Vill slå ett slag för Intels orginalkylare !

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Intels orginalkylare !

Nejnej, jag har inte slagit mig i huvudet.
Vi som med jämna mellanrum handlar Intels topmodeller får tillslut ett litet lager med orginalfläktar som är snudd på oandändbara till CPU'n dom skeppades med.

Men dom är utmärkta till dom mindre modellerna !
Har själv flera gånger bytt mellan en Scythe Kozuti (SPCR rekad)och Intels orginal 2600K kylare (med kopparkärna och relativt tjock).
Scythe kylarens fläkt är tyst men av usel kvalitet, efter att ha bytt den 2 gånger så ledsnade jag.
Saken är den att Intelkylaren klarar i princip samma temperaturer och inte heller ljudnivån skiljer sig nämnvärt.
Och fläkten på den är garanterat av bästa kvalitet, ingen OEM accepterar saker som går sönder.

Kylarna har suttit/sitter på först en i3-3225 och nu en i3-4360.
Inga värmemonster, men inte heller lågeffekt direkt.

Kylarna som skickas med i3 modellerna är f.ö betydligt sämre än i5/i7 versionerna.
Dels så har dom ingen kopparkärna och dels så är dom betydligt tunnare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Nejnej, jag har inte slagit mig i huvudet.
Vi som med jämna mellanrum handlar Intels topmodeller får tillslut ett litet lager med orginalfläktar som är snudd på oandändbara till CPU'n dom skeppades med.

Men dom är utmärkta till dom mindre modellerna !
Har själv flera gånger bytt mellan en Scythe Kozuti (SPCR rekad)och Intels orginal 2600K kylare (med kopparkärna och relativt tjock).
Scythe kylarens fläkt är tyst men av usel kvalitet, efter att ha bytt den 2 gånger så ledsnade jag.
Saken är den att Intelkylaren klarar i princip samma temperaturer och inte heller ljudnivån skiljer sig nämnvärt.
Och fläkten på den är garanterat av bästa kvalitet, ingen OEM accepterar saker som går sönder.

Kylarna har suttit/sitter på först en i3-3225 och nu en i3-4360.
Inga värmemonster, men inte heller lågeffekt direkt.

Kylarna som skickas med i3 modellerna är f.ö betydligt sämre än i5/i7 versionerna.
Dels så har dom ingen kopparkärna och dels så är dom betydligt tunnare.

Nej, intels fläktar är inte alls garanterat av bästa kvalitet, Det är inte ens troligt att de gör det, åtminstone inte på processorer riktade till konsumenter. Möjligvis håller servervarianterna högre kvalitet.

MTBF för fläktarna ligger förmodligen på 50 000 timmar, medans kvalitetsfläktar, som de från Noctua ligger på 150 000.