Fått laptopskärm utbytt, kan inte ändra skärmstyrka

Permalänk

Fått laptopskärm utbytt, kan inte ändra skärmstyrka

Hej!
Fick idag tillbaka min Lenovo U410 från reparatören där dom bytte hela datorskärmen. Upptäckte nu att det inte längre går att ändra skärmstyrka, vilket man ändå får säga påverkar användarupplevelsen rätt mycket. Finns det något man kan göra åt detta? Antingen justera så att den nya skärmen reagerar på ljusstyrkeinställningarna eller en separat mjukvara som gör det möjligt att ändra ljusstyrka. Helst det tidigare dock. Eller är det bara att ge upp och lämna in datorn på lagning igen?

Tack på förhand!

edit: Kan tillägga att jag redan använder f.lux så det är inte extremt starkt ljus på kvällen, men jag vistas ändå i väldigt olika ljus samt har känsliga ögon så det är viktigt att kunna sänka ljusstyrkan efter behag.

Permalänk
Medlem

Har du provat att uppdatera BIOS? Det är inte omöjligt att du fått en skärm som sitter i nyare varianter av datorn du har och att dessa levereras med en nyare version av BIOS.

EDIT: Tycker dock att de som reparerade datorn borde ha uppdaterat BIOS och även testat skärmen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Har du provat att uppdatera BIOS? Det är inte omöjligt att du fått en skärm som sitter i nyare varianter av datorn du har och att dessa levereras med en nyare version av BIOS.

EDIT: Tycker dock att de som reparerade datorn borde ha uppdaterat BIOS och även testat skärmen.

Tjena ToJa92, vet du vad att det har jag faktiskt inte gjort, men det låter inte alls orimligt (för en amatör som mig) att det skulle vara så, då jag har sett att det finns ett par miljoner olika modeller av U410an. Men nu får jag väl outa mig själv som total amatör: Hur uppdaterar jag BIOS? Gör jag det på ett speciellt sätt för just den här datorn eller är det samma på alla datorer (jag tänker att då lär jag väl kunna söka upp en guide själv). Tack för svaret förresten!

Permalänk
Medlem

Har du den vanliga U410 utan touchskärm så verkar det vara följande program som gäller: http://mobilesupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-ne...

Se till att stänga av alla program innan du kör uppdateringen. Rekommenderar även att du stänger av eventuella antivirusprogram.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.