Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014

HP hell - min erfarenhet

Så det här är min erfarenhet med HP.

Jag köpte en bärbar dator i slutet av april, och efter några veckor skickas det tillbaka till HP för reparation eftersom skärmen var defekt. Det är inte trevligt för nya bärbara datorer, men jag antar att det kan hända ...

HP försökte reparera den, skickas det tillbaka till mig, och .... överraskning! Skärmen fortfarande inte fungerar bra! Jag blev verkligen besviken, tillbringade timmar i telefon och skriva e-post, begärt en återbetalning men HP vägrade att återbetala, och erbjöd sig att reparera den. Med inget val, jag var tvungen att skicka det igen till HP för reparation.

Ännu mer märkligt är att de skickade tillbaka till mig efter den andra gottgörelse försöket, och ändå skärmen inte fungerar. >:(

Nu är det en vecka som jag ringer och skriver e-post till HP, och även nu vägrar de att ge någon återbetalning! De erbjuder bara för att försöka reparera den en tredje gång. Naturligtvis tror jag inte att de har möjlighet att reparera den, eftersom de redan försökt två gånger! Så nu är det mer än två månader att jag är antingen utan laptop eller med en bärbar dator med en skärm som inte fungerar bra. >:(

Jag är så besviken på HP, både för produkten, men ännu mer för sin kundservice. Jag skulle inte ha drömt om att köpa något från dem om jag visste att de beter sig på detta sätt med sina kunder.

Jag känner mig desperat. Vad kan jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002

Lider med dig. Har dåliga erfarenheter av HP, en bekant fick lämna in sin både tre och fyra ggr. pga trasiga diskar. Min sambos syster hade ett helvete att få sin HP reklamerad trots att felet uppstod under första året. Har fan inte haft lust att köpa något från HP pga. detta.

Fractal Design Node 304, i5 4690K@4.3ghz, Gigabyte Windforce OCx2 GTX 1070, Crucial DDR3 1600mhz 16GB, OCZ ARC 100 256GB SSD, WD Black 1TB, MSI z97i AC mIXT. Audient ID14, EVENT 20/20 BAS. Asus ROG Swift PG348Q. Asus ZenBook UX32LN, Lenovo ThinkPad T480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Har du köpt den direkt från HP eller via en återförsäljare? Om du köpt den via en återförsäljare, är det då de som hänvisat dig till HP?

Det är nämligen mot säljaren du skall reklamera. Har du gjort det, och de misslyckats med reparera ett och samma fel på två försök (dvs du måste reklamera en tredje gång) så har du rätt att häva köpet.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Har haft 3st HP Laptops mellan 2009-2011, Alla är döda.

Trodde HP hade skärpt sig på senare år men tydligen inte

Stationära:- FD Define C - MSI Z87 G45 - 4770K @4,3Ghz + Corsair H110 med 2x Noctua NF-A14 - Corsair Vengeance PRO 2133mhz 2x8GB - Corsair RM750x - MSI GTX 1080 Gaming X -2x Samsung 850 EVO 250GB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Headset: Steelseries Arctis 7 2019 Edition Mus: Steelseries Rival 310 Tangentbord: Logitech G213

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

HP brukade göra bra maskiner men det har spårat ur enda som man verkligen kan räkna med är deras "företagsmaskiner" alla konsument datorer är ren dynga och slogan "Built to last" som brukar stå på vissa är rent skrattretande!

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Men LucaLuca vänd dig till ARN kontakta din konsumentombudsman på kommunen där du bor de brukar kunna få fart på företagen snabbt, det är trist att man måste "hota" för att få den service man förtjänar.

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av PeCe:

Har du köpt den direkt från HP eller via en återförsäljare? Om du köpt den via en återförsäljare, är det då de som hänvisat dig till HP?

Det är nämligen mot säljaren du skall reklamera. Har du gjort det, och de misslyckats med reparera ett och samma fel på två försök (dvs du måste reklamera en tredje gång) så har du rätt att häva köpet.

Jag köpte den bärbara datorn på HP: s butik på nätet, och jag trodde att jag skulle få bättre hjälp om jag behövde det, men det är motsatsen ...: (

Det är alltid skärmen som det är fel, från början, men HP säger att det finns olika skärmhårdvaruproblem. För mig är det bara att skärmen är skit, eftersom de försökte redan för att reparera den två gånger. Men de säger att varje gång är en annan skärm problem. Så, undrar man hur är det möjligt att de skickar tillbaka till dig den bärbara datorn med en annan skärm problem varje gång, det är verkligen inte låter bra.

Jag kan verkligen inte förstå hur HP kan behandla så illa sina kunder. Jag känner mig hopplös.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av LucaLuca:

Gällande just reklamationer så brukar man väl säga att företaget kan försöka reparera varan/produkten 2 ggr innan man ersätter. Samtidigt kan man ju ställa sig frågan som företag: Är detta goodwill? Kommer detta ge mig bra reklam? Tyvärr kan det ju bli så att vissa företag/personal lägger in prestige i hela bedömningen. "Jag har rätt", "Jag vägrar ersätta" etc.

För det är ju så.. En missnöjd kund säger till flera att de är just missnöjda, medans en nöjd kund oftast är mindre spridningsbenägen gällande sin nöjdhet. (fyfan vilken skev meningsuppbyggnad, men men...)

Oavsett, kolla in: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... .

Man blir ju också frågande till HP som företag. Hur kan man som företag vara så småaktiga när det handlar om promille i kostnad totalt sett för dem? Måste kosta mer att försöka reparera varan än att bara ersätta den med en ny direkt.

Offtopic: Har själv haft en stationär HP sedan 2009. Har aldrig haft problem med den och den spinner på bra fortfarande. Inte bytt en pryl i den heller

Burk: Define R4 white | Hjärnan: Intel i7 7700K | Mammakort: Asus Z170-a | RAM: Crucial ballistix 16gb | Grafik: MSI GTX 1080 gaming | Snabblagring: Samsung 840 EVO 250GB x3 | Masslagring: Oklar 1tb | Oklar bluray-läsare |. Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Apr 2002

Hmm min Probook fungerar bra.. men jag har bytt HDD till SSD och till en annan SSD. Så HP kan bygga men inte "family" laptops då tydligen. Får hoppas du får fart på dem med ombudsmannen.

2st DAC/AMP som gått i pension, 2st AMP och 1st DAC samt några hörlurar..
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

men är skärmen trasig eller bara dålig? Jag har en HP som jobbdator, den har den absolut sämsta skärm jag någonsin sett på en laptop. Men det är inget fel på den, det är "by design". Som tur är så använder den bara med extern skärm.

Dessutom så funkar bara varannan projektor i VGA porten på burken - har kontaktat support, men inte ens fått ntg svar. O detta är en ny EliteBook. HP SUCKZ

// Lz

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Hagis2k:

Men LucaLuca vänd dig till ARN kontakta din konsumentombudsman på kommunen där du bor de brukar kunna få fart på företagen snabbt, det är trist att man måste "hota" för att få den service man förtjänar.

Tack Hagis,

Jag ska försöka kontakta ARN / konsumentombudsman, men hur kan jag hävda att det är samma fel? Vad HP säger låter som ett dåligt skämt ... det är alltid den skärm som fungerar dåligt. Hur kan de ändå neka en återbetalning för en produkt i garantin, defekt från början, och det är fortfarande trasig efter 2 reparationsförsök? Det är inte etiskt korrekt.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Tea42BBS:

men är skärmen trasig eller bara dålig? Jag har en HP som jobbdator, den har den absolut sämsta skärm jag någonsin sett på en laptop. Men det är inget fel på den, det är "by design". Som tur är så använder den bara med extern skärm.

Dessutom så funkar bara varannan projektor i VGA porten på burken - har kontaktat support, men inte ens fått ntg svar. O detta är en ny EliteBook. HP SUCKZ

// Lz

Detta är hur det ser ut efter det andra skadestånd försök (se bild) ... Jag har aldrig sett en sådan skärm ... det är inte bara "inte ser bra", men helt fel

https://drive.google.com/file/d/0BwCJYMbQCCiLZ0tRQ2w0MHdXU2F1NkNHbEVrUXQ4V21TSEI0/edit?usp=sharing

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av LucaLuca:

Detta är hur det ser ut efter det andra skadestånd försök (se bild) ... Jag har aldrig sett en sådan skärm ... det är inte bara "inte ser bra", men helt fel

https://drive.google.com/file/d/0BwCJYMbQCCiLZ0tRQ2w0MHdXU2F1...

https://drive.google.com/file/d/0BwCJYMbQCCiLZ0tRQ2w0MHdXU2F1NkNHbEVrUXQ4V21TSEI0/edit?usp=sharing

Ser ju inte helt bra ut det där va? Förstår inte för mitt liv vad the fuss is about @ HP gällande det här.

Burk: Define R4 white | Hjärnan: Intel i7 7700K | Mammakort: Asus Z170-a | RAM: Crucial ballistix 16gb | Grafik: MSI GTX 1080 gaming | Snabblagring: Samsung 840 EVO 250GB x3 | Masslagring: Oklar 1tb | Oklar bluray-läsare |. Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Jag kan nog bräcka dig

Har en HP skälv som varit inne många gånger innan dom fick det fixat.
1. Första gången gick "power briken" sönder, åkte till återförsäljaren där jag köpte datorn tog cirka en månad innan jag fick en ny.

2. fläkten började låta med ett tinnitus aktigt tjutande på låga varvtal, skickade dekret på posten än att gå via återförsäljaren (dom sa att det var snabbare). Cirka 2vekor senare får jag hem den, problemet är kvar.

3. In med den igen någon vecka senare får jag hem den, problemet är kvar.

4. In med den igen några dagar senare får jag hem den, problemet är kvar.

5. Förklarar problemet bättre för supporten och in med datorn igen. :/

6. Får hem datorn efter typ tre dagar, problemet LÖST

7. Nytt problem, batteriet går inte i för att bakstycket sitter fel

8. skriver då en "lagom" arg lapp om att min garanti är snart slut och att dom ska trippel kolla så att allting fungerar innan dom skickar till baka den, plus att dom skulle ta bort administratör kontot och göra så att datorn startar dekret till skrivbordet så att man sliper väja användare manuellt.

9. Skickar med lappen med datorn och sen dess har den inte krånglat någonting och den är 3-4 år nu

Så Lycka till med ditt ärende och va glad över att dom har en svensk support iallafall och inte engelsk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Mega-Dark:

...va glad över att dom har en svensk support iallafall och inte engelsk

Ursäkta off-topic men dessa sk engelsktalande supportcenter ligger ofta i Indien (?) och jag fattar tamejfan inte vad dom säger... Kommer inte ihåg vilket företag jag ringde sist men jag slängde på luren, orkade inte med deras smattrande.

ja, man ska nog vara glad att det är svenska support trots allt, undrar annars hur det hade gått.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

jag tycker HP har sämsta kvalitet på laptops och är mycket krångel med dom och det har hängt med i många år och för en massa år sedan satt jag på deras support som var kaos och verkar vara så nu med och är det sista märket jag själv skulle köpa i laptop väg

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2014

Hej,

Slutligen verkar det som om det är slut positivt snart.
Med hjälp av andra HP-chefer, accepterade kundtjänst för att återbetala mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Pålsboda
Registrerad
Jan 2002

Skönt att det löste sig till slut men det är ju fan att det ska behöva ta så tid innan de reagerar. Det var samma sak när min flickväns systers HP havererade. Ärendet tog nästan ett år innan de fick tummen ur. Mycket tack vare sånt här som gjort att jag undvikit HP.

Fractal Design Node 304, i5 4690K@4.3ghz, Gigabyte Windforce OCx2 GTX 1070, Crucial DDR3 1600mhz 16GB, OCZ ARC 100 256GB SSD, WD Black 1TB, MSI z97i AC mIXT. Audient ID14, EVENT 20/20 BAS. Asus ROG Swift PG348Q. Asus ZenBook UX32LN, Lenovo ThinkPad T480