Permalänk

Byte av kylare

Jag har beställt en Silverstone Argon AR01 för att byta ut min Antec Kühler H2O 620 V4. Är egentligen ganska nöjd med Antec:en men vill ändå byta till luftkylning nu när garantitiden börjar gå ut.

Nu undrar jag lite hur mycket prestanda jag kommer att tappa och om jag ens kommer märka något. För tillfället kör jag min Ivy i5:a (k-modell) i 4,2ghz och ligger på runt 60c i full load. Kommer det att skilja mycket om jag kör två Noctua F-12 i push-pull på Silverstone-kylaren?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag har beställt en Silverstone Argon AR01 för att byta ut min Antec Kühler H2O 620 V4. Är egentligen ganska nöjd med Antec:en men vill ändå byta till luftkylning nu när garantitiden börjar gå ut.

Nu undrar jag lite hur mycket prestanda jag kommer att tappa och om jag ens kommer märka något. För tillfället kör jag min Ivy i5:a (k-modell) i 4,2ghz och ligger på runt 60c i full load. Kommer det att skilja mycket om jag kör två Noctua F-12 i push-pull på Silverstone-kylaren?

Svårt att tänka mig att det är någon mätbar skillnad, mer sannolikt att det är kylpastan som stökar såvida du har Antec 620:n som exhaust.
Argon AR01 skall om något prestera lite bättre då den har större kylarea.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Vattenkylarens radiator har ju ungefär lika stor area som på luftkylarens radiator. Men luftkylaren är tystare och kyler säkerligen bättre med.

Visa signatur

FX8350@4,5GHZ|||Asus M5A99X Evo 2.0|||2xHD7950@1000/1375mhz|||8GB G.skill@1600mhz|||H440|||Noctua NH-D14|||Accelero Extreme|||Corsair TX750M|||

Permalänk

Kikat lite i mitt chassi och upptäckt att en fläkt eventuellt inte får plats i push, bara i pull. Tappar man mycket prestanda då? Kommer ha en fläkt som blåser underifrån mot moderkortet och nära kylaren, men kan nog inte ha den mountad direkt mot (Silverstones Ft03 är lite speciell...)

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S