Byta SSD på MacBook Pro?

Permalänk
Medlem

Byta SSD på MacBook Pro?

Hej!

Jag har en MacBook Pro som jag funderar på att byta/byta till en ny SSD. Men om jag fattat allt rätt så kan man antingen kopiera all nuvarande data till den nya SSD enheten eller installera om allting med installations skivan?

Sen så undrar jag då man kan köra windows i en MacBook dator om det går att byta SSD enhet och sedan starta den och sätta in en Windows installations skiva så installerar den windows istället för OS X?

Permalänk
Medlem

Byta SSD på MacBook Pro?

Hej!

Jag har en MacBook Pro som jag funderar på att byta/byta till en ny SSD. Men om jag fattat allt rätt så kan man antingen kopiera all nuvarande data till den nya SSD enheten eller installera om allting med installations skivan?

Sen så undrar jag då man kan köra windows i en MacBook dator om det går att byta SSD enhet och sedan starta den och sätta in en Windows installations skiva så installerar den windows istället för OS X?

Varför jag vill köra windows på en MacBook är för att jag har många appar som är skapta för Windows och inte OS X

Tacksam för svar!

Permalänk

Vilken modell?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta vilken model av MacBook du har. Tillverkningsår och sådant

Visa signatur

Hjaa!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den är från 2012, 13 tum

Permalänk

När är jag bytte till SSD i samma modell använde jag mig av SuperDuper! för att kopiera över disken till SSD.
Installerade sedan Trim Enabler för att... som det hörs på namnet.

Det går att installera om utan några skivor alls med internet recevery eller vad det nu kallas, så har du skivor så lär det ju inte vara några problem. Kommer själv inte ihåg vad man fick för skivor, men det står väl på vad respektive skiva innehåller.

Om du ska köra Windows så tror jag att du måste installera OS X ändå och köra bootcamp eftersom drivrutiner som används i Windows installeras med bootcamp. Bara att partitionera en liten OS X volym och sedan ställa in att datorn bootar till Windows som standard så bör det ordna sig.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om man vill klona en disk till annan så har skivverktyg det inbyggt. Måste göras i recovery-läget och gäller bara OSX.

Om du bara vill ha windows på datorn så går det.

Skall du ha OSX och Windows så bör du läsa på om Bootcamp!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Om man vill klona en disk till annan så har skivverktyg det inbyggt. Måste göras i recovery-läget och gäller bara OSX.

Om du bara vill ha windows på datorn så går det.

Skall du ha OSX och Windows så bör du läsa på om Bootcamp!

Så om jag bara vill köra Windos på datorn så kan jag bara bytta SSD och starta datorn och direkt efter de sätta i en Windows 8 installations skiva så ska den installera Windows 8?

Permalänk

Kan bli svårt att installera Windows utan att använda Bootcamp då Mac-datorer inte har BIOS utan kör EFI

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Kan bli svårt att installera Windows utan att använda Bootcamp då Mac-datorer inte har BIOS utan kör EFI

Det går alldeles utmärkt. Bara komma ihåg att inte välja EFI-boot när man sätter igång installation. Man väljer istället "Windows".

Har provat själv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Det går alldeles utmärkt. Bara komma ihåg att inte välja EFI-boot när man sätter igång installation. Man väljer istället "Windows".

Har provat själv.

https://dl.dropbox.com/s/57ti33lxir6hy2t/Windows-8.1-Mac-With...

Det har du helt rätt i, sorry för mitt antagande. Hur blir det med drivrutiner då? Man måste väl ladda ner dem via en annan dator då?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Det har du helt rätt i, sorry för mitt antagande. Hur blir det med drivrutiner då? Man måste väl ladda ner dem via en annan dator då?

Anttingen gör man det först via bootcamp eller här
http://support.apple.com/downloads/#macoscomponents

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Anttingen gör man det först via bootcamp eller här
http://support.apple.com/downloads/#macoscomponents

Så då kan jag först bytta SSD sedan starta datorn och sätta i en Windows installations skiva installera det och sedan installera stödprogramvaran?