Kan jag byta mitt headset som har glappande sladd? (är det fabrikationsfel?)

Permalänk
Medlem

Kan jag byta mitt headset som har glappande sladd? (är det fabrikationsfel?)

En fråga

Jag köpte ett headset för ca 2.5 år sedan och micen har blivit glapp och sladden också så ljudet försvinner på ena högtalaren. På sidan som jag köpte headsetet står det att jag har 3 års reklamationsrätt på hårdvara med fabrikationsfel så jag mailade dom och dom sa att jag kunde skicka in dom men på sidan står det
``Vid retur av defekta eller felaktiga varor, där inga fel kan konstateras, skickas varan tillbaka till dig, inklusive en testavgift. Du blir också debiterad testavgift om orsaken till defekten eller felet är felbehandling eller fysisk skada, såsom fuktskada, sprucken skärm eller liknande. Testavgiften är 250 kr/halv timme inkl. moms``

Så jag bara undrar om det räknas som fabrikationsfel

Permalänk
Avstängd

Sladd som är glapp är inget fabrikationsfel, det är ett slitage så det kan vara svårt att få ut nya på reklamation

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Sladd som är glapp är inget fabrikationsfel, det är ett slitage så det kan vara svårt att få ut nya på reklamation

Kan faktisk var fabrikationsfel också. Det gäller dock att kunna uppvisa en sladd utan tecken på yttre påverkan - mer än vad som kan förväntas av konstruktionens natur.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av acidhd:

En fråga

Jag köpte ett headset för ca 2.5 år sedan och micen har blivit glapp och sladden också så ljudet försvinner på ena högtalaren. På sidan som jag köpte headsetet står det att jag har 3 års reklamationsrätt på hårdvara med fabrikationsfel så jag mailade dom och dom sa att jag kunde skicka in dom men på sidan står det
``Vid retur av defekta eller felaktiga varor, där inga fel kan konstateras, skickas varan tillbaka till dig, inklusive en testavgift. Du blir också debiterad testavgift om orsaken till defekten eller felet är felbehandling eller fysisk skada, såsom fuktskada, sprucken skärm eller liknande. Testavgiften är 250 kr/halv timme inkl. moms``

Så jag bara undrar om det räknas som fabrikationsfel

Med den skrivelsen kan de aldrig debitera dig någonting. De har skrivit att om inget fel kan konstateras så kan de debitera dig 250kr. Givet att de faktiskt kan få fram felet, vilket de bör kunna om du skriver hur det yttrar sig, kan de aldrig debitera dig något även om de inte anser att det är ett fabrikationsfel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan faktisk var fabrikationsfel också. Det gäller dock att kunna uppvisa en sladd utan tecken på yttre påverkan - mer än vad som kan förväntas av konstruktionens natur.

På sladden är det ingen yttre skada och hela headsetet är i väligt bra skick

Permalänk
Medlem

Det är också ett till fel den lila dosan som man höjer och sänker ljudet är också glapp för i vissa lägen lägger vänstra luren av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acidhd:

På sladden är det ingen yttre skada och hela headsetet är i väligt bra skick

Skrivet av acidhd:

Det är också ett till fel den lila dosan som man höjer och sänker ljudet är också glapp för i vissa lägen lägger vänstra luren av.

Då kan du mycket väl hävda fabrikationsfel. Nu kommer någon säga att du har bevisbördan efter 6 månader. Dock gäller fri bevisprövning, dvs allt du kan åberopa som källa till bevisning får användas. I ditt fall kan det vara ett muntligt/skriftligt intyg på att du enbart använt varan varsamt och på avsett vis. Därefter övergår ansvaret på säljstället att motbevisa dig eller åtgärda felet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Testpilot

"kan jag byta" är en väldigt dålig och intetsägande rubrik så jag har ändrat den åt dig så man faktiskt förstår vad tråden handlar om. Tänk på det till nästa gång du skapar en tråd och läs igenom reglerna en gång extra om du är osäker, speciellt §3.1 som handlar om trådrubriker.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Att få igenom att det är ett fabrikationsfel kanske inte alltid är helt lätt och det är ju upp till en själv att bevisa det. Men de kan ju neka ändå om de känner för det. Så det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet och passa på att uppgradera? Men du gör ju som du själv känner för så klart. Men du har ju i alla fall fått ut 2,5 år utav det! Tyvärr känns det som att dagens elektronik inte är byggd för att hålla längre än så.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då kan du mycket väl hävda fabrikationsfel. Nu kommer någon säga att du har bevisbördan efter 6 månader. Dock gäller fri bevisprövning, dvs allt du kan åberopa som källa till bevisning får användas. I ditt fall kan det vara ett muntligt/skriftligt intyg på att du enbart använt varan varsamt och på avsett vis. Därefter övergår ansvaret på säljstället att motbevisa dig eller åtgärda felet.

Då tror jag att jag ska skicka in dom och hoppa på det bästa=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

"kan jag byta" är en väldigt dålig och intetsägande rubrik så jag har ändrat den åt dig så man faktiskt förstår vad tråden handlar om. Tänk på det till nästa gång du skapar en tråd och läs igenom reglerna en gång extra om du är osäker, speciellt §3.1 som handlar om trådrubriker.

ok tack för tipset det ska jag tänka på nästa gång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan faktisk var fabrikationsfel också. Det gäller dock att kunna uppvisa en sladd utan tecken på yttre påverkan - mer än vad som kan förväntas av konstruktionens natur.

Det behöver inte vara någon yttre skada på sladden för att det ska vara slitage, rycker/drar man mycket i sladden (fastnar m.m.) eller böjer sladden så lossnar till slut trådarna eller går av inuti då de är väldigt tunna, det är ett slitage och inte fabrikationsfel

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acidhd:

Då tror jag att jag ska skicka in dom och hoppa på det bästa=)

Det tycker jag. Som Giplet skriver så ska de ju inte ta betalt för någon defekt om de inte kan bevisa att du direkt vanvårdat dina hörlurar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acidhd:

Det är också ett till fel den lila dosan som man höjer och sänker ljudet är också glapp för i vissa lägen lägger vänstra luren av.

Det är vanligt på alla volymkontroller (och rattar), beror oftast på att det är ärgat, löser man enkelt själv med CRC 3-36

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det behöver inte vara någon yttre skada på sladden för att det ska vara slitage, rycker/drar man mycket i sladden (fastnar m.m.) eller böjer sladden så lossnar till slut trådarna eller går av inuti då de är väldigt tunna, det är ett slitage och inte fabrikationsfel

Nej, det behöver inte var någon yttre skada. Men det stärker snarare köparens argument att varan är defekt eftersom det då bevisar att konstruktionen inte är anpassad för dess användningsområde.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Att få igenom att det är ett fabrikationsfel kanske inte alltid är helt lätt och det är ju upp till en själv att bevisa det. Men de kan ju neka ändå om de känner för det. Så det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet och passa på att uppgradera? Men du gör ju som du själv känner för så klart. Men du har ju i alla fall fått ut 2,5 år utav det! Tyvärr känns det som att dagens elektronik inte är byggd för att hålla längre än så.

Det är ASUS Vulcan ANC PRO Gaming Headset som jag har problem med men över lag är jag väldigt nöjd med dom har provat kompisars headset men dom har inte ens varit i närheten av dom här. men om detta inte funkar är det någon som har något bra tips på nytt headset?
Helst med bra surroundljud och inte allt för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av acidhd:

En fråga

Jag köpte ett headset för ca 2.5 år sedan och micen har blivit glapp och sladden också så ljudet försvinner på ena högtalaren. På sidan som jag köpte headsetet står det att jag har 3 års reklamationsrätt på hårdvara med fabrikationsfel så jag mailade dom och dom sa att jag kunde skicka in dom men på sidan står det
``Vid retur av defekta eller felaktiga varor, där inga fel kan konstateras, skickas varan tillbaka till dig, inklusive en testavgift. Du blir också debiterad testavgift om orsaken till defekten eller felet är felbehandling eller fysisk skada, såsom fuktskada, sprucken skärm eller liknande. Testavgiften är 250 kr/halv timme inkl. moms``

Så jag bara undrar om det räknas som fabrikationsfel

Knappast fabrikationsfel om den är 2,5 år gammal.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0lex:

Knappast fabrikationsfel om den är 2,5 år gammal.

Nu är det ju så i Sverige att de grejer som inte uppenbart är slit och släng och/eller slits ner när du använder dem ska hålla i tre år förutsatt att man hanterar dem på ett rimligt sätt. Så att bara säga att det är 2,5år hjälper inte långt. Finns det inga yttre skador, indikationer på att man ryckt i sladdarna och liknande så ska det hålla.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Nu är det ju så i Sverige att de grejer som inte uppenbart är slit och släng och/eller slits ner när du använder dem ska hålla i tre år förutsatt att man hanterar dem på ett rimligt sätt. Så att bara säga att det är 2,5år hjälper inte långt. Finns det inga yttre skador, indikationer på att man ryckt i sladdarna och liknande så ska det hålla.

Hörlurar/headset ÄR uppenbara slit och släng och INGEN garanterar att dessa ska hålla i 3 år, jag fick byta mina Bose pluggar som jag har till mobilen efter 2 år för att de var slitna och glappade, kostade mig 1400kr, men bara att bita i det sura äpplet då det är bra lurar.
Alla verkar ta det här med vad garanti (och reklamation) är för lätt och som något självklart vid alla sorts fel, men det fungerar inte riktigt så

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hörlurar/headset ÄR uppenbara slit och släng och INGEN garanterar att dessa ska hålla i 3 år...

Det är ett lagkrav.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är ett lagkrav.

Det är inget lagkrav att de ska hålla, garanti är frivilligt att lämna och inget krav, reklamationsrätten är lagstadgad till 3 år med betyder inte per automatik att säljaren måste ta på sig ansvaret, nu har det gått 2,5 år så TS måste bevisa att felet är ursprungligt vilket det inte är, så då faller reklamation bort och garantin på dem är 24 månader så det ligger också utanför.
Vad som gäller för garantin för just denna produkt är också viktigt att titta på, det skiljer sig i vad den täcker, för dessa lurar så är det detta som gäller

The warranty will not apply if:

1. the product has been tampered, repaired and/or modified by non-authorized personnel;
2. the serial number has been altered, cancelled or removed;
3. the warranty seals have been broken or altered;
4. there is damage caused by accident, natural disaster, intentional or accidental misuse, abuse, neglect or improper maintenance, or use under abnormal conditions;
5. there is damage caused by an external electrical fault or any accident;
6. there is damage from use outside of the operation or storage parameters or environment detailed in the User's Manual;
7. there is damage from use of parts not manufactured or sold by ASUSTeK.
8. there is damage from third party software or from virus(es);
9. there is software loss or data loss that may occur during repair or replacement.

http://www.asus.com/se/Gaming/Vulcan_PRO/HelpDesk_Warranty/

Det har iofs ingen betydelse vad som täcks av garantin eftersom lurarna ligger utanför garantin nu

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inget lagkrav att de ska hålla, garanti är frivilligt att lämna och inget krav, reklamationsrätten är lagstadgad till 3 år med betyder inte per automatik att säljaren måste ta på sig ansvaret, nu har det gått 2,5 år så TS måste bevisa att felet är ursprungligt vilket det inte är, så då faller reklamation bort och garantin på dem är 24 månader så det ligger också utanför.
Vad som gäller för garantin för just denna produkt är också viktigt att titta på, det skiljer sig i vad den täcker, för dessa lurar så är det detta som gäller

The warranty will not apply if:

1. the product has been tampered, repaired and/or modified by non-authorized personnel;
2. the serial number has been altered, cancelled or removed;
3. the warranty seals have been broken or altered;
4. there is damage caused by accident, natural disaster, intentional or accidental misuse, abuse, neglect or improper maintenance, or use under abnormal conditions;
5. there is damage caused by an external electrical fault or any accident;
6. there is damage from use outside of the operation or storage parameters or environment detailed in the User's Manual;
7. there is damage from use of parts not manufactured or sold by ASUSTeK.
8. there is damage from third party software or from virus(es);
9. there is software loss or data loss that may occur during repair or replacement.

http://www.asus.com/se/Gaming/Vulcan_PRO/HelpDesk_Warranty/

Det har iofs ingen betydelse vad som täcks av garantin eftersom lurarna ligger utanför garantin nu

Nej, ordagrant är det såklart inget lagkrav att det ska hålla. Tog medvetet en liten språklig genväg med förhoppning att du inte skulle ta det så bokstavligt, dumma mig. Syftar på konsumentlagen som genom sina definitioner i reklamationsrätten ytterst avgör ansvarsområdet - inte du.

Angående bevisbördan så har det redan avklarats i tidigare inlägg så att upprepa något utan att tillföra något nytt är bara tröttsamt och för inte diskussionen vidare. För jag gissar att du inte har fått möjlighet att undersöka hörlurarna i fråga, eller hur? Då kan du inte heller uttala dig om det är fabrikationsfel eller inte.

Vag gäller garanti så kan den aldrig vara sämre än reklamationsrätten. Notera att utlovad garanti är enligt lag tvingande. Detta är dock, som du själv nämner, av akademisk karaktär eftersom garantitiden gått ut.

EDIT: Tydligen är det garanti ändå eftersom vardaglig användning inte anges som ett giltigt skäl för att garantin skall upphöra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inget lagkrav att de ska hålla, garanti är frivilligt att lämna och inget krav, reklamationsrätten är lagstadgad till 3 år med betyder inte per automatik att säljaren måste ta på sig ansvaret, nu har det gått 2,5 år så TS måste bevisa att felet är ursprungligt vilket det inte är, så då faller reklamation bort och garantin på dem är 24 månader så det ligger också utanför.
Vad som gäller för garantin för just denna produkt är också viktigt att titta på, det skiljer sig i vad den täcker, för dessa lurar så är det detta som gäller

The warranty will not apply if:

1. the product has been tampered, repaired and/or modified by non-authorized personnel;
2. the serial number has been altered, cancelled or removed;
3. the warranty seals have been broken or altered;
4. there is damage caused by accident, natural disaster, intentional or accidental misuse, abuse, neglect or improper maintenance, or use under abnormal conditions;
5. there is damage caused by an external electrical fault or any accident;
6. there is damage from use outside of the operation or storage parameters or environment detailed in the User's Manual;
7. there is damage from use of parts not manufactured or sold by ASUSTeK.
8. there is damage from third party software or from virus(es);
9. there is software loss or data loss that may occur during repair or replacement.

http://www.asus.com/se/Gaming/Vulcan_PRO/HelpDesk_Warranty/

Det har iofs ingen betydelse vad som täcks av garantin eftersom lurarna ligger utanför garantin nu

Jag får be så mycket om ursäkt men jag hade kollat fel inköpsdatumet var 16-08-2012.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Hörlurar/headset ÄR uppenbara slit och släng och INGEN garanterar att dessa ska hålla i 3 år, jag fick byta mina Bose pluggar som jag har till mobilen efter 2 år för att de var slitna och glappade, kostade mig 1400kr, men bara att bita i det sura äpplet då det är bra lurar.
Alla verkar ta det här med vad garanti (och reklamation) är för lätt och som något självklart vid alla sorts fel, men det fungerar inte riktigt så

Slit och släng är engångsbestick, batterier osv. Saker som helt klart bara är avsedda att användas en gång och sedan slängas. Så fort du säljer något som inte faller under det så gäller Konsumentköplagen. Även mat är undantaget. Och i och med att du har rätt att reklamera varan inom tre år från köpet så måste den hålla för normal användning under tre år.

Det är inte alltid lätt att avgöra vad som är ett ursprungligt fel efter tre år. Därför brukar det vara det generella skicket samt i viss mån hur troligt det är att det skulle kunna vara ett ursprungligt fel som avgör.

Det verkar som att du skulle tjäna en del på att sätta dig in i lagen. Kanske hade dina Bose pluggar gått att reklamera så hade du sparat dig själv 1400kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Slit och släng är engångsbestick, batterier osv. Saker som helt klart bara är avsedda att användas en gång och sedan slängas. Så fort du säljer något som inte faller under det så gäller Konsumentköplagen. Även mat är undantaget. Och i och med att du har rätt att reklamera varan inom tre år från köpet så måste den hålla för normal användning under tre år.

Det är inte alltid lätt att avgöra vad som är ett ursprungligt fel efter tre år. Därför brukar det vara det generella skicket samt i viss mån hur troligt det är att det skulle kunna vara ett ursprungligt fel som avgör.

Det verkar som att du skulle tjäna en del på att sätta dig in i lagen. Kanske hade dina Bose pluggar gått att reklamera så hade du sparat dig själv 1400kr.

De hade inte gått att reklamera då det är en "slit och släng" produkt, i stort sett ALL elektronik vi köper idag är det men det finns människor vägrar att förstå det.
Vi lever i ett konsumtionssamhälle där folk handlar som aldrig för och kvalitén på allt har sjunkit, vi ställer inte samma krav på kvalité idag som förr. Ta t.ex en TV, en TV köpt i början/mitten på 80-talet har goda chanser att hålla än idag och är tåligt byggd medan en platt TV är känslig för allt och håller inte alls lika länge till ett högre pris. Jag sitter fortfarande på den bildrörs TV jag köpte för 16K i början av 2000-talet, ingen platt TV kommer att överleva så länge.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De hade inte gått att reklamera då det är en "slit och släng" produkt, i stort sett ALL elektronik vi köper idag är det men det finns människor vägrar att förstå det.
Vi lever i ett konsumtionssamhälle där folk handlar som aldrig för och kvalitén på allt har sjunkit, vi ställer inte samma krav på kvalité idag som förr. Ta t.ex en TV, en TV köpt i början/mitten på 80-talet har goda chanser att hålla än idag och är tåligt byggd medan en platt TV är känslig för allt och håller inte alls lika länge till ett högre pris. Jag sitter fortfarande på den bildrörs TV jag köpte för 16K i början av 2000-talet, ingen platt TV kommer att överleva så länge.

Roligt att du rätta mig i KKL men hittar själv på paragrafer som inte ens existerar (konsekvent, någon?).
Om du inte kunde reklamera din BAJS-hörlurar så berodde det på att du misshandlat dem så in i bomben att det var utom allt rimligt tvivel en självförvållad skada.

Det handlar inte om att "det finns människor [som] vägrar förstå det". Det handlar om att du inte förstår att det finns en lägsta förväntad livslängd oberoende vad du tycker. Notera att den dessutom är begränsad, vilket påvisar bristen i din logik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Roligt att du rätta mig i KKL men hittar själv på paragrafer som inte ens existerar (konsekvent, någon?).
Om du inte kunde reklamera din BAJS-hörlurar så berodde det på att du misshandlat dem så in i bomben att det var utom allt rimligt tvivel en självförvållad skada.

Det handlar inte om att "det finns människor [som] vägrar förstå det". Det handlar om att du inte förstår att det finns en lägsta förväntad livslängd oberoende vad du tycker. Notera att den dessutom är begränsad, vilket påvisar bristen i din logik.

Du är ett uppenbart exempel på någon som tror att det går att reklamera precis allt för precis allt, det går inte

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsumentverket:

Ursprungligt fel på varan

Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt. Om säljaren inte håller med dig om hur felet uppstått är det han eller hon som måste bevisa att felet inte är ursprungligt under den här tiden.

När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Köparen har alltså underlåtit att reklamera ett ursprungligt fel i rätt tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du är ett uppenbart exempel på någon som tror att det går att reklamera precis allt för precis allt, det går inte

Kan du inte hålla dig till ämnet så behöver du inte uttala dig över huvud taget.

Tack för mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Köparen har alltså underlåtit att reklamera ett ursprungligt fel i rätt tid?

Är det ett påstående eller en fråga? Som påstående är det ett felaktigt antagande. Som fråga är den felaktigt ställd eftersom du inte refererar till en konkret händelse.

Om en vara går sönder inom 6 månader behöver du som köpare inte bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel, det är "underförstått".
Om en vara går sönder efter 6 månader måste du bevisa att det är ett ursprungsfel.
När en vara har gått sönder måste du reklamera varan inom "skälig tid", vanligen två månader för att du ska kunna tillgodogöra dig konsumentskyddet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net