PhoneCash - Se upp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vellinge
Registrerad
Nov 2002

PhoneCash - Se upp

För ca. ett år sedan skaffade jag en ny mobil. I samma veva försökte jag sälja min gamla på blocket, men intresset var svalt. Efter att ha sett reklam på TV där man kan skicka in sin telefon mot pengar så började jag undersöka saken.

Valet hamnade till slut hos PhoneCash.se. På första sidan står det att allt går enkelt till. Man beställer ett kostnadsfritt mobilpaket som innehåller ett avtal. Sedan försluter man mobilen och skickar in den. Om den går igenom PhoneCashs kontroll så betalas pengar ut.

Jag beställde ett mobilpaket hem. Efter några dagar dök det vadderade kuvertet tillbaka. Vid detta tillfälle hade jag ångrat mig och tänkte inte skicka in min mobil. Kuvertet åkte i soptunnan. Ingen mer tanke på detta.

1 år senare dök det upp en faktura från "KronanMobil" ett företag jag aldrig hört talas om, men mailet som fakturan kom i var från PhoneCash.se. Fakturan specificerar en kostnad på 299kr inkl moms för brutet avtal. Ett avtal jag inte ens visste att jag ingått. Men men.

Har försökt att nå kundtjänst via mail och telefonnumret men inget svar. Samtidigt har jag försökt att kontakta min lokala konsumentvägledare, men eftersom det är semestertider och kommunen erbjuder tjänsten 2 timmar i veckan är det inte troligt att jag får svar den närmsta framtiden.

Det får ligga på mig att jag inte har gjort tillräckligt bra research innan jag kontaktade företaget, men finns där något att göra? 299kr är inte mycket pengar men 299kr för omkostnader att skicka hem ett vadderat kuvert kan jag inte tycka är rimligt.

Går det att polisanmäla? Fakturan är från ett företag jag inte haft kontakt med tidigare? Att skicka ut fakturor från ett företag som inte finns är väl inte helt ok?

Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och skita i allt, betala in 299kr?

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Bestrid fakturan med motiveringen att det inte finns något ingånget avtal.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Kan inte besvara din huvudfråga, men jag måste ventilera min åsikt. Beställer du något som du sedan inte vill ha, då avslutar man det inte genom att bara kasta kuvertet i soporna. Man informerar företaget man beställt varan/tjänsten av. Kan tycka att du gjort fel, och därmed är väl förtjänt av en avgift.

Om den är rimlig, eller om det går att undkomma vill jag inte lägga mig i, men den känns lite väl mastig.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Webbinvecklare 🧔
Anton Fast
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Andi2k11:

Låter märkligt det där med att det kommer en faktura 1 år senare, så av det skälet hade jag nog bestridit om man orkar med det.

Annars står det på phonecash:

Citat:

7. Retur

Om kunden inte accepterar det pris som delgivits eller om PhoneCash inte väljer att fullfölja köp avslutas köpet och mobiltelefonen eller mobiltelefonerna returneras till kunden under villkoret att kunden underrättat PhoneCash om avböjande att sälja mobiltelefonen eller mobiltelefonerna inom tre dagar räknat från det att mobiltelefonen eller mobiltelefonerna värderats.

och då det tidigare i kap. 6:

Citat:

Brutet avtal debiteras 239+moms.

Lite luddigt men går ju ändå att tolka ihop rätt.
Jag tycker du får avgöra själv hur mycket det är värt att bestrida eller betala

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Asus GTX 1080 Strix, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Som alltid ska man vara extremt noga med att läsa villkoren och avtalet på hemsidor man beställer saker.

Jag hade lagt i hårt med att försöka få tag på konsumentvägledare eller följa konsumentverkets klago-guide och se om den har något vettigt svar: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du ska inte betala fakturan förrän du fått svar av konsumentverket.

Jag kan till viss mån hålla med Monkey-05, det är ditt eget fel att du inte läste genom avtalet du gick med på när du beställde kuvertet. Men samtidigt är det lite fult av bolaget att efter så pass lång tid hävda detta...

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2008

Jag väntade på en faktura som aldrig kom. Pratade med konsumenthandledare i stan och hon sa att företag kan skicka ut faktura för en vara i upp till 3 år sen är den inte längre giltig.
Och eftersom det står i avtalet att det är den summan som gäller om man bryter avtalet är det nog bara att betala.

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 1155 | Intel i7 2700K 3,50ghz | OCZ Agility 3 120gb SSD | Corsair 16gb CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX980 Ti SC+ 6GB | Dell UltraSharp U2713HM H-IPS 27
Ducky G2PRO Mx Brown TKL | Q-Pad 5k | Audio Technica ATH-M50 - Beyerdynamic 770 PRO
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Jag skulle också gissa på att företaget har sitt på det torra här. Du har väl gått med på lite villkor innan de skickade ut fraktpåsen till dig?

Antagligen vill de väl inte förse vem som helst med gratis vadderade kuvert.

Om man utöver material och portoavgiften så kostar det väl lite tid för företaget att skicka ut grejerna, kolla att inget har kommit in, hantera fakturautskicket och därefter (med största sannolikhet) ta emot och besvara frågor på denna faktura.

Fast det har väl inte varit så tydligt i kontraktet med vad som händer om man inte skickar in telefonen... Står bara vad som händer om man inte kommer över ens när man väl skickat in den. Kanske står på annat ställe i kontraktet (som jag inte har läst igenom).

Edit: Andra här nedan har granskat avtalet närmre. Avtalet är enligt texten ingått och slänger man bara kuvertet så är detta följden enligt avtalstexten. Så det är väl bara att vackert betala.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Logitech MXmaster & Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Kajlie:

Jag väntade på en faktura som aldrig kom. Pratade med konsumenthandledare i stan och hon sa att företag kan skicka ut faktura för en vara i upp till 3 år sen är den inte längre giltig.
Och eftersom det står i avtalet att det är den summan som gäller om man bryter avtalet är det nog bara att betala.

Ja, inga konstigheter.

@TS, bara att betala.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Nov 2005

Dock kasserade väl TS kuvertet och skickade aldrig in något för värdering. Står ju att man ska meddela inom tre dagar från det att telefonen/telefonerna värderats. Dom värderade aldrig något.
Ingår man ett avtal genom att beställa hem kuvertet eller genom att de värderat telefonen?

EDIT:
3.Köpeavtal

PhoneCash och kunden ingår köpeavtal genom att kunden får hem det förtryckta mobilavtalet som kunden beställt via PhoneCash´s hemsida

Rätt så tydligt skrivet. Är nog bara att börja räkna sedlar och betala för den här läxan :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

KronanMobil är det företaget egentligen heter eller de som företaget som Phonecash anlitat. Angående fakturan så ingick du ett avtal när du accepterade villkoren på hemsidan i samband med att du beställde kuvertet, och att slänga kuvertet i sopptunnan är inte en praktisk lösning för att säga upp ett avtal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Bara namnet låter ju som att drivs av en femåring. Bestrid fakturan om du är säker på att du inte ingått något avtal med dom.
Dom jag använt mig av då jag skickat in mobiler för pengar är envirofone, seriösa och det går snabbt.

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Out of sight, out of mind.

Det gör dock inte att avtal försvinner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Har också råkat ut för de där skojarna! Ytterst oseriöst företag.
Bara kolla på omdömena: https://se.trustpilot.com/review/phonecash.se
26 av 26 möjliga har gett bottenbetyg och många har anmält. Bara se på deras überproffsiga bemötande på kritiken

Jag beställde en "kostnadsfritt mobilpaket med avtal och betalt svarskuvert"...såg riktigt amatörmässigt ut när jag fick det. Ringde mycket varningsklockor och jag vågade inte riskera att skicka in mobilen dit. Har inte godkänt något avtal.

Några månader senare fick jag en faktura för avtalsbrott. När jag påpekade att jag inte ingått något avtal så tyckte de "att jag skulle göra rätt för mig", efter det har det inte gått att få kontakt med bolaget. Kan poängtera att jag inte heller fått något betalt svarskuvert, bara en vadderad påse med handskriven text på.

Enligt dem så ingår man avtal i och med att man får hem det. För att citera deras egna villkor: "PhoneCash och kunden ingår köpeavtal genom att kunden får hem det förtryckta mobilavtalet som kunden beställt via PhoneCash´s hemsida." - det är ju knappast juridiskt hållbart! Då kan man ju skicka vad som helst till folk.

Har bestridit fakturan, tipsat svensk handels varningslista, polisen (då de påstår sig samarbeta med dem) och anmält som många andra till KO.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Anlitade skojarna förra året. Dels dröjde det 1½ månad innan utbetalningen kom vilket antagligen är sämst i branschen. Sedan påstod de att telefonen hade kosmetiska fel vilket är rent skitsnack. Inte en enda repa, t o m plastfilmen satt kvar. Efter det fotograferar jag alltid mobilen ordentligt innan jag "pantar" den.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av ChristianK:

Har också råkat ut för de där skojarna! Ytterst oseriöst företag.
Bara kolla på omdömena: https://se.trustpilot.com/review/phonecash.se
26 av 26 möjliga har gett bottenbetyg och många har anmält. Bara se på deras überproffsiga bemötande på kritiken

Jag beställde en "kostnadsfritt mobilpaket med avtal och betalt svarskuvert"...såg riktigt amatörmässigt ut när jag fick det. Ringde mycket varningsklockor och jag vågade inte riskera att skicka in mobilen dit. Har inte godkänt något avtal.

Några månader senare fick jag en faktura för avtalsbrott. När jag påpekade att jag inte ingått något avtal så tyckte de "att jag skulle göra rätt för mig", efter det har det inte gått att få kontakt med bolaget. Kan poängtera att jag inte heller fått något betalt svarskuvert, bara en vadderad påse med handskriven text på.

Enligt dem så ingår man avtal i och med att man får hem det. För att citera deras egna villkor: "PhoneCash och kunden ingår köpeavtal genom att kunden får hem det förtryckta mobilavtalet som kunden beställt via PhoneCash´s hemsida." - det är ju knappast juridiskt hållbart! Då kan man ju skicka vad som helst till folk.

Har bestridit fakturan, tipsat svensk handels varningslista, polisen (då de påstår sig samarbeta med dem) och anmält som många andra till KO.

"Först och främst är vi ett seriöst företag", haha. Det blir rätt tjatigt att läsa som svar.

Sidan drivs dessutom av EN kille på 26 år....känns verkligen seriöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

VARNING - Phonecash är ett mycket oseriöst företag

VARNING - Phonecash är ett mycket oseriöst företag

Skickade in min gamla mobil, den hade enligt Phonecash ett marknadsvärde på 218 kr, inte mycket pengar men ändå värt besväret - trodde jag.

* till att börja med hände ingenting, verkar snarast vänta ut mig för att se om jag glömt bort att jag skickat in telefonen
* först efter 2 påminnelser och ca 2 månader utlovades en värdering nästkommande vecka
* efter ytterligare 9 dagar, ytterligare en påminnelse med besked om att ärendet skulle gå till inkasso om inte inbetalningen gjordes inom 1 vecka, kom slutligen pengarna in på mitt konto.

* Jag fick 29% av listpriset - 63 kr, telefonen var ju använd (deras beskrivning: Mobilen fungerar, har laddare, mindre skada i skalet och kosmetiska fel).

Totalt 3 månader - 3 påminnelser och ingen som helst servicenivå från Phonecash!

Jag begärde för övrigt ersättning på totalt 300 kr för nerlagt jobb med påminnelser, 100 kr/påminnelse. Denna fordran har de inte bestridit (indirekt godkänt) men inte betalt, så den får gå vidare till inkasso.

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

En person som säger sig representera Phonecash har kontaktat mig för att få tråden raderad. Det går vi givetvis inte med på.

Här är lite mer intressant läsning om vad detta företag pysslar med:

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Nyheter/Nyhetsarkiv-201...
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/lagar...