Permalänk
Medlem

Problem med minnet till GPU:n

Tjena!

Köpte för någon vecka sen den här datorn och har nu märkt att när jag spelar så får jag ofta upp ett fel meddelande som säger att grafikminnet börjar ta slut och att jag borde stänga ner program. Meddelandet kommer endast när jag spelar lite tyngre spel, och datorn stänger även ibland ner spelet pga grafikminne-meddelandet.

Tycker de är väldigt märkligt i och med att GPU:n har 4 gb reserverat utav ram-minnet till sitt förfogande. Har varit inne i BIOS och försökt sänka hur mycket HD4000 får använda men hittar ingen inställning ( har varit inne på advanced-settings också). Efter nu antal "googlingar" utan resultat så vänder jag mig till folket på Sweclockers! Vet ni om de finns någon lösning? Skulle det hjälpa att slänga in lite mer minne?

Har även märkt att i aktivitetshanteraren så ligger väldigt ofta hårddisken på 100% och jobbar när diverse program startas och datorn hackar till rätt ordentligt, skulle de åtgärdas med en SSD kanske?

Tack på förhand!

För er som inte vågar trycka på länken(dator-specifikationer):

Allmänt
• Systemtyp - Notebook
• Operativsystem - Windows 8 64-bitars utgåva

Processor / Chipuppsättning
• CPU - Intel Core i5 4:e gen. 4200U / 1.6 GHz
• Max. turbohastighet - 2.6 GHz
• Antal kärnor - Dubbelkärnig
• Cache - L3 - 3 MB
• 64-bitars datorkapacitet - Ja
• Funktioner - Intel Turbo Boost Technology, Intel Smart Cache

Minne
• RAM - 8 GB ( 1 x 4 GB + 4 GB (lödd) )
• Max. RAM som stöds - 12 GB
• Teknik - DDR3 SDRAM
• Formfaktor - SO DIMM 204-stifts
• Antal uttag - 1
• Tomma kortplatser - 0

Lagring
500GB 5400 rpm

Display
• Typ - 15.6"
• LCD-bakgrundsbelysningsteknik - LED-bakgrundsbelysning
• Upplösning - 1366 x 768 ( HD )
• Bredskärm - Ja
• Bildkvot - 16:9
• Egenskaper - ComfyView

Ljud & Video
• Grafikprocessor - NVIDIA GeForce GT 750M - 4 GB DDR3 VRAM
• Egenskaper för videosystem - NVIDIA CUDA Technology, NVIDIA PhysX, NVIDIA PureVideo HD-teknik, OpenEXR High Dynamic-Range-teknik (HDR), Shader Model 5.0
• Kamera Inbyggd - webbkamera
• Bildupplösningar - 1280 x 720
• Kameraegenskaper - HD-videoinspelning
• Ljud - Högtalare , mikrofon
• Standarder som följs - High Definition Audio, Dolby Home Theater v4

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Det grafikminne som håller på att ta slut är förmodligen inte grafikminnet på själva grafikkortet. Jag har fått detta problemet massor med gånger när jag har programmerat och gjort något dumt med någon loop eller liknande.

Till att börja med, har du installerat drivrutiner till både båda dina grafikkort? för denna datorn har två grafikkort som den växlar mellan.

Och sedan brukar det vara bra att beta av sina problem ett och ett och inte hålla på med allt samtidigt. En SSD kommer att göra stor skillnad för laddningstider från disk, men lös problemet med grafiken först.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det grafikminne som håller på att ta slut är förmodligen inte grafikminnet på själva grafikkortet. Jag har fått detta problemet massor med gånger när jag har programmerat och gjort något dumt med någon loop eller liknande.

Till att börja med, har du installerat drivrutiner till både båda dina grafikkort? för denna datorn har två grafikkort som den växlar mellan.

Och sedan brukar det vara bra att beta av sina problem ett och ett och inte hålla på med allt samtidigt. En SSD kommer att göra stor skillnad för laddningstider från disk, men lös problemet med grafiken först.

Tack för svar!

Installerade nyligen nya drivrutiner (337.88) till mitt GT 750M men har inte sökt efter några till HD4000, ska se om jag hittar några och meddela om det gett något resutlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det grafikminne som håller på att ta slut är förmodligen inte grafikminnet på själva grafikkortet. Jag har fått detta problemet massor med gånger när jag har programmerat och gjort något dumt med någon loop eller liknande.

Till att börja med, har du installerat drivrutiner till både båda dina grafikkort? för denna datorn har två grafikkort som den växlar mellan.

Och sedan brukar det vara bra att beta av sina problem ett och ett och inte hålla på med allt samtidigt. En SSD kommer att göra stor skillnad för laddningstider från disk, men lös problemet med grafiken först.

Skrivet av Mcbura:

Tack för svar!

Installerade nyligen nya drivrutiner (337.88) till mitt GT 750M men har inte sökt efter några till HD4000, ska se om jag hittar några och meddela om det gett något resutlat.

Uppdaterade HD 4400 men fortfarande samma problem. Några andra idér?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vilka program som använder mycket minne när du får det där meddelandet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kolla vilka program som använder mycket minne när du får det där meddelandet.

Meddelandet kommer alltid upp när jag lirar Payday 2 och DayZ, men händer även ofta på de flesta spel.

Permalänk
Medlem

Här är memory usage efter en stunds spelande utav Payday 2, felmeddelandet kom även upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Från din log ser det ut som att ditt grafikkort bara använder dynamiskt minne. Vet inte om det ska se ut så, men det kan också vara ett tecken på att något är fel med grafikminnet i din dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!