Byta SSD i en Sony Vaio VPCSB1A9E - Hjälp

Permalänk
Medlem

Byta SSD i en Sony Vaio VPCSB1A9E - Hjälp

Blir tokig! Köpte en 512gb 2,5" 7mm Crucial 512gb mx100 idag. Klonade disken och började sedan mecka isär denna dator. Öppnar den och ser att hårddisken som sitter i, sitter i ett 2,5" alu hölje men är en mSATA disk. Se bilder nedan. Inga problem tänkte jag utan kopplade loss kontakten och då visade den sig vara för liten för att passa nya disken? WTF! Hur ska man göra? som ni ser på bilden på datorn är nog en adapter inget alternativ då de kanske blir för tight..

Hur gör jag nu?

Inte min disk men ser ut sådär

Kontakten som den sitter med idag

Permalänk
Medlem

Bilder

Lite fler bilder hur det ser ut just på min dator med endast kåpan borttagen:

Permalänk
Medlem

Du gör nog bäst i att köpa en ny disk.
Tänk på att det är en uSATA du ska ha och inte en mSATA.
Har du redan köpt en mSATA finns det billiga mSATA till uSATA adaptrar på t.ex Ebay.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribus:

Du gör nog bäst i att köpa en ny disk.
Tänk på att det är en uSATA du ska ha och inte en mSATA.
Har du redan köpt en mSATA finns det billiga mSATA till uSATA adaptrar på t.ex Ebay.
Lycka till

Lämnade tillbaka 2,5" disken. Inte köpt ny ännu.
Men här står det att det är: Formfaktor: Micro SATA-modul

Vad är skillnaden på uSata och mSata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meswe:

Lämnade tillbaka 2,5" disken. Inte köpt ny ännu.
Men här står det att det är: Formfaktor: Micro SATA-modul

Vad är skillnaden på uSata och mSata?

Skillnaden är bara hur kontakten är utformad.
Jag skulle föreslå att du köper en vettig mSATA disk och en adapter. Förslagsvis något liknande den här: http://m.ebay.com/itm/151363238135? nav=SEARCH

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meswe:

Lämnade tillbaka 2,5" disken. Inte köpt ny ännu.
Men här står det att det är: Formfaktor: Micro SATA-modul

Vad är skillnaden på uSata och mSata?

Mikro är ett SI-prefix som betyder 10-6 (0,000 001).
Det betecknas med den grekiska bokstaven µ (my) och med bokstaven u om µ inte finns till förfogande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mikro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribus:

Du gör nog bäst i att köpa en ny disk.
Tänk på att det är en uSATA du ska ha och inte en mSATA.
Har du redan köpt en mSATA finns det billiga mSATA till uSATA adaptrar på t.ex Ebay.
Lycka till

Har tagit upp detta igen med min disk på Sony´n. Men vid köp av ny disk så skriver Tribus att man ska köpa en uSata och inte en mSata? Men är inte detta en mSata disk, det ser ju ut som det när man läser om den på tillverkarens hemsida: https://storage.toshiba.eu/cms/sv/hdd/solid_state_drives/product_detail.jsp?productid=434

Permalänk
Medlem

Inte 100%, men det ser inte ut att vara mSata disk. För stor och fel kontakt.

Det bör vara en 1,8" disk, det syns på ström/sata kontakten.
Notera den lilla plastbiten i en bit in på ström kontakten
Det jag länkade bild till är 1,8" till mSata. Finns att köpa på ebay m fl. ställen. Kostar typ <100kr med frakt på ebay. mSata har ett fäste som du "spänner med skruv/bygel" fast disken, typ som minnesmoduler på laptops.

1,8" SSD finns att köpa de med men de är ofta dyrare. Om du kan lämna tillbaka så är det ditt val, men en sådan adapter fungerar bra det med. (använder liknande själv i en HP maskin)

Permalänk
Medlem

Ja dom va bra dyra dessa diska r. Beställde istället en 2,5" caddy att byta ut dvdn med och en 1000gb hybrid disk. Har ju inte använt dvdn sen jag köpte datorn så kan lika gärna ha en ordentlig disk där ist För mkt krångel med dessa msata och usata diskar