa som sätter den på rätt plats då lr är de hemmabygge bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Okej tack för alla svar!

Okej finns det något man kan köpa som sätter den på rätt plats då lr är de hemmabygge bara?

ta lite toapapper och vik ihop.

Permalänk
Medlem

Nöj dig inte med en 120GB-disk, det är slöseri med pengar och dessutom lider ofta prestandan pga storleken på disken.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...
Mina 5 ören som håller sig nära budgeten iaf.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1sac:

Okej tack för alla svar!

Okej finns det något man kan köpa som sätter den på rätt plats då lr är de hemmabygge bara?

jag har letat, och antingen får man höra av sig till tillverkaren, eller hemma bygge, jag orkade inte med att vänta mycket längre, så jag körde på ett hemma bygge. tog en el-klammersom jag böjde, sedan en gummi packning imellan ssd och klammern. med en skruv som passade i laptopen.

Skrivet av wasprocker:

ta lite toapapper och vik ihop.

rekommenderas inte. papper som blir varmt och kyls och sedan blir varmt igen, blir med tiden hård och sedan så bryts ner till flarn som sprider sig i datorn och täpper igen så att luft inte kan spridas.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"