Minecraft världens mest sålda PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Minecraft världens mest sålda PC-spel

Det glimmar av guld hos den svenska spelstudion Mojang, vars framgångssaga Minecraft nu ser ut att kliva upp som det bäst säljande PC-spelet genom tiderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt!

Permalänk
Medlem

Måste säga grattis till Markus och Mojang för deras succé, tror ingen trodde att det skulle bli såhär framgångsrikt.

Jag har själv inte spelat Minecraft på flera år, men det har gett mig å mina kompisar många roliga timmar där vi byggde katedraler och annat kul.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Det är bara att säga grattis. Ska bli intressant att se ifall de kan gå förbi Tetris

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om Diablo3 är i topp och därmed jämförelsematerial, så säger det ju inte så mycket om kvalitén tyvärr. Nästan så man blir ledsen, fördummat säljer tydligen. Man kanske får vänja sig vid att spelen bara håller några veckor.

Har inte spelat Minecraft, men intrycket jag fått av det är ändå inte så dåligt. Hoppas det har sin bakgrund i god kvalitet i alla fall. Om inte annat är det kul att se ett "svenskt" spel i toppen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Trodde inte Diablo 3 skulle ligga så högt

Permalänk
Medlem

Vart är half life?
Känns som ganska skev lista, antar att andra företag håller på sina siffror.

Grattis till Mojang.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Riktigt stort! Kul att ett från början svenskt indieföretag sitter på tronen! Helt otroligt. Visar potentialen hos pc- och spelmarknaden

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Vart är half life?
Känns som ganska skev lista, antar att andra företag håller på sina siffror.

Grattis till Mojang.

Half Life ligger ungefär på 10 miljoner om man extrapolerar lite från datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vart är half life?
Känns som ganska skev lista, antar att andra företag håller på sina siffror.

Grattis till Mojang.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games

Där har du en lista. Half-Life ligger på 2.5miljoner. Antar att detta kan bero på att spel inte var lika spritt världen över och inte lika populärt förr i tiden. Dessutom var ju konsolspel mer populärt. Tror inte heller att dagens generation bryr sig om att spela om ett såpass gammalt spel, hur bra det nu än är.

Man hypade väl inte riktigt spel i samma utsträckning förut och nådde inte ut till lika många personer lika lätt som man gör i dagens läge.

Permalänk
Inaktiv

Battlefield 2 är helt utan tvekan mitt favoritspel!

Permalänk
Medlem

Gillar stilen på kontroret enormt

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om Diablo3 är i topp och därmed jämförelsematerial, så säger det ju inte så mycket om kvalitén tyvärr. Nästan så man blir ledsen, fördummat säljer tydligen. Man kanske får vänja sig vid att spelen bara håller några veckor.

Har inte spelat Minecraft, men intrycket jag fått av det är ändå inte så dåligt. Hoppas det har sin bakgrund i god kvalitet i alla fall. Om inte annat är det kul att se ett "svenskt" spel i toppen

otroligt bra kvalitet och många updates samt billigt för alla timmar man dödat i det och det är utan tvekan de bästa casual multiplayer spelet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Att Sims 3 ens är med i listan är kränkande för gamers. Casualz.

Minns att jag spelade Minecraft back in 2009-2010.. Spelet är 5 år gammalt nu. 5 år! Kändes som jag spelade det för första gången igår. Usch, tiden flyger förbi.
''Back in my day we had Minecraft.''

Permalänk
Entusiast

Andra intressanta siffror är att de sålt totalt 54 miljoner exemplar för alla plattformar så PC står för 29 % av sålda kopior. De ligger dessutom trea över mest sålda spel i världen över alla plattformar. Först ligger Tetris för Nintendos plattformar på 143 miljoner exemplar och två är Wii Sports med 82,54 miljoner till Wii.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Vore kul att se om Mojang kan producera nåt mer, eller om de
bara är ett one-hit-wonder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Half Life ligger ungefär på 10 miljoner om man extrapolerar lite från datan.

Såg det därför jag undra varför det saknades i listan

Skrivet av Devik:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games

Där har du en lista. Half-Life ligger på 2.5miljoner. Antar att detta kan bero på att spel inte var lika spritt världen över och inte lika populärt förr i tiden. Dessutom var ju konsolspel mer populärt. Tror inte heller att dagens generation bryr sig om att spela om ett såpass gammalt spel, hur bra det nu än är.

Man hypade väl inte riktigt spel i samma utsträckning förut och nådde inte ut till lika många personer lika lätt som man gör i dagens läge.

Ah 2.5miljoner är nog BS.

"Half-Life had sold eight million copies by 16 November 2004,[10] and 9.3 million copies by December 2008." http://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_%28video_game%29

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Heweeeeeeeeeej Battlefield 2 <3

Aww kunde inte hålla mig, vill krama spelet, miss u so much.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Grattis, synd bara att spelet blev förstört efter 1.7.3 beta.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Såg det därför jag undra varför det saknades i listan

Ah 2.5miljoner är nog BS.

"Half-Life had sold eight million copies by 16 November 2004,[10] and 9.3 million copies by December 2008." http://en.wikipedia.org/wiki/Half-Life_%28video_game%29

Jo, men just den lista som SweClockers presenterade var PC-spel. I den du presenterade räknas samtliga plattformer som spelet finns på.

Permalänk
Medlem

GZ mojang, dock extremt tråkigt spel IMO!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nackskägg:

Vore kul att se om Mojang kan producera nåt mer, eller om de
bara är ett one-hit-wonder.

Skickades från m.sweclockers.com

De håller ju på med Scrolls fast de har nog fått rejäl konkurrens av Hearthstone där. Annars har de släppt lite småspel och Notch själv har gjort lite smågrejer här och där för diverse tävlingar. 0x10c blev ju nerlagt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GreenSoap:

Att Sims 3 ens är med i listan är kränkande för gamers. Casualz.

Minns att jag spelade Minecraft back in 2009-2010.. Spelet är 5 år gammalt nu. 5 år! Kändes som jag spelade det för första gången igår. Usch, tiden flyger förbi.
''Back in my day we had Minecraft.''

Lägg ett påskägg! Sims är väl lika casual som civilization, full throttle eller minecraft freebuild.

Kränkande?
Jag citerar Robert Aschberg:
" Att känna sig kränkt är en ny folkrörelse, snart större än körsång, sportfiske och golf. Men kränkning har blivit ett urvattnat begrepp. Snart är den som får en fluga i ögat kränkt och får rätt till krissamtal med en larvig präst eller kommunalanställd förståsigpåare, och de som verkligen, verkligen drabbats av övergrepp, orättvisor eller förnedring blir automatiskt bara ett okänt antal individer i en ocean av professionella gnällspikar."

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Andra intressanta siffror är att de sålt totalt 54 miljoner exemplar för alla plattformar så PC står för 29 % av sålda kopior. De ligger dessutom trea över mest sålda spel i världen över alla plattformar. Först ligger Tetris för Nintendos plattformar på 143 miljoner exemplar och två är Wii Sports med 82,54 miljoner till Wii.

Frågan är väl om de spelen riktigt räknades. Nintendo bundlade väl både GB och NES med Tetris, och Wii fanns väl aldrig att få utan Wii Sports?
Att ge Nintendo någon slags credits för det är som att tillskriva Microsoft någon slags marknadsföringsmerit för antal sålda Windowskopior

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Detta stämmer inte, det mest sålda spelet måste var 3d pinball
Varje gång man köper en kopia av Windows får man med spelet.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Ett bevis att snygg grafik inte är allt . Själv har jag aldrig spelat spelet och har inga planer heller.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Andra intressanta siffror är att de sålt totalt 54 miljoner exemplar för alla plattformar så PC står för 29 % av sålda kopior. De ligger dessutom trea över mest sålda spel i världen över alla plattformar. Först ligger Tetris för Nintendos plattformar på 143 miljoner exemplar och två är Wii Sports med 82,54 miljoner till Wii.

Fast Wii Sports brukade väl följa med Wii konsolen när det släpptes, och dessa räknar man väl också med?

Skrivet av xobust:

Detta stämmer inte, det mest sålda spelet måste var 3d pinball
Varje gång man köper en kopia av Windows får man med spelet.

Vet inte om du skojar men, det funkar ju inte. Pinball är ju inte ett spel som säljs det är ju ett spel som följer med det som folk faktiskt köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Valve visar inte siffror på sina produkter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fast det är fortfarande stort microsoft har lyckats enormt bra likså nintendo dom har fortfarande fått valuta för spelen även om dom bundlas med konsoller/datorer och vem har tex inte spelat wii sports/tetris och hur många använder inte windows fortfarande stora företag som gjort underverk precis som mojang grattis:)

Skrivet av kaput:

Frågan är väl om de spelen riktigt räknades. Nintendo bundlade väl både GB och NES med Tetris, och Wii fanns väl aldrig att få utan Wii Sports?
Att ge Nintendo någon slags credits för det är som att tillskriva Microsoft någon slags marknadsföringsmerit för antal sålda Windowskopior

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m