Kan jag ta bort kylpasta med färdigblandad spolarvätska?

Permalänk
Medlem

Finns framtagna medel på sorterade dator affärer? 70-150kr.
Funkar och inga frågetecken.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

det kan inte bara vara jag som gillar att läsa svaren på denna fråga, varje gång någon ställer det blir det en jävla massa svar. ahit o dit kan inte sweclockers sätta en jävla "standard" som svar på denna fråga....

själv kör jag allt möjligt, t-röd, alkohol kaffefilter etc.... never had a problem

Permalänk
Skrivet av Dirty Frog:

Kemiskt ren bensin FTW. Rengör som fan! Lämnar inga rester! Dunstar fort. Billigt och kan köpas tex på konsum. T-röd ska du ge fan i då den kan innehålla nån form av olja ( lämnar en hinna efter sig) ska du ha aceton så är det som dom andra har skrivit innan viktigt att du tar en utan olja. Men som sagt. Kemiskt ren bensin är gr8!

Nope, för det löser plast. Elektronik rengörning är bäst, och det är till för just rengörning av elektronik. Du kan bada hela moderkortet i det.

Skrivet av Rajat:

Där kan jag hålla med dig på alla punkter, men då använder du det i större utsträckning och blir då "lönsammare", men ska man bara använda det för att ta bort kylpasta 1 gång vartannat år så känns det som ett onödigt köp istället för att använda något som finns i hemmet redan

Jo jag inser att dom flesta inte gör det så ofta. Jag fuskar ganska ofta och bara torkar bort det med nån ren trasa om jag ska vara ärlig

Elektronik rengörning är bra till allt, tar löser upp det mesta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Du vill nog inte veta vad jag använt att ta bort kylpasta med genom åren Men iaf, aceton löser plast/gummi. Det fräter naturligtvis inte upp hela PCB direkt men det är ett faktum.

Ska man köpa nåt är det lika bra att köpa det bästa direkt.

En tanke slog mig förresten, vad är det för plast du pratar om att aceton ska lösa upp på en CPU? Det är glasfiberepoxi och det är ingen risk att aceton löser upp det. Den enda plast som aceton löser upp är polystyren men dessa gör man knappast CPU'er eller moderkort av, den plasten används till engångsbestik och engångsmuggar.

P.S. Aceton levereras i en plastflaska

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast

ELEKTRONIKRENGÖRING!!!! Har läst det särskrivet typ 215 gånger nu... en sak=ett ord!

Själv har jag alltid kört på kemiskt ren aceton. Har funkat prima för mig under mina år som "datornörd"

Permalänk

Har kört T-röd sedan mitten av 1990-talet alltid funkat perfekt...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag tillbe satan när jag ska ta bort kylpasta

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

det kan inte bara vara jag som gillar att läsa svaren på denna fråga, varje gång någon ställer det blir det en jävla massa svar. ahit o dit kan inte sweclockers sätta en jävla "standard" som svar på denna fråga....

själv kör jag allt möjligt, t-röd, alkohol kaffefilter etc.... never had a problem

Det står precis hur man ska göra i den klistrade tråden "De bästa trådarna från kylning och överklockning. Läs innan du skapar ny tråd!" i det här forumet.
Sen att folk inte läser där är en annan sak

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det bästa att använda är elektronik rengörning på spray burk, ren isopropanol(ej den från apoteket).

Du kan bada hela moderkortet i det, det gör ingen skada öht. Det dunstar och lämnar inga rester öht. 69kr på biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...

Skrivet av Zpnk:

ELEKTRONIKRENGÖRING!!!! Har läst det särskrivet typ 215 gånger nu... en sak=ett ord!

Själv har jag alltid kört på kemiskt ren aceton. Har funkat prima för mig under mina år som "datornörd"

Har som ni sagt nu tagit och köpt den där Elektronikrengöringen /: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3...

Men efter att ha läst en del guider om hur man tar bort kylpasta så hittar jag inget, om hur man tar bort det med sprayen.
Någon som vet(skriv gärna hur/länka)? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

En tanke slog mig förresten, vad är det för plast du pratar om att aceton ska lösa upp på en CPU? Det är glasfiberepoxi och det är ingen risk att aceton löser upp det. Den enda plast som aceton löser upp är polystyren men dessa gör man knappast CPU'er eller moderkort av, den plasten används till engångsbestik och engångsmuggar.

P.S. Aceton levereras i en plastflaska

Du bör nog kolla dina källor.

"Aceton är ett mycket bra lösningsmedel
med förmåga att lösa många plaster, fetter, oljor samt organiska föreningar i allmänhet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton

"It is used for thinning polyester resin, cleaning tools used with it, and dissolving two-part epoxies and superglue before they harden."

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetone
Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hahahaha sicken grann tråd 40inlägg! Vad blir nästa Klorin

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Du bör nog kolla dina källor.

"Aceton är ett mycket bra lösningsmedel
med förmåga att lösa många plaster, fetter, oljor samt organiska föreningar i allmänhet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton

"It is used for thinning polyester resin, cleaning tools used with it, and dissolving two-part epoxies and superglue before they harden."

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetone
Fo3

Många plaster är inte alla plaster och aceton levereras i en plastflaska.
Hur som helst så är det inte plast i moderkort eller en CPU, utan glasfiberepoxi

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

det kan inte bara vara jag som gillar att läsa svaren på denna fråga, varje gång någon ställer det blir det en jävla massa svar. ahit o dit kan inte sweclockers sätta en jävla "standard" som svar på denna fråga....

själv kör jag allt möjligt, t-röd, alkohol kaffefilter etc.... never had a problem

Samma här, har även kört med en bit hushållspapper och bara torkat av i vissa fall, funkade minst lika bra som alla andra lösningar här i tråden.
Man sitter ju inte i en ren labbmiljö när man meckar med datorn, som vem vet hur mycket skit det kan landa på processorn mellan då man torkar rent och sätter dit kylaren.
Tror inte det är så väldigt viktigt egentligen, bara man får bort så det ser rent ut duger enligt mig.
Är säker på att hur man applicerar den nya kylpastan är mer beroende på vilken slutgiltig temperatur man får, inte om man fått bort 99,99% av det som satt där innan, och i värsta fall handlar det väl mest om någon grad i slutändan mellan bara att torka rent och göra kliniskt rent.

Skrivet av Rajat:

Många plaster är inte alla plaster och aceton levereras i en plastflaska.
Hur som helst så är det inte plast i moderkort eller en CPU, utan glasfiberepoxi

Och Epoxi är inte en plast??
Det var det i alla fall senast jag kollade.
Glasfibern är bara där som armering på precis samma sätt som kolfiber i "Karbon" produkter.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...
ArtiClean rengörningskit för CPU
129kr

Beprövat , Funkar , inga frågetecken

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Samma här, har även kört med en bit hushållspapper och bara torkat av i vissa fall, funkade minst lika bra som alla andra lösningar här i tråden.
Man sitter ju inte i en ren labbmiljö när man meckar med datorn, som vem vet hur mycket skit det kan landa på processorn mellan då man torkar rent och sätter dit kylaren.
Tror inte det är så väldigt viktigt egentligen, bara man får bort så det ser rent ut duger enligt mig.
Är säker på att hur man applicerar den nya kylpastan är mer beroende på vilken slutgiltig temperatur man får, inte om man fått bort 99,99% av det som satt där innan, och i värsta fall handlar det väl mest om någon grad i slutändan mellan bara att torka rent och göra kliniskt rent.

Och Epoxi är inte en plast??
Det var det i alla fall senast jag kollade.
Glasfibern är bara där som armering på precis samma sätt som kolfiber i "Karbon" produkter.

Precis, som aceton inte gör skada på

Skrivet av Mogwaii:

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...
ArtiClean rengörningskit för CPU
129kr

Beprövat , Funkar , inga frågetecken

Men onödigt och överprisat då det bara är 2x30ml, framför allt på Inet när det går att få för 99:90kr på Kjell & Co och då är det även överprisat där

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

För 129kr för du 1L Isopropanol

http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nope, för det löser plast. Elektronik rengörning är bäst, och det är till för just rengörning av elektronik. Du kan bada hela moderkortet i det.

Jo jag inser att dom flesta inte gör det så ofta. Jag fuskar ganska ofta och bara torkar bort det med nån ren trasa om jag ska vara ärlig

Elektronik rengörning är bra till allt, tar löser upp det mesta

Har du nån form av patent på införsel av elektronikrengörning eller är det ett ord du gillar att skriva bara.

Låna lite aceton av tjejen, morsan, mormor, farmor eller farsan kanske och ta toapapper och gör rent..Punkt

Edit: Såg att han köpt elektronikrengörning, och vem säger att inte upprepad reklam fungerar....."elektronikrengörning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du bör nog kolla dina källor.

"Aceton är ett mycket bra lösningsmedel
med förmåga att lösa många plaster, fetter, oljor samt organiska föreningar i allmänhet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aceton

"It is used for thinning polyester resin, cleaning tools used with it, and dissolving two-part epoxies and superglue before they harden."

http://en.wikipedia.org/wiki/Acetone
Fo3

Ingen större risk för PCBn med andra ord, föredrar själv elektronikrengöring / Isopropanol. Kostar inte många kronor och är ett trevligare val.
Och kolla för fan så det är Aceton utan olja om man nu envisas med det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Precis, som aceton inte gör skada på

Skall du bara torka av heatspreadern i metall så bör ju det inte vara något problem, det är ju faktiskt bara där man behöver göra rent när man tar bort kylpastan ifrån eller hur?
Men måste du envisas att slabba ut mängder över halva moderkortet så klart att de skulle kunna göra skada.

Dock så får jag ju säga att med tanke på diskussionen här i tråden så låter det som om folk har smetat kylpasta över hela moderkortet, så får man ju först rätta till det problemet och ta så mycket som behövs utan att kladda runt, då blir ju hela rengöringsprocessen mycket lättare sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Skall du bara torka av heatspreadern i metall så bör ju det inte vara något problem, det är ju faktiskt bara där man behöver göra rent när man tar bort kylpastan ifrån eller hur?
Men måste du envisas att slabba ut mängder över halva moderkortet så klart att de skulle kunna göra skada.

Dock så får jag ju säga att med tanke på diskussionen här i tråden så låter det som om folk har smetat kylpasta över hela moderkortet, så får man ju först rätta till det problemet och ta så mycket som behövs utan att kladda runt, då blir ju hela rengöringsprocessen mycket lättare sen.

Var ju inte jag som envisades med att kleta runt kylpasta i hela datorn, jag själv förstår inte varför man ska hålla på med aceton någon annanstans än på heatspreadern, lite aceton på bomullsrondell och gör rent, allt som behövs

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av patton:

Har du nån form av patent på införsel av elektronikrengörning eller är det ett ord du gillar att skriva bara.

Låna lite aceton av tjejen, morsan, mormor, farmor eller farsan kanske och ta toapapper och gör rent..Punkt

Edit: Såg att han köpt elektronikrengörning, och vem säger att inte upprepad reklam fungerar....."elektronikrengörning"

Busted! Har massor med aktier i elektronik rengörning

Elektronik rengörning är bra, det framgår ju tydligt av namnet vad det är till för. Ska man köpa nåt så är det det som gäller.

Aceton funkar alla gånger, men elektronik rengörning är bättre och löser inte plast.

Permalänk
Entusiast

Jag avråder från att använda aceton. Det löser upp plastdetaljer som finns runtom på moderkortet.
Är man mycket försiktig, och verkligen håller rätt på acetonet, så fungerar det. Men varför ta risker?

En lärdom från flera herrans massa år sedan, då det var vanligt med kylflänsar fastsatta med plastpliggar runtom_
En polare skulle rengöra sin CPU med aceton. Rikligt med aceton och se till att all gammal kylpasta försvinner. Det går åt en duktig mängt aceton.
Dit med ny kylpasta och på med kylflänsen.
Startar upp datorn och den går bra i ett par timmar.

Sedan händer det.ett ljudligt *PlUnK* inne i datorn, varav några sekunder senare hänger sig datorn. Kort därefter känner man lukten av bränd kylpasta, plast och bränt kretskort... och så helt plötsligt fräser det till och datorn tvärdör på fläcken.

Vad i halva friden hände?

Sliter loss strömförsörjningen, och rycker loss sidoplåten. Där ser man direkt vad som hänt: Grafikkortet har brunnit upp. Kylflänsen som satt fast med små plastpliggar hade lossnat, och kylflänsen hade ramlat av. GPU-kärnan hade blivit överhettad, och kortslutit sig internt, varav följden blev att några kopparbanor på både grafikkortet och moderkortet hade brunnit. Det syntes väl vilken kopparbana som det gällde, då den var kraftigt bränd.
Resultatet blev att både grafikkortet och moderkortet hade strukit med.

Man insåg snart att det var acetonet som droppat ner på grafikkortet och löst upp plastpliggarna. Så länge datorn var sval satt kylflänsen kvar, men så snart den blev varm, så trillade kylflänsen av.

Kemiskt ren bensin är bättre, då den inte är lika aggressiv mot plast ifall man råkar droppa något på fel ställe.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

var på jakt efter Isopropanol här i norge men då det tydligen inte säljs här så börja jag diskutera ämnet med killen på apoteket.
då kom han med tips om detta:
https://www.dropbox.com/s/n2dnhcvfgf5dl4n/2014-07-24%2019.56....
https://www.dropbox.com/s/mv7j2c27mhya3az/2014-07-24%2019.56....

OBS, inte vanlig Antibac! detta är en 95%
dvs samma som läkare osv annvänder till att göra rent verktyg med. Etanhol och Propanol huvudsakligen.
inte testat än men ska i morgon när nya cpun anländer.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Jag avråder från att använda aceton. Det löser upp plastdetaljer som finns runtom på moderkortet.
Är man mycket försiktig, och verkligen håller rätt på acetonet, så fungerar det. Men varför ta risker?

En lärdom från flera herrans massa år sedan, då det var vanligt med kylflänsar fastsatta med plastpliggar runtom_
En polare skulle rengöra sin CPU med aceton. Rikligt med aceton och se till att all gammal kylpasta försvinner. Det går åt en duktig mängt aceton.
Dit med ny kylpasta och på med kylflänsen.
Startar upp datorn och den går bra i ett par timmar.

Sedan händer det.ett ljudligt *PlUnK* inne i datorn, varav några sekunder senare hänger sig datorn. Kort därefter känner man lukten av bränd kylpasta, plast och bränt kretskort... och så helt plötsligt fräser det till och datorn tvärdör på fläcken.

Vad i halva friden hände?

Sliter loss strömförsörjningen, och rycker loss sidoplåten. Där ser man direkt vad som hänt: Grafikkortet har brunnit upp. Kylflänsen som satt fast med små plastpliggar hade lossnat, och kylflänsen hade ramlat av. GPU-kärnan hade blivit överhettad, och kortslutit sig internt, varav följden blev att några kopparbanor på både grafikkortet och moderkortet hade brunnit. Det syntes väl vilken kopparbana som det gällde, då den var kraftigt bränd.
Resultatet blev att både grafikkortet och moderkortet hade strukit med.

Man insåg snart att det var acetonet som droppat ner på grafikkortet och löst upp plastpliggarna. Så länge datorn var sval satt kylflänsen kvar, men så snart den blev varm, så trillade kylflänsen av.

Kemiskt ren bensin är bättre, då den inte är lika aggressiv mot plast ifall man råkar droppa något på fel ställe.

Låter du ofta CPU'n sitta kvar på moderkortet när du rengör den?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rajat:

Låter du ofta CPU'n sitta kvar på moderkortet när du rengör den?

Ja. Speciellt med Intel-baserade moderkort där det är en stor risk att skada kontaktfjädrarna i sockeln. Det är så oerhört lätt att skada dessa.
Även men de klassiska processorerna med pins är det en ökad risk att skada stiften.

I fallet som jag beskrev var det latheten som bedrog visheten. Man ville byta ut kylpastan och installera ny kylare utan att montera loss allt annat.

Hur som helst är poängen att undvika aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Ja. Speciellt med Intel-baserade moderkort där det är en stor risk att skada kontaktfjädrarna i sockeln. Det är så oerhört lätt att skada dessa.
Även men de klassiska processorerna med pins är det en ökad risk att skada stiften.

I fallet som jag beskrev var det latheten som bedrog visheten. Man ville byta ut kylpastan och installera ny kylare utan att montera loss allt annat.

Hur som helst är poängen att undvika aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen i ditt fall är bara lathet, det är hur lätt som helst att ta bort CPU utan att skada pins

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Poängen i ditt fall är bara lathet, det är hur lätt som helst att ta bort CPU utan att skada pins

Det går att hamra spik med en slägga, det går att tälja mot sig själv med en slö kniv, och det går att lösa kylpasta med aceton - Men det finns bättre alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det går att hamra spik med en slägga, det går att tälja mot sig själv med en slö kniv, och det går att lösa kylpasta med aceton - Men det finns bättre alternativ.

Inte för att jag förstår varför du citerade det jag skrev där för att lägga upp det där svaret, men visst

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Låter du ofta CPU'n sitta kvar på moderkortet när du rengör den?

Om man på något sätt kan undvika att ta ur CPU så bör man göra det. Annars är en pin i sockeln snart skadad, LGA socklar är djävulens påfund