Hjälp att koppla diskanter (Billjud)

Permalänk
Medlem

Hjälp att koppla diskanter (Billjud)

Ska göra dörrpaneler i glasfiber med några mellanregister/basar (beror på vad man tycker 6.5" och 8" är ) dem kommer antagligen gå på ett steg jag har liggandes här hemma, men har 8 diskanter som ska kopplas (15w RMS styck).

Kan man koppla 4st parallellt och köra i en utav huvudenhetens kanaler med 50w RMS? diskanter blir väl 60w RMS isåfall? Eller ska man koppla dem i serie?

Men isåfall är det det där med motståndet istället som ändras.. Vill koppla 4 på en kanal så dem inte brinner upp eftersom stereon klarar 50w RMS och diskanterna klarar 15w RMS.. Sitter delningsfilter på kabeln redan.

Diskanter:
60W Peak
15W RMS
4 Ohm motstånd

Om någon förstod så är jag tacksam för svar :).

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt vad en bilstereo/ditt slutsteg klarar att driva, men tvivlar på att det mår så bra av att man kopplar in diskanterna så eftersom det blir 1 ohms motstånd totalt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Blir nog bäst om du kör 2serie 2 parallelt. så du inte lastar din stereo med för lågt motstånd

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

grejen är väl att högtalare använder en kapacativ spole och därav så går dom inte så bra att seriekoppla då ohmtalet går i kvadrat uppåt. (OM JAG MINNS RÄTT)

Bättre om du paralellkopplar högtalarna ifrån utgången på stereon så blir det nog bättre.

ah juste, seriekoppling så blir det spänningsfall med hälften. Vet inte hur högtalare reagerar på det, förmoderligen inte så bra.

Permalänk
Medlem

Kör på lonesome's förslag med 2 i serie och 2 parallellt :). Brinner det upp så är det inte mer med det ;). Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Blir nog bäst om du kör 2serie 2 parallelt. så du inte lastar din stereo med för lågt motstånd

Det där är en perfekt lösning, slutprodukten blir 2 st slingor med 2x4ohm i serie = 8ohm, som parallellkopplas så att man får 4ohm med dubbel effekttålighet.

Skrivet av wasprocker:

grejen är väl att högtalare använder en kapacativ spole och därav så går dom inte så bra att seriekoppla då ohmtalet går i kvadrat uppåt. (OM JAG MINNS RÄTT)

Bättre om du paralellkopplar högtalarna ifrån utgången på stereon så blir det nog bättre.

ah juste, seriekoppling så blir det spänningsfall med hälften. Vet inte hur högtalare reagerar på det, förmoderligen inte så bra.

Ibland är det bättre att inte skriva ett inlägg överhuvudtaget om man inte har en aning om vad man skriver om.
Spolar brukar vara induktiva..
parallellkopplar han diskanterna som är på 4ohm per st så blir det 1ohm, inte bra för slutsteget.

Visa signatur

Medlem #14