Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2012

2 år gammal Sony Vaio S15, seg??

Har märkt av dom senaste månaderna att datorn har börjat segna som tusan. Förut kunde jag raida i WoW på högsta insällningar med 30-50fps. Nu klarar det knappast av lägsta inställning i krävande miljö.

Vad kan ha hänt? Har gjort en ren ominstallation, men det hjälpte inte.. Är det hårdvaran som blivit fel på? Är det normalt att en laptop blir "värdelös" efter 2år?

Datorn kostade trots allt 13k som ny, så lite längre livstid än så hade jag förväntat mig. Kan även tillägga att batteritiden har minskat från ca 6-7 timmar till ~1 timme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

kollat så inte fläktar och annan kylning är igensatt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av blazyb:

Har märkt av dom senaste månaderna att datorn har börjat segna som tusan. Förut kunde jag raida i WoW på högsta insällningar med 30-50fps. Nu klarar det knappast av lägsta inställning i krävande miljö.

Vad kan ha hänt? Har gjort en ren ominstallation, men det hjälpte inte.. Är det hårdvaran som blivit fel på? Är det normalt att en laptop blir "värdelös" efter 2år?

Datorn kostade trots allt 13k som ny, så lite längre livstid än så hade jag förväntat mig. Kan även tillägga att batteritiden har minskat från ca 6-7 timmar till ~1 timme.

Batteriet slits efter två år så de kan vara dags att byta ut den , Samt blåsa fläktarna och göra rent internt, är det en vanlig mekanisk hårddisk i ? Den kan leva på sina sista ben om man säger så ifall du har tappat datorn

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av nickhe:

Batteriet slits efter två år så de kan vara dags att byta ut den , Samt blåsa fläktarna och göra rent internt, är det en vanlig mekanisk hårddisk i ? Den kan leva på sina sista ben om man säger så ifall du har tappat datorn

Nope, en SSD.

Ska testa göra rent internt och se om det hjälper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Är batteriet dåligt så kanske datorn känner av det och drar ner prestandan

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: 6700K, Kylning: NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, PSU: RM650i Mus: Harpoon RGB, Tangentbord: Strafe RGB MX SILENT
Monitor: XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb