HTC Sensation död för alltid?

Permalänk
Medlem

HTC Sensation död för alltid?

Hallojsan alla SweClockare!

Nu har det blivit lite mindre bra med min HTC Sensation här. Det hela började med att jag skulle wipa telefonen och flasha ett nytt ROM. Mitt i själva "wipningen" hängde sig telefonen totalt. Lämnade den en stund för att se om det löste sig, vilket det inte gjorde. Till slut drog jag batteriet och möttes vid nästa uppstart av att recoveryn meddelade mig att /data inte gick att montera. Vid lite närmare efterforskning visade det sig att jag körde en helt trasig version av TWRP, 2.7 (shantur@xda), som gjorde på det här viset med alla Sensations.

Glad i hågen flashade jag en annan recovery (4EXT 1.0.0.6 RC2) och försökte utföra en lyckad wipe där. Efter ett antal misslyckade försök hittade jag en partitions-info knapp och fick där se att /dev/block/mmcblk0p23 (/data) antingen hade försvunnit eller var bortom reparation. Det liknade vad som hände när jag råkade skriva över /system på min polares One X (endeavoru) med en ponny, och då löste jag det med en RUU. När detta (inte ponnyn ) hände hade jag inte tillgång till en Windows-dator (hade bara en EeePC med Ubuntu 14.04) så jag blev tvungen att använda wine och ett verktyg för att ta ut RUU.zip från min RUU.exe. Jag lyckades iaf efter lite arbete få en intakt RUU.zip (den gick att öppna och .img-filerna fanns).

Av någon underlig anledning tyckte jag det var en bra ide att köra in min RUU.zip genom ADB sideload, så jag flashade tillbaka till shanturs TWRP 2.7 (visste inte då att den var trasig) och drog igång sideload. "sudo adb sideload RUU.zip" körde jag i datorn och fick tillbaka "zip file is corrupt!". Jag hade inte mer tid för tillfället så jag stängde av telefonen och skulle återuppta arbetet senare.

När jag kom tillbaka möttes jag av en telefon som inte svarade på något jag gjorde. Det hände ingenting om jag försökte starta vanligt, och exakt lika lite om jag försökte starta till bootloader (vol- + pwr). Nu började jag söka på internet om problemet och det visade sig att det var ett hett diskussionsämne i shanturs recovery-tråd och i unbricking-projektet för sensation.

Det verkar vara möjligt att få igång den igen med JTAG och RIFF-box, men jag har tyvärr inte tillgång till någon RIFF-box och en ny kostar långt över vad jag tycker är värt att lägga på en så här gammal telefon.

Min fråga är alltså: Har någon något förslag på hur man kan få telefonen att fungera igen på ett ekonomiskt försvarbart vis?

Tillägg: I Windows dyker telefonen upp som QHSUSB_DLOAD, men unbricking-projektets verktyg hittar den inte alls.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.