Touchscreen och tabletegenskaper i laptops

Permalänk
Medlem

Touchscreen och tabletegenskaper i laptops

Hej,

Jag håller på att reda ut vad för bärbar dator jag skall skaffa för studier och vardaglig användning. Jag har dock problem att välja då det förutom skillnader i hårdvara nu också förekommer bärbara med pekskärm och tabletlägen.

Det är svårt att säga vad som besvarar mina behov bäst då jag inte använt varken pekskärmar eller bärbara som fungerar som tablets förr. Jag undrar då hur betydande eller användbara ni finner dessa egenskaper i vardagen i olika situationer, från textproduktion till lätt spelande eller vanligt surfande?

Permalänk
Avstängd

Det beror på en massa saker. Prisnivå? Har du tänkt använda den i sängen eller soffan? I så fall är det trevligt med ett tablet-läge. Pluggar du något där du behöver rita mycket i anteckningarna, typ matte, design eller så? I så fall hade nog en enhet med stylus-stöd passat bra, typ en Surface Pro eller Thinkpad med Wacom om du har pengarna till dem. För programmering och annan textinmatning är det trevligt med ett bra tangentbord och en bra och högupplöst skärm. Sitter du ofta med datorn i knät så kanske Surface Pro inte är ett så bra val utan en enhet med ett mer traditionellt gångjärn passar bättre. Ska du bära med den till skolan varje dag så bör du tänka på vikten och batteritiden.

En Surface Pro känns ganska idealisk för studier men den har ju vissa saker som talar emot den. Första och andra generationen har en 10'' skärm vilket ju är standard för tablets men ganska smått för en dator, tredje generationen är lite större och mer fyrkantig vilket jag ser som ett stort steg uppåt. Surface har inget tangentbord som standard utan man får köpa till ett ganska dyrt, och de som finns är visserligen helt ok men går inte att jämföra med ett bra laptoptangentbord. Pennan i kombination med OneNote passar sig väldigt bra för anteckningar men det gäller ju i samma utsträckning för andra enheter med Windows och stylus, till exempel en Thinkpad X240 Tablet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på en massa saker. Prisnivå? Har du tänkt använda den i sängen eller soffan? I så fall är det trevligt med ett tablet-läge. Pluggar du något där du behöver rita mycket i anteckningarna, typ matte, design eller så? I så fall hade nog en enhet med stylus-stöd passat bra, typ en Surface Pro eller Thinkpad med Wacom om du har pengarna till dem. För programmering och annan textinmatning är det trevligt med ett bra tangentbord och en bra och högupplöst skärm. Sitter du ofta med datorn i knät så kanske Surface Pro inte är ett så bra val utan en enhet med ett mer traditionellt gångjärn passar bättre. Ska du bära med den till skolan varje dag så bör du tänka på vikten och batteritiden.

En Surface Pro känns ganska idealisk för studier men den har ju vissa saker som talar emot den. Första och andra generationen har en 10'' skärm vilket ju är standard för tablets men ganska smått för en dator, tredje generationen är lite större och mer fyrkantig vilket jag ser som ett stort steg uppåt. Surface har inget tangentbord som standard utan man får köpa till ett ganska dyrt, och de som finns är visserligen helt ok men går inte att jämföra med ett bra laptoptangentbord. Pennan i kombination med OneNote passar sig väldigt bra för anteckningar men det gäller ju i samma utsträckning för andra enheter med Windows och stylus, till exempel en Thinkpad X240 Tablet.

Tack för svaret.

Skall börja studera ekonomi så nåt speciellt behov av varken stylus eller särkilda program lär det inte vara. Har inte någon egentlig budget men letar nog i det övre segmentet så länge det inte blir allt för dyrt som över 15.000kr

Har kollat mycket på macbook pro som tilltalar med sin batteritid och design men det är dock en mycket traditionell laptop jämfört med något som Surface Pro 3 eller en Lenovo yoga 2 pro. Har idag en äldre laptop samt en tablet och är aningen skeptisk till hur något som en surface pro 3 skulle fungera att skriva och utföra något mer produktivt på jämfört med en vanlig laptop.

Permalänk

Använder själv en hybrid-dator (en traditionell bärbar dator som kan användas som en tablet) till skolan som har stöd för stylus. Det är verkligen enormt smidigt att kunna ha alla sina anteckningar samlade på ett ställe. Om jag inte redan hade min dator, skulle jag utan tvekan satsat på en Surface Pro 3. Du får en fullfjädrad dator i samma paket. Naturligtvis går det att köpa en billigare Android tablet (t.ex. Samsung Note) och få ut samma anteckningsmöjligheter. Men då måste du å andra sidan göra som du gör nu, ha två separata enheter.

Jag har en kompis som har en Surface Pro 2, och han är riktigt nöjd med den. Tangentbordet har använts flitigt till att programmera med, och även om det såklart inte är lika bra som ett "riktigt" tangentbord så fungerar det över förväntan. Skulle säga att det i de allra, allra flesta fall fungerar till det man vill göra, kanske att ett examensarbete kan bli tungt att skriva på enbart den. Men då kan man å andra sidan skaffa ett separat tangentbord att ha på skrivbordet hemma och skriva på.

Lite tankar sådär bara. Personligen rekommenderar jag en dator med möjlighet att anteckna på. Grymt nöjd med det valet!

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD