Garantirätt på varor inom EU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Garantirätt på varor inom EU?

Vet inte om jag är rätt ute men ställer frågan ändå, ponera att man köper en vara i ett annat EU-land, t ex Tyskland. Kan man då vända sig till generalagenten/tillverkaren i sitt egna hemland, då Sverige och få hjälp med garanti eller är man bunden till att ta det med inköpsställe / tillverkare i inköpslandet?

Har nämligen ett par AKG-lurar som pajat i kabeln som jag köpte via tyska eBay men jag vill åberopa garanti/reklamationsrätt i Sverige för smidighetens skull, går det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Jag tror du får ta kontakt med AKG ifall de har någon agent här i Sverige för att se vad som gäller.
En snabb googling säger mig att du kan ringa +4631161700
http://se.akg.com/akg-contact-product-support-se.html

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011

reklamation kan du enl. svensk lag kan du bara göra om du köpt varan av ett företag i sverige/från en svensk hemsida. I ditt fall hade jag (som monkey skriver) dragit iväg ett samtal direkt till AKG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Tack för tipsen!

Ringde AKG, blev hänvisad till STT Mediaservice där de ville att jag skulle skicka lurarna med kvittokopia till dem så skulle de se om de kunde laga eller byta ut dom helt.

Hoppas på bra service!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Köper man en vara inom EU heller i övriga världen så beror det på tillverkaren och även vilken vara det är om du kan lämna in den till svenska butiker/verkstäder för garanti.
Tex vissa företag tillåter det absolut inte medans andra tillåter det fullt och andra till viss del beroende på vara och inköpsland.

MEN man bör vara beredd på att få bråka en del för att få utnyttja sin rätt.
Tex samsung hade (heller har) världsgaranti på vissa varor vilket var att om varan hade denna världsgaranti kunde man köpa den var som helst i världen och lämna in den på garantirep var som helst i världen.
MEN det är extremt vanligt att svenska samsung helt enkelt inte vill känna till den garantin och ofta vägrade (vägrar?) och först efter många kontakter (email,tele,butiks besök,etc) skrivna inlägg på forum/prisjakt/minhembio/fairshopping/etc (dvs månaders av bråkande).
Först när det blir publicitet/negativt rykte på dessa sidor helt plötsligt ändra sig och skylla på att det måste blivit nåt fel nånstans och det var ju självklart att man skulle få laga sin vara (plus en massa annat smörande/överslätningar så det ska se lite extra bra ut).

Därav är grå importen som en hel del butiker gör lite smått problematisk då garanti tar tiiiiiiiiiiiiiid och bråkande.
Visserligen så skickar oftas dom större butikerna (dustin/komplett/webhallen/etc) varan till det land dom importerade varan ifrån direkt utan att bry sig om att bråka med den svenska delen då dom vet om att dom helt inte vill ta i varan med en tång.
Detta gör ju att det tar längre tid för reparationen då skiten ska skickas ut ur landet lagas skickas tillbaks in i landet.
MEN sen finns det ju butiker som grå importerar men inte skickar sina varor till inköpslandet utan det får helt enkelt ta den tid det tar att övertyga svenska avdelningen att fixa varan (och troligen en hel del bråkande ifrån kunden till svenska avdelningen).

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Garantier är frivilliga så där bestämmer tillverkaren/säljaren helt själv villkoren.
Konsument Europa är däremot till för att hjälpa till vid handel med andra EU länder på ett snarlikt sätt som den hjälp man kan få inom Sverige på andra sätt men med skillnaden att det är EUs regler som gäller vilket ger lite sämre skydd än i Sverige.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.