Nexus 7 (2012) ursprungfel?

Permalänk
Medlem

Nexus 7 (2012) ursprungfel?

Hejsan.
Det är så att jag har en Nexus 7 som princip är oanvändbar p.g.a minnesproblem som härleds till att Asus använt "dåliga" minnen i produktionen.
Helt enkelt är min fråga om jag skulle kunna göra en reklamation med konsumentlagen som grund där det finns möjlighet att reklamera en vara p.g.a ett ursprungsfel.

Ursäkta om jag är lite osammanhängande. Var tvungen att skriva detta på kort tid.
Hoppas ni förstår min frågeställning och att ni har tips och råd.
Mvh

EDIT: tog bort en konstig mening.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "...om jag skulle kunna göra en reklamation med konsumentlagen som grund..." och sen följt av "Jag vill inte utnyttja konsumentköplagen, jag vill bara utnyttja min lagliga rätt."?
Först vill du använda KKL, sen vill du inte använda KKL.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Du skrev lite halvkonstigt där ja.

Men om du kan bevisa att det är ett ursprungsfel så borde det inte vara några problem tycker jag, jag lyckades ha i kras min 2012a för ett tag sen så jag har inte märkt av det där problemet direkt

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Är den äldre än två år?
Om inte så har du garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Vad menar du med "...om jag skulle kunna göra en reklamation med konsumentlagen som grund..." och sen följt av "Jag vill inte utnyttja konsumentköplagen, jag vill bara utnyttja min lagliga rätt."?
Först vill du använda KKL, sen vill du inte använda KKL.

Jag skrev konstigt. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att jag inte vill använda lagen på fel sätt. Alltså det finns människor som anser att med KKL så kan man reklamera precis vad som helst.

Iallafall så undrar jag om ni tycker detta faller under ett "ursprungsfel". Har nu själva reklamerat en vara med liknande problem? Har ni tips och råd?

Skrivet av SUMITOMO:

Är den äldre än två år?
Om inte så har du garanti.

Lämnar ASUS två års garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag skrev konstigt. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att jag inte vill använda lagen på fel sätt. Alltså det finns människor som anser att med KKL så kan man reklamera precis vad som helst.

Iallafall så undrar jag om ni tycker detta faller under ett "ursprungsfel". Har nu själva reklamerat en vara med liknande problem? Har ni tips och råd?

Lämnar ASUS två års garanti?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag skrev konstigt. Ber om ursäkt för det. Det jag menar är att jag inte vill använda lagen på fel sätt. Alltså det finns människor som anser att med KKL så kan man reklamera precis vad som helst.

Iallafall så undrar jag om ni tycker detta faller under ett "ursprungsfel". Har nu själva reklamerat en vara med liknande problem? Har ni tips och råd?

I första hand bör du, som SUMITOMO säger, använda dig av garantin. I annat fall, då det har gått mer än sex månader från inköp, ska du samla på dig så mycket bevis som möjligt ang. minnesproblemet; recensioner, kommentarer, undersökningar, användarposter. Gärna faktiska testvärden från din enhet. När du har tillräckligt med insamlad information som stöder din tes kontaktar du inköpsstället och säger att du vill reklamera produkten samt presenterar dina bevis.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Toppen, det visste jag inte. Ska självklart kontakta dem först.

Skrivet av FoxOne:

I första hand bör du, som SUMITOMO säger, använda dig av garantin. I annat fall, då det har gått mer än sex månader från inköp, ska du samla på dig så mycket bevis som möjligt ang. minnesproblemet; recensioner, kommentarer, undersökningar, användarposter. Gärna faktiska testvärden från din enhet. När du har tillräckligt med insamlad information som stöder din tes kontaktar du inköpsstället och säger att du vill reklamera produkten samt presenterar dina bevis.

Självklart blir det Asus först. Den är köpt sent 2012 så det är mindre än två år.
Sedan tack för tipsen, kommer följa dem om jag skulle behöva använda mig av KKL. Hoppas jag kan slippa det.
Mvh