Svårt val av bärbar speldator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Svårt val av bärbar speldator

Tjena!
Jag heter Viktor och ska köpa en bärbar speldator så snart som möjligt och har tittat massor på nätet på flera olika sidor och även fått hjälp av fler datakunniga. Det ska vara en speldator för ca 9 000-13 000. Helst 17,3 tum och med mycket RAM minne och/eller plats för fler RAM minnen.
Funderar starkt på den här http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-... eller http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-.... Båda lika datorer men den dyrare har Geforce GTX 870M grafikkort och är väl vassare än 860:n som de är på den billigare. Även mer
RAM minne i den och det tjänar jag ju 800 kr på eftersom ett 8GB RAM minne kostar 800. Den har även en SSD hårddisk på 8GB.(skulle nån kunna svara mig varför det finns en SSD hårddisk på bara 8GB i datorn som sekundär hårddisk? Hjälper den den primära hårddisken eller?)
Vill gärna ha tips och synpunkter av er om det är smart och så vidare. Det måste helst vara en bärbar för jag har skilda föräldrar och pendlar ofta.

Viktor, den nya på Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av vurran7:

Tjena!
Jag heter Viktor och ska köpa en bärbar speldator så snart som möjligt och har tittat massor på nätet på flera olika sidor och även fått hjälp av fler datakunniga. Det ska vara en speldator för ca 9 000-13 000. Helst 17,3 tum och med mycket RAM minne och/eller plats för fler RAM minnen.
Funderar starkt på den här http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-... eller http://m.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-.... Båda lika datorer men den dyrare har Geforce GTX 870M grafikkort och är väl vassare än 860:n som de är på den billigare. Även mer
RAM minne i den och det tjänar jag ju 800 kr på eftersom ett 8GB RAM minne kostar 800. Den har även en SSD hårddisk på 8GB.(skulle nån kunna svara mig varför det finns en SSD hårddisk på bara 8GB i datorn som sekundär hårddisk? Hjälper den den primära hårddisken eller?)
Vill gärna ha tips och synpunkter av er om det är smart och så vidare. Det måste helst vara en bärbar för jag har skilda föräldrar och pendlar ofta.

Viktor, den nya på Sweclockers

Tjena Viktor och välkommen till Sweclockers!

Den stora skillnaden mellan de två länkade datorerna är som du säger grafikkortet där g750jm innehåller gtx 860 och g750js innehåller gtx 870. Prestandaskillnaden på dessa två kort är ganska stor och gtx 870 kommer med all sannolikhet att prestera bättre i de flesta spel. Dock är värmeutvecklingen från detta kort större än från gtx 860 då 860 använder sig av en ny grafikprocessor från Maxwell-serien medan gtx 870 endast är ett rebrandat och klockat kepler-kort (gtx 770?). Du kan få tag i g750jm på webhallen för 9999:- om du är medlem och du får då väga den prestandaskjuts du får av gtx 870 vs 860 mot kostnaden på ca. 3000:-. Vad ska du spela på datorn?

I övrigt är g750 en mycket bra, sval och tyst spellaptop. Dock är den både lite stor med det utstickande fläktpartiet på baksidan och mycket tung!

Ska du endast spela på datorn räcker 8GB minne gott och väl om du inte vill framtidssäkra med mer. Du kommer alltid vid ett senare tillfälle kunna expandera minnet ändå.

Apropå hårddisken så är den version med HDD och SSD på 8GB en så kallad hybriddisk där det lilla utrymmet på 8GB SSD fungerar som cache och ger dig många av de fördelar som en enhet med endast SSD-minne skulle ge.

Hoppas detta underlättar ditt val!:)

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Tack så mycket för välkomnandet och ett snabbt svar!

Med att prestera i olika spel, hur menar du då? Att grafiken blir bättre? Det är bättre fps typ? Eller mer klar bild? Att det inte laggar?
Med värmeutvecklingen, hur menar du då?
GTX 770 antar jag är ett äldre grafikkort, men vad menar du? Tycker du alltså att GTX 860 är bättre för den är med i den där Maxwell serien, förlåt för min tröghet men jag är inte superhaj på datorer, komponenter etc
Så gärna om du förklarar det där lite bättre om du vill och kan:)
Jaha, nej det har jag inte sett, när jag sökte på prisjakt hittade den bara på netonnet men den fanns även på komplett tror jag det var med.
Spelar typ League of Legends, hade tänkt att kanske köpa Counter-Strike Source, Call of Duty och andra spel från Steam. Tänkt att testa spela mina Slaget om Midgård-spel också då jag har alla dem i serien. Kanske även köper mer på Steam, börja testa HoN med mer:)

Jag är medveten om att den är tung men hellre det och att den är jävligt bra.

Jag har fått tips om att RAM minnet gör mycket till att datorn är snabb och bibehåller snabbheten i datorn.

Får jag gärna fråga om vad du tkr jag ska köpa, jag menar 3 000 kr är jävligt mycket ändå och ska jag lägga det pågrund av ett lite bättre grafikkort och en lite bättre hårddisk. Men jag tänker också att nu när jag ska köpa en rejäl dator så ska jag ju köpa en rejäl dator så om jag förlorat på det i längden. Säg gärna vad du tkr nu helt och hållet och hur du skulle gjort!

Skulle du kunna länka till datorn på webhallen?

Har du fler tips på andra datorer så tipsa gärna:)

En annan fråga bara, hur länge tror du att en sådan dator håller? Alltså håller ganska bra hastighet och det om man spelar på den och även är inne på webben med den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Att köpa en bärbar speldator är lite som att köpa en bil o sätta vingar på den för o försöka flyga.
Bärbara datorer får väldigt lätt värme- och batteriproblem när man stoppar in ett tungt grafikkort och väger också desto mer.
För dina 13 tusen kan du istället köpa en billig bärbar dator om du nu måste ha en sådan (en Chromebook för 2.5k kanske?) och lägga resten på en ordentlig stationär dator. Den behöver inte bli särskilt tung om du planerar att flytta på den mycket, MiniITX-chassin är ganska smidiga. Den stationära kommer dels vara relevant mycket längre och dessutom kan du byta ut alla delar själv när du vill uppgradera.
Detta gäller förstås så länge du inte har någon särskild anledning till att du absolut måste ha en bärbar speldator, men det har jag svårt att tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Jag står inför exakt samma val som ts. Jag tänker att 860m ändå räcker för medium grafik i alla nya spel medan 870m klarar high. För min del som inte bryr mig om grafiken jättemycket så känns 2k väldigt mycket för extra ögongodis, nu när 860m ändå är helt ok. För den grafikkräsne så kan det vara värt det.

För mig är inte stationär+billig laptop ett alternativ eftersom min laptop måste klara musikproduktion.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Sommarkampanj Gtx 870m 12k: https://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=G750JS-T40...

Bli medlem Gtx 860m 10k: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/198243-a...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av vurran7:

Tack så mycket för välkomnandet och ett snabbt svar!

Med att prestera i olika spel, hur menar du då? Att grafiken blir bättre? Det är bättre fps typ? Eller mer klar bild? Att det inte laggar?
Med värmeutvecklingen, hur menar du då?
GTX 770 antar jag är ett äldre grafikkort, men vad menar du? Tycker du alltså att GTX 860 är bättre för den är med i den där Maxwell serien, förlåt för min tröghet men jag är inte superhaj på datorer, komponenter etc
Så gärna om du förklarar det där lite bättre om du vill och kan:)
Jaha, nej det har jag inte sett, när jag sökte på prisjakt hittade den bara på netonnet men den fanns även på komplett tror jag det var med.
Spelar typ League of Legends, hade tänkt att kanske köpa Counter-Strike Source, Call of Duty och andra spel från Steam. Tänkt att testa spela mina Slaget om Midgård-spel också då jag har alla dem i serien. Kanske även köper mer på Steam, börja testa HoN med mer:)

Jag är medveten om att den är tung men hellre det och att den är jävligt bra.

Jag har fått tips om att RAM minnet gör mycket till att datorn är snabb och bibehåller snabbheten i datorn.

Får jag gärna fråga om vad du tkr jag ska köpa, jag menar 3 000 kr är jävligt mycket ändå och ska jag lägga det pågrund av ett lite bättre grafikkort och en lite bättre hårddisk. Men jag tänker också att nu när jag ska köpa en rejäl dator så ska jag ju köpa en rejäl dator så om jag förlorat på det i längden. Säg gärna vad du tkr nu helt och hållet och hur du skulle gjort!

Skulle du kunna länka till datorn på webhallen?

Har du fler tips på andra datorer så tipsa gärna:)

En annan fråga bara, hur länge tror du att en sådan dator håller? Alltså håller ganska bra hastighet och det om man spelar på den och även är inne på webben med den.

Ett bättre grafikkort möjliggör spelande med finare kvalitet, eller högre grafikinställningar med andra ord, i samma spelbara FPS. Jag skulle personligen själv välja gtx 860 mycket pga. Priset och även för att både temperatur och värme hålls nere lättare. Anledningen till att strömförbrukningen och därför värmen minskar i nyare kretsar grundar sig i Moores lag (googla för en djupare förklaring). Kort fattat innebär det att tillverkningstekniken blir mindre och därför kretsarna, vilket leder till mindre kretsar.

Gillar du utseendet och kan leva med vikten/storleken så finns det vad jag vet ingen bättre bärbar speldator kylningsmässigt.

Du måste vara medlem på webhallen för att få ta del av rean (medlemsnivå okänd). Ordinarie pris är 11490:- tror jag. Andra datorer du kan titta på är MSI GT70 2PC - finns också på webhallen, dock utan operativsystem. Priset låg nere på 10990:- men har senaste veckan höjts till 11990:-. Denna dator innehåller gtx 870m och ger mer prestanda för pengarna, i utbyte mot sämre kylning och (mycket?) högre ljudnivåer.

Köper du en g750 nu så håller den helt beroende på dina krav. De spel du spelar är inte speciellt krävande och med tanke på det kanske 3-5 år, förutsatt att datorn inte går sönder.

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64