Permalänk

Fx 8350 temps

Tja,köpte fx 8350 för ungefär 1 månad sen. Problemet är att när jag försöker oc den så blir det lite för varm. Runt 66'c prime95 och Burnintest. Vilket är för högt för min smak, Och låter orimligt då jag har en antec kuhler 620 med push 'n' pull och bra med airflow

Komponenterna är
Fx 8350
Asus sabertooth 990fx rev1
Msi gaming gtx 770 2gb
Corsair vengeance 8gb
Fractal design 650w tesla r2

Chassi corsair vengeance c70

Har gått in på bios har har stängt av inställningarna som hindrar mig från att oc.

vcore 1.35v
cpu/nb 1.165v

Idle 40c efter att har surfat och kollat på youtube
max temp 64-65'c

Permalänk
Medlem

Låter som felmonterad kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Så länge som du har bra fart på fläktarna och vattenpumpen går i full fart så bör du få bra nog lägre temp än du har, så testa att montera om kylaren.
Glöm inte att rengöra noggrant och inte ta för mycket pasta.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Det där låter lite högt, min 8320 ligger omkring 66-68C, men den är klockad till 4.7GHz och en Vcore på ca 1.416v. Och detta med en CM 212 Evo Luftkylare.

Läste tidigare i en annan tråd att degraderingen inte börjar förens vid 97 och att temperaturskyddet i prollen slår ifrån vid 90 (dvs att datorn stänger av pga överhettning).
Kan inte länka dit atm då jag sitter på mobilen på landet, men kan skicka länken så fort jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perra360:

Det där låter lite högt, min 8320 ligger omkring 66-68C, men den är klockad till 4.7GHz och en Vcore på ca 1.416v. Och detta med en CM 212 Evo Luftkylare.

Läste tidigare i en annan tråd att degraderingen inte börjar förens vid 97 och att temperaturskyddet i prollen slår ifrån vid 90 (dvs att datorn stänger av pga överhettning).
Kan inte länka dit atm då jag sitter på mobilen på landet, men kan skicka länken så fort jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du att man kan låta den gå varmare än 62 grader som lär va gränsen.
Jag håller med på o testa överklocka min i ca 4600 mhtz.drygt 1.4 volt. men går inget vidare.
Kör jag prime 95 är jag uppe i 65 grader efter 5-10 min. Och 30 grader i idle.
Får kanske testa montera om kylaren.Va inte lätt och få dit kommer jag ihåg

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är blind eller står det inte vad klocken var? Det är ju avgörande liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Menar du att man kan låta den gå varmare än 62 grader som lär va gränsen.
Jag håller med på o testa överklocka min i ca 4600 mhtz.drygt 1.4 volt. men går inget vidare.
Kör jag prime 95 är jag uppe i 65 grader efter 5-10 min. Och 30 grader i idle.
Får kanske testa montera om kylaren.Va inte lätt och få dit kommer jag ihåg

Vad jag har läst och förstått så är 62c vad AMD rekommenderar och vad garantin gäller för, men att de temperaturer som det börjar bli problem för processorn är de jag skrev innan. Som jag har förstått det så har AMD bara dragit till med en ordentlig marginal för att slippa ta på sig om något går sönder.
(Det påminner mig, jag tar såklart inget ansvar för vad du gör och vad som händer med din datorn!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexikanskaJuan:

Tja,köpte fx 8350 för ungefär 1 månad sen. Problemet är att när jag försöker oc den så blir det lite för varm. Runt 66'c prime95 och Burnintest. Vilket är för högt för min smak, Och låter orimligt då jag har en antec kuhler 620 med push 'n' pull och bra med airflow

Komponenterna är
Fx 8350
Asus sabertooth 990fx rev1
Msi gaming gtx 770 2gb
Corsair vengeance 8gb
Fractal design 650w tesla r2

Chassi corsair vengeance c70

Har gått in på bios har har stängt av inställningarna som hindrar mig från att oc.

vcore 1.35v
cpu/nb 1.165v

Idle 40c efter att har surfat och kollat på youtube
max temp 64-65'c

https://www.youtube.com/watch?v=IOxz8nafdYg

Har du SP (Static Pressure) fläktar på din radiator? För om dina fläktar är optimerade för AF (Air Flow) på radiatorn, så kommer de ha svårt att pressa igenom luften och kylaren kommer att fungera extremt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra360:

Det där låter lite högt, min 8320 ligger omkring 66-68C, men den är klockad till 4.7GHz och en Vcore på ca 1.416v. Och detta med en CM 212 Evo Luftkylare.

Läste tidigare i en annan tråd att degraderingen inte börjar förens vid 97 och att temperaturskyddet i prollen slår ifrån vid 90 (dvs att datorn stänger av pga överhettning).
Kan inte länka dit atm då jag sitter på mobilen på landet, men kan skicka länken så fort jag kommer hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att du blandar ihop temperaturgränserna för IHSen (Tjmax) (62) och själva kärnorna (90~100).

Permalänk
Skrivet av perra360:

Har du SP (Static Pressure) fläktar på din radiator? För om dina fläktar är optimerade för AF (Air Flow) på radiatorn, så kommer de ha svårt att pressa igenom luften och kylaren kommer att fungera extremt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör man push and pull så brukar det dock fungera oavsett vilka fläktar man använder

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexikanskaJuan:

Tja,köpte fx 8350 för ungefär 1 månad sen. Problemet är att när jag försöker oc den så blir det lite för varm. Runt 66'c prime95 och Burnintest. Vilket är för högt för min smak, Och låter orimligt då jag har en antec kuhler 620 med push 'n' pull och bra med airflow

Komponenterna är
Fx 8350
Asus sabertooth 990fx rev1
Msi gaming gtx 770 2gb
Corsair vengeance 8gb
Fractal design 650w tesla r2

Chassi corsair vengeance c70

Har gått in på bios har har stängt av inställningarna som hindrar mig från att oc.

vcore 1.35v
cpu/nb 1.165v

Idle 40c efter att har surfat och kollat på youtube
max temp 64-65'c

https://www.youtube.com/watch?v=IOxz8nafdYg

Hur högt är den övecklockad? min stack iväg mot 70c när jag hade den på 4.7GHz (ej 100% stabilt). 4.5GHz är det som funkar bäst med min Corsair H80 vattenkylning

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Så, då va man hemma igen!
Den länken jag lovade att skicka är den här:
http://www.overclock.net/t/1318995/official-fx-8320-fx-8350-v...

Och den länken fick jag via en Sweclocker tråd ang just temperaturerna på AMD-prollar.
#14295719

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tror att du blandar ihop temperaturgränserna för IHSen (Tjmax) (62) och själva kärnorna (90~100).

Appropå det där med temps, skull du kunna hjälpa till och reda ut vilken temp som är vilken på den här bilden? Använder mig av Open HW monitor och Speedfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra360:

Appropå det där med temps, skull du kunna hjälpa till och reda ut vilken temp som är vilken på den här bilden? Använder mig av Open HW monitor och Speedfan.

http://imgur.com/59zggzk

Nu verkar det ju som att jag skrev lite fel där, enligt citatet från AMD. Nåja, gott om marginal finns det iaf.

Ang. din bild så står det ju "core".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nu verkar det ju som att jag skrev lite fel där, enligt citatet från AMD. Nåja, gott om marginal finns det iaf.

Ang. din bild så står det ju "core".

Så det är "core" tempen som jag ska hålla koll på alltså. Behöver jag hålla någon koll på någon av de andra överhuvudtaget skulle du säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur högt är den övecklockad? min stack iväg mot 70c när jag hade den på 4.7GHz (ej 100% stabilt). 4.5GHz är det som funkar bäst med min Corsair H80 vattenkylning

Hur har du överklockat isf? Med FSB? Med Multi? Eller blandat?
FSB upplever jag blir varmare, kräver mer Vcore, men ger lite bättre resultat än endast Multi OC.
Just nu kör jag lite blandad med 20.5 multi (upp från 17.5) och 230 FSB (upp från 200) och då har jag bara 0.025V+ i Vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra360:

Så det är "core" tempen som jag ska hålla koll på alltså. Behöver jag hålla någon koll på någon av de andra överhuvudtaget skulle du säga?

Precis. Core får inte bli för hög, annars vet jag inte vad du skulle titta på.

Skrivet av perra360:

Hur har du överklockat isf? Med FSB? Med Multi? Eller blandat?
FSB upplever jag blir varmare, kräver mer Vcore, men ger lite bättre resultat än endast Multi OC.
Just nu kör jag lite blandad med 20.5 multi (upp från 17.5) och 230 FSB (upp från 200) och då har jag bara 0.025V+ i Vcore.

FSB påverkar ju andra saker också, som minneskontrollern, vilket förklarar eventuell prestandavinst jämfört med att bara höja multipeln.
En höjning av FSB bör dock inte kräva högre Vcore, vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perra360:

Hur har du överklockat isf? Med FSB? Med Multi? Eller blandat?
FSB upplever jag blir varmare, kräver mer Vcore, men ger lite bättre resultat än endast Multi OC.
Just nu kör jag lite blandad med 20.5 multi (upp från 17.5) och 230 FSB (upp från 200) och då har jag bara 0.025V+ i Vcore.

Jag brukar aldrig röra FSB

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Själv stannade jag på 4.4 då min socket temp sitter på exakt 72 grader i prime95. Package har maxat 59 men sitter vanligtvis på runt 55. Efter att ha läst lite om core temp att det är okej med högre undrar jag bara, hur är det med socket tempen? Farligt att överskrida den gränsen med mycket?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perra360:

Så, då va man hemma igen!
Den länken jag lovade att skicka är den här:
http://www.overclock.net/t/1318995/official-fx-8320-fx-8350-v...

Och den länken fick jag via en Sweclocker tråd ang just temperaturerna på AMD-prollar.
#14295719

Tackar för länkarna.Då ska jag göra ett nytt försök.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Köpte ytterligare en 120 mm fläkt och montera den i fönstret på chassit (Finns plats för 2x120 fläktar) Men blåser väl mest på grafikkort.

Moderkortet blev lite svalare.
Kör på cpu ratio 20.5
Cpu frekvens 222
Och volt 1.443750 För att få den stabil på alla kärnor.
Och frekvensen ligger då på 4565 mhz
Tempsen ca 30 grader i idle och 70 grader på cpu max.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.