DIY: NAS - moderkort och chassi

Permalänk
Medlem

DIY: NAS - moderkort och chassi

jag har bestämt mig för att erkänna min sketna readynas104 med en diy nas. men jag skulle vilja ha lite extra storage, vilket kräver en jäkla massa sata ports och ett case som inte är fulltower.

så, vad jag vill ha i moderkort:
1. ett moderkort som är "billigt" (billigaste för det jag vill ha)
2. stabilt, som klarar att vara på i 1 år utan att klaga.
3. 8+ sata ports. ju fler ju bättre till rimliga mängder.
4. minst 2 ram platser
5. ddr3
6. hemskt gärna inbyggt grafikkort, eller grafikkrets så jag inte behöver köpa ett. den ska som sagt bara användas för att vara nas. inte surfa runt.
7. socketen ska vara så pass ny att du kan köpa en ny processor till det. även om det är fm2 eller am2 eller vad det nu kan vara på det. bara jag kan köpa en ny processor till den.
8. ju mindre ju bättre, så mitx och matx prioriteras.

vad jag vill ha i chassi väg:
1. ju mindre ju bättre. så om en desktop liknande sak klarar det fint, då är det nice. eller ännu bättre. en minipc eller htpc. nått bara. midtower är sista utvägen.
2. 8+ platser för 3.5 tum hårddiskar. hur många beror på moderkortet.
3. ju billigare ju bättre.
4. stadigt. den ska klara att vara framåt tyngd med 8+ hårddiskar och den ska inte flexa. den ska stå som den står, metallen ska inte böja sig.

finns det något som skulle kunna passa mig? och i såfall, skulle ni/någon kunna hjälpa mig med länkarna till produkterna?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Silverstone DS380 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463326 är ju kanske ett bra alternativ som chassi iaf, förutom att det är ganska dyrt.
Moderkort, för att göra det enkelt; ASRock C2550D4I http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2387305 ?

Visa signatur

En server här, några servrar där.