Spillde cola i tangentbordet - när har det torkat färdigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Spillde cola i tangentbordet - när har det torkat färdigt?

Tja, lyckades precis klanta till det och spillde ett helt glas cola över HELA tangentbordet. Jag har spillt saft en gång innan och då drabbades escape knappen så den är seg att trycka ned och klickar inte på samma sätt som de andra tangenterna gör. Tangentbordet är för övrigt ett mekaniskt Steelseries 6G v2. Jag googlade lite och fick fram att om colan torkar så är det lika bra att slänga tangentbordet eftersom knapparna kommer bli tröga. Så jag tog loss alla tangenter och spola tangenterna och hela tangentbordet noga och ganska så länge under vatten. Jag tänkte, eftersom jag ändå ska åka bort nästa vecka så hinner det torka. Så nu kommer då frågan, var detta en bra idé? Och kommer tangentbordet och alla kretsarna i det vara snustorrt om en vecka? Snälla säg att det var en bra idé tar seriöst livet av mig om jag haft sönder det då jag ganska nyligen köpt det för mina sista egna pengar :////

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av calle_sten:

Tja, lyckades precis klanta till det och spillde ett helt glas cola över HELA tangentbordet. Jag har spillt saft en gång innan och då drabbades escape knappen så den är seg att trycka ned och klickar inte på samma sätt som de andra tangenterna gör. Tangentbordet är för övrigt ett mekaniskt Steelseries 6G v2. Jag googlade lite och fick fram att om colan torkar så är det lika bra att slänga tangentbordet eftersom knapparna kommer bli tröga. Så jag tog loss alla tangenter och spola tangenterna och hela tangentbordet noga och ganska så länge under vatten. Jag tänkte, eftersom jag ändå ska åka bort nästa vecka så hinner det torka. Så nu kommer då frågan, var detta en bra idé? Och kommer tangentbordet och alla kretsarna i det vara snustorrt om en vecka? Snälla säg att det var en bra idé tar seriöst livet av mig om jag haft sönder det då jag ganska nyligen köpt det för mina sista egna pengar :////

Jag har tvättat mitt "icke" mekaniska en gång o då fick jag skruva isär hela och lägga alla delar för sig. Plastfilmen med alla "kretsar" eller vad man kallar det är 3 lagar på mitt och därmellan torkar inte det av sig själv precis.

Sen vet jag inte hur ett mekaniskt är uppbyggt Men det bästa är att öppna upp det iallafall så torkar det bättre. Sen kan ju det redan vara trasigt, går rätt fort med vätska o elektronik

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Christoffer1989:

Jag har tvättat mitt "icke" mekaniska en gång o då fick jag skruva isär hela och lägga alla delar för sig. Plastfilmen med alla "kretsar" eller vad man kallar det är 3 lagar på mitt och därmellan torkar inte det av sig själv precis.

Sen vet jag inte hur ett mekaniskt är uppbyggt Men det bästa är att öppna upp det iallafall så torkar det bättre. Sen kan ju det redan vara trasigt, går rätt fort med vätska o elektronik

Googlade lite på andra folk som har spillt i mekaniska tangentbord och hittade en person som spillt i ett likadant tangentbord som jag har, han badade det i vatten och lät det torka så funkade det Så förhoppningsvis så går de bra! Ska se till att det är 100% torrt innan jag kopplar in det igen bara, kanske öppnar det och blåser med en hårtork

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av calle_sten:

Googlade lite på andra folk som har spillt i mekaniska tangentbord och hittade en person som spillt i ett likadant tangentbord som jag har, han badade det i vatten och lät det torka så funkade det Så förhoppningsvis så går de bra! Ska se till att det är 100% torrt innan jag kopplar in det igen bara, kanske öppnar det och blåser med en hårtork

Kommer funka finfint ska du se!

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av calle_sten:

Om det inte fungerar trots det (personligen skulle jag aldrig använda normalt kranvatten till det) man kan köpa batterivatten/sterilt vatten till det istället och spola med, det lämnar inte saltavlagringar vilket är onyttigt.. Men annars kan du köpa en tandborste och 1 flaska med isopropylalkohol från apoteket t.ex, riva ner tangentbordet, badda tandborsten i IPA, och skrubba rent pcb.

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av devhdc:

Om det inte fungerar trots det (personligen skulle jag aldrig använda normalt kranvatten till det) man kan köpa batterivatten/sterilt vatten till det istället och spola med, det lämnar inte saltavlagringar vilket är onyttigt.. Men annars kan du köpa en tandborste och 1 flaska med isopropylalkohol från apoteket t.ex, riva ner tangentbordet, badda tandborsten i IPA, och skrubba rent pcb.

Det är redan gjort redan 10min efter jag spillde colan för jag vill absolut inte att colan skulle torka i switchen så den blir seg, men får ha de nästa gång då ;P tack för tipset

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av heatm:

Kommer funka finfint ska du se!

Jajamen det får vi hoppas roligt att så många hjälper till även fast de är tidigt på morran

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av devhdc:

Tänk på att isopropanol inte löser socker.

Jag rekommenderar också destillerat vatten, har även torkat tangentbord i ugnen, 70 grader i 8 timmar men tänk på att det inte får vara några rester av läsk kvar för när den torkar så blir det stumma knappar.

Dator 1: Asus P8Z77-i Deluxe | 3770k | GTX780 | 16GB RAM | Samsung 840PRO 128GB | Bitfenix Prodigy | CX600
Ljud: ODAC | Garage1217 Project Horizon | Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Det påminner mig om när jag spillde coca-cola på min miniräknare. Några av knapparna är fortfarande sega 24 år senare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av wahlsten68:

Det påminner mig om när jag spillde coca-cola på min miniräknare. Några av knapparna är fortfarande sega 24 år senare

Heh... får ju hoppas det var en advancerad räknare ifall du behållt den i 24 år trots sega knappar.

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Okt 2013

Tvätta inte i vanligt vatten!
Använd avjonat/destilerat vatten.
Viktigt att det är helt tort sen innan du för ström i det igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2007

Fick en hel kopp kaffe över mitt Mionox Cebal 60 som hade torkar in, sköljde under kranen ett bra tag för att få bort allt kaffe och lät sen torka framför en fläkt.
Fungerade som nytt efter det.

Main : Intel i7 6700K 4.5 Ghz [Fractal Design Kelvin S24 ] | 16 GB DDR4 HyperX 3000mhz | MSI Z170 Pro Carbon | EVGA GTX 1070 SLI | Samsung 840 250 GB | Windows 10 | Corsair Air 540 | EVGA Supernova G2 850W | Dell u3415w + 24" AOC
Htpc / server : Intel G3258 | AMD HD 6850 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2013

Jag spillade oxå kaffe med socker på mitt microsoft sidewinder x4.. jag spola skiten i badkaret med varmt vatten i 2 min... sen skaka bort det mesta av vatten.. sen fick de ligga torka i 1 timma... funkar kannon en månad +

i7 4790k/ 16gbram...EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Ugnen 50 grader och luckan på glänt. En timme eller två. Låt torka under semestern, dumt att göra för det för tidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av jocke92:

Ugnen 50 grader och luckan på glänt. En timme eller två. Låt torka under semestern, dumt att göra för det för tidigt.

Skrivet av octa:

Jag spillade oxå kaffe med socker på mitt microsoft sidewinder x4.. jag spola skiten i badkaret med varmt vatten i 2 min... sen skaka bort det mesta av vatten.. sen fick de ligga torka i 1 timma... funkar kannon en månad +

Skrivet av Maho:

Fick en hel kopp kaffe över mitt Mionox Cebal 60 som hade torkar in, sköljde under kranen ett bra tag för att få bort allt kaffe och lät sen torka framför en fläkt.
Fungerade som nytt efter det.

Skrivet av JoeliusCeasar:

Tvätta inte i vanligt vatten!
Använd avjonat/destilerat vatten.
Viktigt att det är helt tort sen innan du för ström i det igen.

Skrivet av ander01se:

Heh... får ju hoppas det var en advancerad räknare ifall du behållt den i 24 år trots sega knappar.

Skrivet av wahlsten68:

Skrivet av NickyNiclas:

Tänk på att isopropanol inte löser socker.

Jag rekommenderar också destillerat vatten, har även torkat tangentbord i ugnen, 70 grader i 8 timmar men tänk på att det inte får vara några rester av läsk kvar för när den torkar så blir det stumma knappar.

roligt att höra era historier :D, aa ska se till att det är snustorrt innan jag kopplar in det i datorn igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av calle_sten:

roligt att höra era historier :D, aa ska se till att det är snustorrt innan jag kopplar in det i datorn igen

Spillde saft i mitt steelseries v7, det blev tröga tangenter, me, jag lade undan det och efter en månad så hade det torkat. Saker med socker i torkar inte snabbt men tillslut blir även det torrt. Så det är inte helt kört äve, om du får sega tangenter trotts tvättningen, om det får torka ett tag så fungerar det igen.

[ i7 8700k | MSI Z370 Krait | 16GB Corsair | Palit 1070 Dual | Netwon R3 600W | Luna Swive 700 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Sist sonen spillde läsk i tangentbordet, så skruva jag upp det + tog bort alla tangenter, sen var det bara köra i diskmaskinen, utan maskindiskmedel.
Lät det torka ca 48 timmar, sen skruva ihop det, som nytt.

Har gjort samma sak med mitt eget 2 gånger också, fungerar bra.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

update: kom hem idag från semestern, försökte öppna tangentbordet för att torka insidan med hårtork, gick inte så bra så jag tänkte yolo och koppla in det ändå, och det funkar som nytt! ett tips om någon får samma problem, försök inte att öppna tangentbordet som jag gjorde om du inte vet vad du sysslar med, dom små sakerna som ska sitta över det som lyser vid num lock och caps lock åkte typ bort så dom lyser starkt som in i helvete men ska sätta en tejpbit eller nåt över så de inte lyser lika starkt