Bilderna i Photo Sphere överlappar varann

Permalänk
Medlem

Bilderna i Photo Sphere överlappar varann

Hej!

Jag och en vän laddade hem och installerade standardkameran till Samsung Galaxy S4 (härifrån), för att få testa Photo Sphere. Han använder en S4 och jag en S3 Mini, och vi får exakt samma problem, oavsett hur mycket vi följer guider på YouTube (till exempel den här). Ni kan se vad jag menar på bilderna nedan. Hur ska vi göra för att lösa vårt problem?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ta fler så lär du dig vad du missar och vad som kan bli bättre. Men framför allt ska du ta dem där det du fotograferar är mycket längre bort. De blir inte bra när man tar dem i badrummet.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Ta fler så lär du dig vad du missar och vad som kan bli bättre. Men framför allt ska du ta dem där det du fotograferar är mycket längre bort. De blir inte bra när man tar dem i badrummet.

Tack för ditt svar. Jag testade att gå ut i går och ta sfärkort på byggnader i ett lägenhetsområde - samma problem. Lägenhetslängan jag tog kort på då, var kanske 10-20 meter från mig. Jag har sett folk som har tagit mycket bra sfärkort på objekt, som är typ lika långt bort som lägenhetslängan i går, och till och med närmare (även närmare än min tvättmaskin). Som detta. Växterna, marken och stenarna är väldigt nära kameran, men ändå är resultatet typ perfektion.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack för ditt svar. Jag testade att gå ut i går och ta sfärkort på byggnader i ett lägenhetsområde - samma problem. Lägenhetslängan jag tog kort på då, var kanske 10-20 meter från mig. Jag har sett folk som har tagit mycket bra sfärkort på objekt, som är typ lika långt bort som lägenhetslängan i går, och till och med närmare (även närmare än min tvättmaskin). Som detta. Växterna, marken och stenarna är väldigt nära kameran, men ändå är resultatet typ perfektion.

Och du och han använder sig av samma mjukvara och samma hårdvara ?

Jag är rätt övertygad att ni inte har samma förutsättningar och kundskap.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att få det rätt.
Två huvudproblem som jag ser det.
1. Kamerarörelsen ska rotera runt linsen. Flyttas kameralinsen så blir det glapp i bilden. Linsen ska alltså inte flyttas i x, y, z-led. Så man får snurra runt kameran snarare än att kameran snurrar runt en själv. Det här är rätt svårt att få till och "glappen" blir tydligare ju närmre saker man har i sin omgivning. Practice makes perfect här.
2. Sensorerna är väl inte helt perfekta. Och de avgör ju hur bilderna placeras i förhållande till varandra. Så även om man snurrar runt perfekt så kan sensorerna mäta aningen fel och då blir det glapp ibland. Tror att detta är ett mindre problem visserligen.

Hade själv rätt svårt att få till det där med photosphere i början men det blir bättre om man tränar lite ;). Så se vad som funkar och varför det blir fel. Det går oftast att se att det blir fel innan man fotat klart och då får man grubbla lite på varför det blev en sned lappning.

Misstänker att om du bygger ett stativ för kameran till det här så kommer du få perfekta spheres. Bara å söka på photosphere tripod så hittar du billiga enkla byggen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det beror på att kameran inte är på samma ställe på bilderna. Som Söderbäck skriver måste du snurra runt kameran, snarare än att låta den snurra runt dig. Detta blir som mest påtagligt när det du fotograferar är nära, som i ditt fall.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svårt att få det rätt.
Två huvudproblem som jag ser det.
1. Kamerarörelsen ska rotera runt linsen. Flyttas kameralinsen så blir det glapp i bilden. Linsen ska alltså inte flyttas i x, y, z-led. Så man får snurra runt kameran snarare än att kameran snurrar runt en själv. Det här är rätt svårt att få till och "glappen" blir tydligare ju närmre saker man har i sin omgivning. Practice makes perfect här.
2. Sensorerna är väl inte helt perfekta. Och de avgör ju hur bilderna placeras i förhållande till varandra. Så även om man snurrar runt perfekt så kan sensorerna mäta aningen fel och då blir det glapp ibland. Tror att detta är ett mindre problem visserligen.

Hade själv rätt svårt att få till det där med photosphere i början men det blir bättre om man tränar lite ;). Så se vad som funkar och varför det blir fel. Det går oftast att se att det blir fel innan man fotat klart och då får man grubbla lite på varför det blev en sned lappning.

Misstänker att om du bygger ett stativ för kameran till det här så kommer du få perfekta spheres. Bara å söka på photosphere tripod så hittar du billiga enkla byggen.

Mycket stort tack för ditt svar! Jag Googlade på "photosphere tripod" och hittade den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=gFaG-L4gGZ8.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vet inte vart jag läst det, men när det kom så stog ned någonstans att för att få så bra resultat så ska det vara minst 10 meter från kameran och det du tar kort på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vet inte vart jag läst det, men när det kom så stog ned någonstans att för att få så bra resultat så ska det vara minst 10 meter från kameran och det du tar kort på.

Du har så rätt som du säger, men sfärfunktionen funkar som bäst, när motiven är 9,1 meter bort från kameran (så säg 9 meter då). Det är alltså inget krav att motiven ska vara 9 meter från telefonen

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Du har så rätt som du säger, men sfärfunktionen funkar som bäst, när motiven är 9,1 meter bort från kameran (så säg 9 meter då). Det är alltså inget krav att motiven ska vara 9 meter från telefonen

http://www.androidcentral.com/sites/androidcentral.com/files/...

Aha! jag var nära iallafall

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.