Permalänk

Rensa ur gammal laptop som sålts.

Hej!

Jag har en gammal (fick den i julklapp 2008) laptop (Compaq/HP) som jag nu sålt till en kompis morsa. Jag har själv inte använt den mer än att jag startat den någon gång sen jag köpte en ny dator för tre år sedan.

Jag skulle vilja blåsa ur den så att den "känns" fabriksny och fräsch när jag lämnar över den och undrar hur jag gör detta? Jag är inte jätteduktig på Windows ska erkännas då jag de senaste åren använt Mac både i arbete och privat men grunderna sitter nog i.

Jag har googlat lite och förstått att det är svårt att få bort allt och att man då måste installera om operativsystemet. Det vet jag inte hur man gör.

Jag är inte särskilt paranoid och tror inte att kompisens morsa är någon hacker så att det som funnits på datorn skulle återskapas har jag svårt att se.

Det jag behöver hjälp med är någon form av guide på hur jag lättast rensar datorn på skit och får den att kännas ny. Är det svårt att installera om os? Om inte, hur gör jag? Jag är hyfsat teknisk.

All hjälp tas emot med öppen famn!
Tack på förhand!

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk

HP/Compaq har alltid en återställningspartition och/eller DVD-skivor, med vars hjälp du enkelt återställer den till orginalskick. Metoden för hur man startar processen är olika beroende på modell, men det står i handböckerna och/eller i de HP-specifika programmen som är installerade på datorn.

Permalänk
Medlem

Testa boota genom hp egna recovery program genom att trycka f11 efter att du har startat datorn.

Permalänk

Tack! Rotade igenom kartongen och hittade en lapp där det stod att F11 var det jag skulle använda. Nu är den återställd och klar. Jättetack för hjälpen!

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Tack! Rotade igenom kartongen och hittade en lapp där det stod att F11 var det jag skulle använda. Nu är den återställd och klar. Jättetack för hjälpen!

Vad kul att de löste sig!