Nexus 7 (2012) ursprungfel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008

Nexus 7 (2012) ursprungfel?

Hejsan.
Det är så att jag har en Nexus 7 som princip är oanvändbar p.g.a minnesproblem som härleds till att Asus använt "dåliga" minnen i produktionen.
Helt enkelt är min fråga om jag skulle kunna göra en reklamation med konsumentlagen som grund där det finns möjlighet att reklamera en vara p.g.a ett ursprungsfel.

Ursäkta om jag är lite osammanhängande. Var tvungen att skriva detta på kort tid.
Hoppas ni förstår min frågeställning och att ni har tips och råd.
Mvh

EDIT: tog bort en konstig mening.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006

Vad menar du med "...om jag skulle kunna göra en reklamation med konsumentlagen som grund..." och sen följt av "Jag vill inte utnyttja konsumentköplagen, jag vill bara utnyttja min lagliga rätt."?
Först vill du använda KKL, sen vill du inte använda KKL.

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Du skrev lite halvkonstigt där ja.

Men om du kan bevisa att det är ett ursprungsfel så borde det inte vara några problem tycker jag, jag lyckades ha i kras min 2012a för ett tag sen så jag har inte märkt av det där problemet direkt

i7 4790k - Corsair H80i - ASUS MAXIMUS VII Ranger Z97 16 GB Corsair Vengeance CL9 1600MHz
ASUS GTX 980 STRIX - Corsair Carbide Air 540 - Razer Deathadder - Ducky Shine 3 TKL MX Brown - Astro A40 - ASUS PG278Q ROG Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Är den äldre än två år?
Om inte så har du garanti.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av FoxOne:

Vad menar du med "...om jag skulle kunna göra en reklamation med konsumentlagen som grund..." och sen följt av "Jag vill inte utnyttja konsumentköplagen, jag vill bara utnyttja min lagliga rätt."?
Först vill du använda KKL, sen vill du inte använda KKL.

Jag skrev konstigt. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att jag inte vill använda lagen på fel sätt. Alltså det finns människor som anser att med KKL så kan man reklamera precis vad som helst.

Iallafall så undrar jag om ni tycker detta faller under ett "ursprungsfel". Har nu själva reklamerat en vara med liknande problem? Har ni tips och råd?

Skrivet av SUMITOMO:

Är den äldre än två år?
Om inte så har du garanti.

Lämnar ASUS två års garanti?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Beltet:

Jag skrev konstigt. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att jag inte vill använda lagen på fel sätt. Alltså det finns människor som anser att med KKL så kan man reklamera precis vad som helst.

Iallafall så undrar jag om ni tycker detta faller under ett "ursprungsfel". Har nu själva reklamerat en vara med liknande problem? Har ni tips och råd?

Lämnar ASUS två års garanti?

Japp.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Beltet:

Jag skrev konstigt. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att jag inte vill använda lagen på fel sätt. Alltså det finns människor som anser att med KKL så kan man reklamera precis vad som helst.

Iallafall så undrar jag om ni tycker detta faller under ett "ursprungsfel". Har nu själva reklamerat en vara med liknande problem? Har ni tips och råd?

I första hand bör du, som SUMITOMO säger, använda dig av garantin. I annat fall, då det har gått mer än sex månader från inköp, ska du samla på dig så mycket bevis som möjligt ang. minnesproblemet; recensioner, kommentarer, undersökningar, användarposter. Gärna faktiska testvärden från din enhet. När du har tillräckligt med insamlad information som stöder din tes kontaktar du inköpsstället och säger att du vill reklamera produkten samt presenterar dina bevis.

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av SUMITOMO:

Toppen, det visste jag inte. Ska självklart kontakta dem först.

Skrivet av FoxOne:

I första hand bör du, som SUMITOMO säger, använda dig av garantin. I annat fall, då det har gått mer än sex månader från inköp, ska du samla på dig så mycket bevis som möjligt ang. minnesproblemet; recensioner, kommentarer, undersökningar, användarposter. Gärna faktiska testvärden från din enhet. När du har tillräckligt med insamlad information som stöder din tes kontaktar du inköpsstället och säger att du vill reklamera produkten samt presenterar dina bevis.

Självklart blir det Asus först. Den är köpt sent 2012 så det är mindre än två år.
Sedan tack för tipsen, kommer följa dem om jag skulle behöva använda mig av KKL. Hoppas jag kan slippa det.
Mvh