Konfigurera WIFI på Raspberry Pi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Maj 2011

Konfigurera WIFI på Raspberry Pi

Hej,
Jag försöker få igång WIFI på min Raspberry Pi. Jag har följt den här guiden: http://www.howtogeek.com/167425/how-to-setup-wi-fi-on-your-ra...
Och jag kör med det här USB kortet: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

När jag sedan stoppar in USB dongeln bootar den om automatiskt men sedan under boot fastnar den på något "calling CRDA to update world regulatory domain" efter ett tag ser det ut som om den försöker döda någon USB task men lyckas inte. När den tillslut lyckas boota och jag kör /sbin/ifconfig för att se anslutningarna kommer bara eth0 upp och någon konstig som heter lo men ingen wlan0.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Kan nämna också att jag först tänkte konfigurera med DHCP för att sedan byta till statisk då jag tänkte använda den remote.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Sätt i dongeln innan du startar Pi'n.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Mar 2012

Senaste uppdateringarna? pröva kör "sudo apt-get update" och "sudo apt-get upgrade" och starta om pi:n.

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Att den startar om när du pluggar in dongeln kan bero på för klen strömförsörjning.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av MatteN:

Att den startar om när du pluggar in dongeln kan bero på för klen strömförsörjning.

Nästan garanterat att det är för dålig strömförsörjning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av AltUnderCtrl:

Senaste uppdateringarna? pröva kör "sudo apt-get update" och "sudo apt-get upgrade" och starta om pi:n.

Det ser ut som om det finns uppdateringar med det blir bara error när den försöker hämta uppdateringarna. :/

Skrivet av MatteN:

Skrivet av niclasc:

Nästan garanterat att det är för dålig strömförsörjning

Jag har en adapter på 1A, borde inte det räcka? tror jag har en med 2A som jag kanske kan prova med.