SSD börjar sacka ihop?(Samsung EVO)

Permalänk

SSD börjar sacka ihop?(Samsung EVO)

Hej!

Har haft lite strul här på morgonen med min systemdisk. Den är inte ens ett år gammal och stog som bara och tugga vid windows logan och jag körde en system restore och sen stog den i sådär 15 min innan den startade upp. Väl inne verkar allt fungera men jag oroar mig för att något är fel och kollar därför igenom med programmen HD TUNE och Samsung Magician, och där verkar det som något är fel med framförallt skrivningar när jag jämför med min andra SSD (se bilder)
http://i.imgur.com/TdvqOPO.png

Det enda andra jag kan tänka på är att massa windows filer är skadade eller så, är det värt att formatera skiten? Det hjälper ju dock inte om SSDn är kass ändå.

Alla hjälp välkommen!

Permalänk
Medlem

Prestandan kan bli lite udda med rapid påslaget.
Stäng av och testa igen.
Att det tog tid att starta efter system restore är inte jättekonstigt, det kan ju vara mängder av filer som skall ersättar och konfigueras.

Å andra sidan är du inte ensam om att en Samsung SSD beteer sig konstigt:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1285312-seg-samsun...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Jag köpte mig en SSD och satte in och slängde in windows. Tyckte att den var seg så skickade tillbaka den till leverantör så dom fick kolla på den men det var inget fel. När jag skickade tillbaka SSDn så la jag in windows på min HD och då började det med att den fastna på windowsloggan och fortsatte även när jag fick tillbaka SSDn och la in windows på den. Det har varit såhär i 2 år nu ungefär. Ibland går den igång på första försöket andra gånger måste jag starta om 2-3 gånger.

Visa signatur

Crosshair IV | 1055T @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair dominator | Corsair H50 | Fractal Design R3 | 2x PowerColor 6950 2GB | Corsair HX 750W

Permalänk

tack för tråden, inser att jag fortfarande måste vara rätt kass på att söka rätt i forumet -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalgren:

Jag har samma problem. Jag köpte mig en SSD och satte in och slängde in windows. Tyckte att den var seg så skickade tillbaka den till leverantör så dom fick kolla på den men det var inget fel. När jag skickade tillbaka SSDn så la jag in windows på min HD och då började det med att den fastna på windowsloggan och fortsatte även när jag fick tillbaka SSDn och la in windows på den. Det har varit såhär i 2 år nu ungefär. Ibland går den igång på första försöket andra gånger måste jag starta om 2-3 gånger.

Förlåt om jag missförstod dig nu men det är svårt för mig att läsa på telefonen. Men om jag förstod rätt har du två st bootbara diskar. Jag tror det är något med det som gör datorer långsamma..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalgren:

Jag har samma problem. Jag köpte mig en SSD och satte in och slängde in windows. Tyckte att den var seg så skickade tillbaka den till leverantör så dom fick kolla på den men det var inget fel. När jag skickade tillbaka SSDn så la jag in windows på min HD och då började det med att den fastna på windowsloggan och fortsatte även när jag fick tillbaka SSDn och la in windows på den. Det har varit såhär i 2 år nu ungefär. Ibland går den igång på första försöket andra gånger måste jag starta om 2-3 gånger.

Det låter som felinställning och "felinstallation" av windows. När du installerade SSD på nytt körde du den ensam med din andra HDD urkopplad? Har du AHCI igång i bios/UEFI?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Prestandan kan bli lite udda med rapid påslaget.
Stäng av och testa igen.
Att det tog tid att starta efter system restore är inte jättekonstigt, det kan ju vara mängder av filer som skall ersättar och konfigueras.

Å andra sidan är du inte ensam om att en Samsung SSD beteer sig konstigt:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1285312-seg-samsun...

Åfan?

Har haft min disk i dryga halvåret nu och har än så länge sluppit problem. Har dock precis börjat använda den som OS-disk. Får hoppas jag slipper problemen ni andra upplever.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Till TS och qaaka.

prova att byta kablar till SSDn, och se om det gör skillnad.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det låter som felinställning och "felinstallation" av windows. När du installerade SSD på nytt körde du den ensam med din andra HDD urkopplad? Har du AHCI igång i bios/UEFI?

Problemet kom när jag körde HDD ensam i samband med att SSDn åkte till leverantörern. Sen har det fortsatt även när jag körde SSD+HDD. Hade HDD inkopplad när jag installerade SSD. Vet ej om jag har AHCI i bios.

Visa signatur

Crosshair IV | 1055T @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair dominator | Corsair H50 | Fractal Design R3 | 2x PowerColor 6950 2GB | Corsair HX 750W