Fläktstyrning via mjukvara som klarar av att stänga av fläktar?

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning via mjukvara som klarar av att stänga av fläktar?

Hej!
Byggde min första dator för några veckor sedan, och allt är frid och fröjd förutom en sak, nämnligen att fläktarna låter. Datorn var inriktad på att låta så lite som möjligt och jag hoppades att via bios kunna ställa en fläktkurva som stänger av dem under vissa temperaturer, alltså så att hela burken blir semipassiv och allt i den står still vid låg last.
Tyvärr så får lyckas jag hur jag än försöker inte uppnå en semipassiv fläktkurva. Har en fläkt till cpu:n och två chassifläktar.

Dessa program/funktioner är det jag testat:

* Bios: fläktarna går att ställa temperaturberoende, men det finns en lägsta gräns och cpu-fläkten går inte lägre än 12,5% och chassifläktarna inte lägre än 50% om jag inte minns fel. Alltså det går inte att helt stänga av fläktarna.

* Speedfan: laddade ned och installerade programmet, men tror inte att moderkortet stöds. Programmet kan läsa av några temperaturer, men hittar inga fläktar alls. Läst om att det bara är vissa moderkort som speedfan stöder, och mitt verkar inte vara med i listorna.

* Msi command center (i princip biosfunktionerna fast i ett windowsprogram): Samma problem som i bios, kurvorna har ett lägsta värde. Detta program har dock en funktion att spara/läsa in inställningar till/från en fil. Spärren går då att komma runt genom att spara en fläktkurva, gå in i filen och manuellt i wordpad ändra hastigheterna, och sedan läsa in filen igen i command center. Då går det att ställa in en fläktkurva som är semipassiv, MEN! Det fungerar bara på chassifläktarna (lyckas inte ändra cpu:ns kurva genom att läsa in) och programmet nollställer sig varje gång jag startar om datorn(!). Verkar vara ett vanligt problem och fler har samma fel med återställda kurvor.

Det är framför allt chassifläktarna som låter, motorerna i dessa ger ifrån sig ett tjutande och mycket irriterande ljud. Cpu-fläkten kan jag leva med som den går nu, via bios, men skulle ju såklart vilja kunna säga att min dator är helt semipassiv. I dagsläget måste jag varje gång jag startar datorn gå in i command center och läsa in den (nästan) semipassiva kurvan för varje fläkt.
Msi afterburner skall tydligen ha fläktkontrolleringsfunktioner, men såvitt jag förstår så gäller det bara till grafikkortsfläktar.

Det jag vill ha är alltså en temperaturstyrd semipassiv fläktkurva som håller sig även genom omstarter.

Specs:

Msi z97m gaming
i5 4690k
Be Quiet shadow rock 2
corsair vengeance lp 2*4 GB
Samsung 840 EVO 120 GB.
Corsair rm 650
2 st noiseblocker eloop 120mm, pwm-styrda.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Hej!
Byggde min första dator för några veckor sedan, och allt är frid och fröjd förutom en sak, nämnligen att fläktarna låter. Datorn var inriktad på att låta så lite som möjligt och jag hoppades att via bios kunna ställa en fläktkurva som stänger av dem under vissa temperaturer, alltså så att hela burken blir semipassiv och allt i den står still vid låg last.
Tyvärr så får lyckas jag hur jag än försöker inte uppnå en semipassiv fläktkurva. Har en fläkt till cpu:n och två chassifläktar.

Dessa program/funktioner är det jag testat:

* Bios: fläktarna går att ställa temperaturberoende, men det finns en lägsta gräns och cpu-fläkten går inte lägre än 12,5% och chassifläktarna inte lägre än 50% om jag inte minns fel. Alltså det går inte att helt stänga av fläktarna.

* Speedfan: laddade ned och installerade programmet, men tror inte att moderkortet stöds. Programmet kan läsa av några temperaturer, men hittar inga fläktar alls. Läst om att det bara är vissa moderkort som speedfan stöder, och mitt verkar inte vara med i listorna.

* Msi command center (i princip biosfunktionerna fast i ett windowsprogram): Samma problem som i bios, kurvorna har ett lägsta värde. Detta program har dock en funktion att spara/läsa in inställningar till/från en fil. Spärren går då att komma runt genom att spara en fläktkurva, gå in i filen och manuellt i wordpad ändra hastigheterna, och sedan läsa in filen igen i command center. Då går det att ställa in en fläktkurva som är semipassiv, MEN! Det fungerar bara på chassifläktarna (lyckas inte ändra cpu:ns kurva genom att läsa in) och programmet nollställer sig varje gång jag startar om datorn(!). Verkar vara ett vanligt problem och fler har samma fel med återställda kurvor.

Det är framför allt chassifläktarna som låter, motorerna i dessa ger ifrån sig ett tjutande och mycket irriterande ljud. Cpu-fläkten kan jag leva med som den går nu, via bios, men skulle ju såklart vilja kunna säga att min dator är helt semipassiv. I dagsläget måste jag varje gång jag startar datorn gå in i command center och läsa in den (nästan) semipassiva kurvan för varje fläkt.
Msi afterburner skall tydligen ha fläktkontrolleringsfunktioner, men såvitt jag förstår så gäller det bara till grafikkortsfläktar.

Det jag vill ha är alltså en temperaturstyrd semipassiv fläktkurva som håller sig även genom omstarter.

Specs:

Msi z97m gaming
i5 4690k
Be Quiet shadow rock 2
corsair vengeance lp 2*4 GB
Samsung 840 EVO 120 GB.
Corsair rm 650
2 st noiseblocker eloop 120mm, pwm-styrda.

Ett alternativ är ju att skaffa en fläktkontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av jultomten92:

Ett alternativ är ju att skaffa en fläktkontroll

Tack för tipset, men blir inte riktigt vad jag är ute efter då. Dels så har jag inga platser för fläktkontroller, vare sig 3,5" eller 5,25" som de flesta verkar sitta i, och så måste jag ju reglera dem manuellt varje gång jag vill ändra hastigheterna. Då kan jag lika gärna gå in i command center och aktiviera mjukvarustyrningen, ungefär samma jobb fast det håller sig automatiskt ända tills nästa systemstart.
Vill som sagt ha det helt mjukvarustyrt för att undvika extra komponenter och för att få systemet semipassivt och helt självgående.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Tjena, har du ställt in i Bios Enable Smart Fan Controller och Cpu Fan Control med mera?
Och i Configure finns det lite inställningar som vilket chip den läser informationen från, bara att klicka i de rutorna som visar temperatur och vilka du vill se.
Sen för att styra i Speedfan kan du göra manuellt eller med fläktkurvor med olika inställningar om du har ställt in i Advanced att styra med Software Controlled eller Smart inställningar som temperaturstyrt och sånt, bara markera vilken fläkt eller chip som ska gå på 50% i 40 grader sen ökas och så vidare.
Det går att göra det mesta i Speedfan. Några bilder här som hänvisning ->

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Tjena, har du ställt in i Bios Enable Smart Fan Controller och Cpu Fan Control med mera?
Och i Configure finns det lite inställningar som vilket chip den läser informationen från, bara att klicka i de rutorna som visar temperatur och vilka du vill se.
Sen för att styra i Speedfan kan du göra manuellt eller med fläktkurvor med olika inställningar om du har ställt in i Advanced att styra med Software Controlled eller Smart inställningar som temperaturstyrt och sånt, bara markera vilken fläkt eller chip som ska gå på 50% i 40 grader sen ökas och så vidare.
Det går att göra det mesta i Speedfan. Några bilder här som hänvisning ->

https://imagizer.imageshack.us/v2/639x481q50/r/633/d132ab.jpg

https://imagizer.imageshack.us/v2/664x777q50/r/746/3098c0.jpg

Det finns ett "smart fan mode" när man ställer in fläktarna, det är det som gör så att man kan göra en temperaturstyrd kurva, stänger man av det så går fläktarna på fasta varvtal oavsett temperatur. Eller menar du att man ska stänga av det om man skall låta andra program styra fläktarna?
Speedfan verkar ju som sagt vara ett jättebra program, men det spelar ingen roll hur bra det är om det inte är kompatibelt med mitt moderkort...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

"Smart Fan Mode" i Bios gör ju så moderkortet kan skicka information till programmen så man ser fläktarnas hastighet och temperatur i Speedfan borde den hittat automatiskt om det inte gick att avläsa och ändra i Configure´s -> Fans option om där inte visas nån fläkts Rpm så bara att markera rutan att visa den fläkten och för att kunna styras i Advanced options som Software Controlled eller Pwm så stöds det säkert inte av moderkortet.
Det styr även 3 pin fläktar på vissa moderkort så byte av fläktar skulle inte heller skada om de tjuter som inte Cougar och Noctua gör
Det verkar finnas ett Msi Control Center som man kan styra det mesta med http://www.hardocp.com/article/2013/05/14/msi_z77agd65_gaming_lga_1155_motherboard_review/2#.U9p4vvl_u31
Annars kan du maila om att de gör en konfiguration till ditt moderkort och kanske ta en titt på denna videon, lättare att visa än förklara https://www.youtube.com/watch?v=8VjdQStihsE

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.