Gamestop konkurerrar inte med andra, men med sig själva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013

Gamestop konkurerrar inte med andra, men med sig själva?

Hej alla, tänkte dela med mig om något som hände igår.

Åkte in till gamestop för att köpa Pokemon X (valde gamestop för att de har begagnade för lägre pris.. Trodde jag...)

Kommer till butiken och ser priset: 479kr och tänkte "måste va en gammal lapp, kostar ju 369kr nytt hos alla andra"

Gick fram till kassan och fråga om de va slutgiltiga priset, och fick svaret: "ja det kostar så mycket, vi konkurrerar inte med andra företag"

Ja ja tänkte jag, då går jag väl till de andra företagen. Vänder mig om och ser en stor skylt om att det nytt kostar 399kr hos dom..

Går tillbaka och frågar igen om priset, varpå jag får svaret: men tänk såhär! Nu tjänar du på att köpa en ny produkt."

Irriterad som jag blir då man ska spara på att köpa begagnat, isf nytt (om de inte har retro värde) åkte jag till vårat älskade webhallen och köpte det där istället... (tänker inte stödja ett företag som gör på det viset )

Antar att de är därför som gamestop måste börja muta sig in i spelbranchen och erbjuda gamestop exklusivt content osv som jag läste idag att de vill börja med..

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Har varit såhär riktigt länge tyvärr. Oklart varför de kör på detta sätt. För liten marknad eller dålig affärsmodell. Går ju inte fantastiskt för dem heller...

Edit: Med marknad menar jag föräldrar som tror att enda sättet att köpa ett spel till sin unge är genom gamestop.

Laptops -Lenovo T61 (anno 2007), Windows 7. MacBook Pro Retina 13" late 2013
Stationär - Intel i7 920@4.2 GHz , gigabyte GTX 670 (W2), Gigabyte GA-x58-UD7, Corsair HX850, Corsair H50, Antec P183 + fläktar & kontroller, M-Audio Fast Track Ultra, Windows 7 + OS X 10.9 Mavericks
CITERA om du förväntar dig ett svar på vad jag skrivit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Vilket stolpskott som påstår att de inte konkurrerar med andra företag. Vilka skulle de annars konkurrera med.. Helt rätt att du gick någon annanstans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Stefan Lundmark:

Vilket stolpskott som påstår att de inte konkurrerar med andra företag. Vilka skulle de annars konkurrera med.. Helt rätt att du gick någon annanstans.

Nä jag vet! Blev bara så irriterad.. Även om det bara är en princip sak..

SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Dragone:

Nä jag vet! Blev bara så irriterad.. Även om det bara är en princip sak..

Själv har jag då inga positiva erfarenheter av just GameStop, de flesta som jobbar/driver de butikerna verkar ju vara helt blåsta...
Oftast handlar jag på GAME om jag ska köpa spel, vare sig nytt eller begagnat. Eftersom dom ofta(alltid) har "Ta 3 betala för 2" på begagnade spel!

//Mattias

WS: | Define R5 | Corsair RM850 | ASUS X99-A | i7 5820k | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Lenovo Thinkpad X1 Carbon | 20A8-S0P1MN |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008

Har aldrig handlat på varken Gamestop eller Game. Överprisat så sjukt jävla mycket.
Har dock gått ner till Gamestop en gång för att lämna in PS3 spel när dom var nya på den tiden. Kollade i hyllan att dom sålde dom för 499:- begagnade och ville ge mig typ 50-100:- för dom. Sålde dom på Tradera istället.

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Colorful:

Själv har jag då inga positiva erfarenheter av just GameStop, de flesta som jobbar/driver de butikerna verkar ju vara helt blåsta...
Oftast handlar jag på GAME om jag ska köpa spel, vare sig nytt eller begagnat. Eftersom dom ofta(alltid) har "Ta 3 betala för 2" på begagnade spel!

//Mattias

Tyvärr har jag semester och är i mjölby, där finns bara en gamestop.. Där av anledningen till att jag gick dit, annars föredrar jag game med när de kommer till begagnat

Skrivet av Kajlie:

Har aldrig handlat på varken Gamestop eller Game. Överprisat så sjukt jävla mycket.
Har dock gått ner till Gamestop en gång för att lämna in PS3 spel när dom var nya på den tiden. Kollade i hyllan att dom sålde dom för 499:- begagnade och ville ge mig typ 50-100:- för dom. Sålde dom på Tradera istället.

Visseligen måste de ju tjäna pengar i sin tur efter att de köpt.. Men 50-100 är bra lågt tycker jag.. Borde varit minst 150-200..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2008

De tar väl fortfarande 699 kr för Fifa 14 till PS4.

Snacka om ute och cykla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Trodde det var känt vid det här laget att både game och gamestop är totalt värdelösa. Du får spelen för en bråkdel av priset via nätet.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Tycker Game är lite bättre än Gamestop. Ja, faktiskt en del bättre. Jag går sällan till någon av dem, men gillar att Game säljer vissa importerade spel. Och jag har nog aldrig varit med om att Game haft sjukt överprisade begnagnade spel, inte många iaf. På Gamestop är det snarare regel. Trots detta har Game slagit igen på sin bästa adress i Malmö, och finns nu bara lite i periferin (Jägersro och Emporia). Men det kanske mer har med oresonerliga hyresvärdar. Vasakronan tar hutlöst betalt för sina lokaler och skiter blankt i vad hyresgästerna tycker. De låter hellre en lokal stå tom i flera år för att Vasakronan ska ta ut "hyror som bättre stämmer överens med marknaden i övrigt". Skitföretag. Men det var ett sidospår.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

När jag var i Game senast sålde de 450kr för Remember Me, begagnat. Jag surfade snabbt till Webhallen och de tog 179kr, nytt.

Happ!

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004

Något positivt är väl att dessa företag kommer att dö ut. Om några år så kommer väl knappt någon att köpa spel i fysisk butik. De som gör det kommer att kunna göra det på de stora elektronikkedjorna istället.

Att sälja film och spel i butik är inne på konstgjord andning nu. Om några/något år kommer de att försvinna precis som de fysiska musikaffärerna gjorde för några år sedan.

För övrigt tycker jag att det är urdumt att spelen ligger på fysisk lagringsmedia. Har inte haft en DVD läsare i datorn på flera år.

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av cyzed:

Något positivt är väl att dessa företag kommer att dö ut. Om några år så kommer väl knappt någon att köpa spel i fysisk butik. De som gör det kommer att kunna göra det på de stora elektronikkedjorna istället.

Att sälja film och spel i butik är inne på konstgjord andning nu. Om några/något år kommer de att försvinna precis som de fysiska musikaffärerna gjorde för några år sedan.

För övrigt tycker jag att det är urdumt att spelen ligger på fysisk lagringsmedia. Har inte haft en DVD läsare i datorn på flera år.

Alla länder har inte lika välutvecklat IT-infrastruktur som i Sverige. Så skivor kommer finnas kvar länge än. Och så finns det såna som jag, som hellre köper (stor)spelen på skiva än laddar ner. Vad gör man när Sony lägger ner sina tjänster? Det har hänt förr att spel och annat har försvunnit. Jag vill kunna spela på min maskin om 20 år också. Brukar ha som tumregel att jag bara köper nerladdningsspel för högst 100 kronor.

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian