Problem med extern hårddisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2014

Problem med extern hårddisk

Tjena!

Har lite problem med en extern hårddisk. Har haft den till TVn för att kolla på serier. Nu när jag skulle rensa den kommer jag inte åt den. Den visas i min dator men man ser inte hur mycket som används eller hur mycket plats det finns totalt. Jag provade HDD Low level format tool men jag fick bara error meddelande nåt med 1117 I/O. Går inte att göra en felkontroll för jag har inte behörighet även fast jag är administratör. Bryr mig inte om sakerna som finns på hårddisken just nu vill bara kunna lägga in nya saker på den. Kan tillägga att den funkar till TVn men inte till datorn och har provat att koppla in den i andra datorer samma sak. Det är en ganska gammal 1TB Från seagate med strömsladd och USB 2.

Tack för svar på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Ladda hem gparted live på usb och rensa mbr på den skulle tippa på att det löser sig:

http://gparted.org/liveusb.php

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Ta bort alla partitionen på diken bruka krävas i många fall där det inte räckte att formatera. Det kan göras i diskhanteraren. Leta upp disken på nedre halvan. Gör fönstet större så du inte missar disken. Varje disk / partitioner syns på 2-3 ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på vilken ruta/bild du höger klickat på.

Höger klicka på dator / Hantera / Diskhanteraren

Troligen har TV formaterat eller krypterat disken ( Huvudvärken kan du tacka film bolagen osv för).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av panpo98:

Ta bort alla partitionen på diken bruka krävas i många fall där det inte räckte att formatera. Det kan göras i diskhanteraren. Leta upp disken på nedre halvan. Gör fönstet större så du inte missar disken. Varje disk / partitioner syns på 2-3 ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på vilken ruta/bild du höger klickat på.

Höger klicka på dator / Hantera / Diskhanteraren

Troligen har TV formaterat eller krypterat disken ( Huvudvärken kan du tacka film bolagen osv för).

När jag försöker ta bort partitionen kommer det upp en ruta "Det går inte hitta begärd sektor"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Moronai:

När jag försöker ta bort partitionen kommer det upp en ruta "Det går inte hitta begärd sektor"

Windows diskhanterare har begränsningar, och klarar inte av att hantera diskar som använder främmande partitionstabeller.
Du har två alternativ:

• Använd "diskpart". (Kommandoprompt)

1. Starta kommandotolken med administratörsrättigheter.
      (Öppna startmenyn, sök på "cmd", men starta den inte, utan högerklicka på den och välj "Kör som administratör")

2. Skriv in kommandot "diskpart", tryck enter. Du får nu en ny prompt.

3. Skriv kommandot "list disk", tryck enter.
      Du får fram en lista på alla anslutna diskar. Avgör vilken disk som är den USB-anslutna disken ifråga, memorera vilket nummer den har. Något i stil med "disk X", där X är den aktuella siffran.

4. Skriv kommandot. "select disk X", men ersätt "X" med den aktuella siffran. t.ex "select disk 15", om det är disk 15 som är usb-disken. Tryck enter.

5. Skriv kommandot "clean". Tryck enter. Detta raderar alla partitioner, även okända sådana.

6. Skriv kommandot "create partition primary". Tryck enter.

7. Skriv kommandot "format fs=ntfs quick". Tryck enter.

8. Skriv kommandot "assign". Tryck enter.

9. Skriv kommandot "exit". Tryck enter. Programmet diskpart avslutar.

Du borde nu kunna använda disken normalt.

• Använd tredjepartsverktyg.
    Jag rekommenderar programmet Partition Manager 2014 Free Edition. Lättanvänt och klarar det mesta. Även på diskar med okända partitionstabeller.
    http://www.paragon-software.com/home/pm-express/
    Programmet borde vara ganska självförklarande. Se till att välja rätt disk, radera alla partitioner, och skapa sedan en ny partition. Därefter formatera den med filsystemet NTFS.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av SysGhost:

Windows diskhanterare har begränsningar, och klarar inte av att hantera diskar som använder främmande partitionstabeller.
Du har två alternativ:

• Använd "diskpart". (Kommandoprompt)

1. Starta kommandotolken med administratörsrättigheter.
      (Öppna startmenyn, sök på "cmd", men starta den inte, utan högerklicka på den och välj "Kör som administratör")

2. Skriv in kommandot "diskpart", tryck enter. Du får nu en ny prompt.

3. Skriv kommandot "list disk", tryck enter.
      Du får fram en lista på alla anslutna diskar. Avgör vilken disk som är den USB-anslutna disken ifråga, memorera vilket nummer den har. Något i stil med "disk X", där X är den aktuella siffran.

4. Skriv kommandot. "select disk X", men ersätt "X" med den aktuella siffran. t.ex "select disk 15", om det är disk 15 som är usb-disken. Tryck enter.

5. Skriv kommandot "clean". Tryck enter. Detta raderar alla partitioner, även okända sådana.

6. Skriv kommandot "create partition primary". Tryck enter.

7. Skriv kommandot "format fs=ntfs quick". Tryck enter.

8. Skriv kommandot "assign". Tryck enter.

9. Skriv kommandot "exit". Tryck enter. Programmet diskpart avslutar.

Du borde nu kunna använda disken normalt.

• Använd tredjepartsverktyg.
    Jag rekommenderar programmet Partition Manager 2014 Free Edition. Lättanvänt och klarar det mesta. Även på diskar med okända partitionstabeller.
    http://www.paragon-software.com/home/pm-express/
    Programmet borde vara ganska självförklarande. Se till att välja rätt disk, radera alla partitioner, och skapa sedan en ny partition. Därefter formatera den med filsystemet NTFS.

Provade alternativet i cmd men efter jag skrev clean kom det upp "Ett fel har inträffat: Det går inte hitta begärd sektor. Mer information finns i systemets händelselogg."
Tror du det skulle funka med programmet istället?

EDIT: kollade på en video som beskrev samma sak. Han skrev in "attributes disk clear readonly" innan "clean" men om jag skrev det kom det upp "Det gick inte att ta bort attributes". Känns som att min Tv har misshandlat min hårddsik ganksa grovt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En del tvar kör nån BSD version och använder krypterat zfs filsystem för att klara drm krav men det brukar gå att boota linux och rensa disken helt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av mrqaffe:

En del tvar kör nån BSD version och använder krypterat zfs filsystem för att klara drm krav men det brukar gå att boota linux och rensa disken helt.

Det där lät krångligt. Jag måste ha en dator med linux? eller kan man emulera linux på något lätt sätt? och hur gör jag i linux sen?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Moronai:

Provade alternativet i cmd men efter jag skrev clean kom det upp "Ett fel har inträffat: Det går inte hitta begärd sektor. Mer information finns i systemets händelselogg."
Tror du det skulle funka med programmet istället?

EDIT: kollade på en video som beskrev samma sak. Han skrev in "attributes disk clear readonly" innan "clean" men om jag skrev det kom det upp "Det gick inte att ta bort attributes". Känns som att min Tv har misshandlat min hårddsik ganksa grovt.

Det ser ut som om hårddisken är kaputt.
Ni kan ju prova en valfri Linux live ISO/USB och prova diskverktygen därifrån. De brukar klara av mycket mer av vad Windows verktyg klarar.
Fungerar inte det är disken skadad.

Skickades från m.sweclockers.com

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Moronai:

Tjena!

Har lite problem med en extern hårddisk. Har haft den till TVn för att kolla på serier. Nu när jag skulle rensa den kommer jag inte åt den. Den visas i min dator men man ser inte hur mycket som används eller hur mycket plats det finns totalt. Jag provade HDD Low level format tool men jag fick bara error meddelande nåt med 1117 I/O. Går inte att göra en felkontroll för jag har inte behörighet även fast jag är administratör. Bryr mig inte om sakerna som finns på hårddisken just nu vill bara kunna lägga in nya saker på den. Kan tillägga att den funkar till TVn men inte till datorn och har provat att koppla in den i andra datorer samma sak. Det är en ganska gammal 1TB Från seagate med strömsladd och USB 2.

Tack för svar på förhand!

Har du spelat in via tv:n ?
Provat att formatera den via tv:n ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Moronai:

Det där lät krångligt. Jag måste ha en dator med linux? eller kan man emulera linux på något lätt sätt? och hur gör jag i linux sen?

du kan emulera via VirtualBox eller som SysGhost föreslog att ta och göra en live usb.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Moronai:

Det tips du fick i början av tråden om gparted live USB är ett utmärkt alternativ.
http://gparted.org/

-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av SysGhost:

Det tips du fick i början av tråden om gparted live USB är ett utmärkt alternativ.
http://gparted.org/

ok får prova det imorgon funkar inte det får nog hårddisken på i pension/soptunnan