Extern hårddisk till MAC och PC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Extern hårddisk till MAC och PC?

Hej!

Nu har jag införskaffat mig en MBA efter att min andra windows laptop har problem med skärm, batteri m.m. Jag hade tänkt fabriksåterställa laptopen och sedan fortsätta använda den hemma (den måste vara inkopplad till en extern skärm) för att ladda ned saker på som jag sedan lägger över på min externa hårddisk och sedan vidare till Macbooken, och sedan tillbaka. T.ex. filmer som jag bara vill se på Macbooken men inte ha kvarliggandes och ta plats. Saken är den att det kommer väl inte funka antar jag efter lite googling, Macbooken kommer inte vilja arbeta med externa hårddisken?

Hur gör/formaterar jag så att jag kan använda hårddisken till både mac och pc? Har läst lite om att formatera till fat32 (32fat?), men då var det tydligen en storleksgräns på 4 gb... så har jag hört talas om exFat som ska tillåta större filstorlekar?

Jag är en riktigt rookie med sånt här och behöver all hjälp jag kan få! Om jag får reda på vad jag ska göra, så kan jag förmodligen googla mig till det lättare, men nu har jag som sagt ingen aning... Snälla hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Formatera den i exFAT så kan du använda den till både PC och MAC och det fungerar då utan FAT32 begränsningen på 4 GB Max filstorlek. Jag har själv partitionerat en 4 TB WD RED i två partitioner. Den ena i OS X Journaled och den andra i exFAT. Detta för att jag kan dualboota till Windows 8.1 eller OS X Mavericks. Då kan jag flytta filer mellan systemen hur jag vill. Jag har den alltså internt i en dator.

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Äsch, vad fan, jag målade nog fan på väggen... Hårddisken funkade fint med Macbooken ändå, åtminstone till mitt ändamål, att kunna spela upp film/ljudfiler, läsa dokument och se bilder från hårddisken på MB...