Kombinera Quadro och Geforce-kort in Linux?

Permalänk
Medlem

Kombinera Quadro och Geforce-kort in Linux?

Hej jag undrar om någon har erfarenhet av att kombinera Quadro och Geforce kort in linux? Jag har i dag ett system multi seat system där jag driver 2 monitorer med ett 9800gtx+ på seat 0 (i3wm) och ett gt210 till Tv via hdmi på seat 1 (steam/xbmc), men jag är på gång med att uppgradera lite och jag har kommit fram till att jag vore bäst bekänt an att ha ett Quadro för arbete på seat 0 och ett gtx för spel och under hållning på seat 1, båda använder samma drivrutiner i linux 340.24 fast jag är osäker på om Nvidias drivrutiner tillåter att ett Quadro går i Quadro,(Arbetes) läge samtidigt som ett gtx går i Geforce,(Spel,Underhållnigs) läge? Vissa inlägg på nätet verkar indikera att dom Quadro specifika funktionerna slutar fungera om man kombinerar Quadros med Geforces, Och då skulle det ju vara pengar i sjön att satsa på ett Quadro. Vore tacksam om någon kan reda ut vad som fungerar och inte, samt vad jag kan stöta på för problem...

Permalänk
Entusiast

Frågan är: Behöver du de Quadro-specifika funktionerna under Linux? (Om ja, så är jag lite nyfiken: Till vad?)
De som köper Quadro-korten köper de även av andra anledningar. Däribland den tekniska Supporten de får från nVidia. Vilket är en av anledningarna till varför Quadro-korten kostar så pass mycket.

Jag tror inte det går (Enkelt i alla fall) att få GeForce-serien och Quadro-serien att arbeta tillsammans med Quadro-funktionerna bibehållna. Det fanns en "bugg" i tidigare versioner, där man, men relativt enkla knep, kunde lura drivrutinerna att tro att GeForce-kortet i systemet var ett Quadrio-kort, och därmed aktivera alla de mjukvaru-baserade funktionerna. Den buggen täppte nVidia snart igen.

Det går även att modifiera GeForce-korten, och lura systemet att tro att det är ett Quadro-kort. Till en del kort flyttar man om en bunt ytmonterade resistorer, för att ändra dess ID. I andra fall programmerar om man ett seriellt EPROM, och "injicerar" nya ID-koder.
En del utför detta för att få tillgång till diverse funktioner som gynnar CAD och andra ritningsprogram. De behöver oftast inte råstyrkan, utan de behöver endast få tillgång till funktionerna/instruktionsuppsättningarna, viket de flesta GeForce-korten redan stödjer, men är avstängda i drivrutins-nivå.

Huruvida dessa metoder fungerar under Linux vet jag inte, men som jag sa, så är det inte enkelt att få GeForce och Quadro att fungera tillsammans i Quadro-läge. Det har nVidia sett till att förhindra i den mån de kan för att hålla Quadro-marknaden i "schack".
Dock så tror jag att hårdvaru-modifieringarna skulle fungera även under Linux, då de modifieringarna är helt oberoende av operativsystemet, och enbart handlar om att lura nVidias drivrutiner.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Behöver och behöver jag har två grafikkort och multi-seat i datorn för att slippa ha två-tre datorer i vardags rummet det blir både smidigare och billigare att ha en dator med multi-seat, desktop & htpc i ett än två datorer, mest billigare... och om man kopplar en extra mus och ett extra tangent bord till kan man ha desktop + htpc + stembox i ett det fungerar bra, Speciellt med AMD's processorer med 8 kärnor det är ju få program som är skrivna för 8 kärnor så då har man ju nästan alltid kraft över även om man spelar spel på en seaten. Sen är det ju så smidigt att om man ska använda GPU'erna till beräkningar tex rendering i blender så kan systemet använda båda även om grafiken i ena är associerad med en annan seat. Men då jag är soffspelare och inte kan tänka mig att spela sittandes på en kontors stol samt att Nvidia anstränger sig mycket mer för att göra desktop grafikkorten olämpliga för annat än spel det finns tex bara en endaste geforce modell med två Displayport anslutningar. Amd så kryllar det av modeller med 2 eller fler Displayportar. Nvidia jobbar ju väldigt hårt på att nischa sina olika modeller. Geforce modellerna har begränsad OpenGL funktionalitet för att vara olämpliga till professionel 3d, både Gforce och Quadro modelleran har strypt dubbelprecisions beräknings prestanda för att man ska tvingas välja Tesla bara Grid stödjer virtualiseringar osv fast man egentligen bara utvecklar en GPU all anpassning görs i mjukvara. Men nu tappade jag tråden lite.. så är det i vart fall så att det mest lämplig kortet för min Main seat troligen är ett Quadro men egentligen vet jag inte för jag vet inte vilka program som renderar på spel maner med om jag förstått det korrekt enkelsidiga objekt eller på cad,cam maner med dubbelsidiga... Men dom billiga Quadro även om dom kör cirklar kring ett Geforce när full OpenGL krävs är ju väldigt långsamma i spel så två billiga Quadro vore ju olämpligt till spel + att det vore olämpligt för GpGPU ett Geforce är ju okej till Cuda och OpenCL om man inte behöver dubbelprecision vilket man inte kan säga om ett k2000. PÅ hela taget så verkar det ju som Nvidia vill göra de komplicerat som möjligt att vara dator ägare... Synd att inte AMD har lika bra Linux drivrutiner.