Vilken av dessa är bästa köpet? (gaming)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Det är klart utblåsfunktionen hjälper.

Asus datorn är inte klassad för gaming, varför tror du detta? Det är skillnad på underhållning och gaming.
Asus har en serie för just gaming vilket är deras ROG datorer.

Menade mest att man inte drar i ett GTX i en dator om den inte är till för gaming, men klart den inte är gjord enbart för det Men det är en av sakerna den sak användas till Men det stämmer nog som du säger att det är underhållning och ska räcka till allt

Får läsa lite resensioner på den där Lenovo också för att väga upp allt det positiva jag läst om Asus

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Menade mest att man inte drar i ett GTX i en dator om den inte är till för gaming, men klart den inte är gjord enbart för det Men det är en av sakerna den sak användas till Men det stämmer nog som du säger att det är underhållning och ska räcka till allt

Får läsa lite resensioner på den där Lenovo också för att väga upp allt det positiva jag läst om Asus

GTX850 är ju direkt inget "gaming" kort. Det passar utmärkt till underhållning vilket denna maskin är för.
Den kommer bli varm om du ska spela på det och så är det bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

GTX850 är ju direkt inget "gaming" kort. Det passar utmärkt till underhållning vilket denna maskin är för.
Den kommer bli varm om du ska spela på det och så är det bara.

Vad är skillnaden mellan underhållning och gaming då menar du? Känns som GTX är spelkort men jag vet dock inte så mycket. Men båda datorerna borde väl bli rätt varma? Griller i huvudet nu alltså

Den här Lenovo då, jämfört med den andra Lenovo som vi pratade om? Skiftar ju hela tiden tankar om vad jag kommer bli mest nöjd med över tiden.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Vad är skillnaden mellan underhållning och gaming då menar du? Känns som GTX är spelkort men jag vet dock inte så mycket. Men båda datorerna borde väl bli rätt varma? Griller i huvudet nu alltså

Den här Lenovo då, jämfört med den andra Lenovo som vi pratade om? Skiftar ju hela tiden tankar om vad jag kommer bli mest nöjd med över tiden.

Du hakar upp dig på "x". Enbart för det heter GTX så betyder inte detta det är ämnat för gaming.

Underhållning kan vara allt från att kolla på film, redigera bilder, video, vad som helst som inte är att just spela.

Båda datorer kommer bli varma ja men det då Asusen är så pass tunn så kommer den bli varmare.

Den datorn du länkade är ju samma som på Webhallen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Du hakar upp dig på "x". Enbart för det heter GTX så betyder inte detta det är ämnat för gaming.

Underhållning kan vara allt från att kolla på film, redigera bilder, video, vad som helst som inte är att just spela.

Båda datorer kommer bli varma ja men det då Asusen är så pass tunn så kommer den bli varmare.

Den datorn du länkade är ju samma som på Webhallen?

Den andra datorn som också är en Lenovo är ju denna, men nästan ingen skillnad verkar det som, en 8GB SSD bl a...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Den andra datorn som också är en Lenovo är ju denna, men nästan ingen skillnad verkar det som, en 8GB SSD bl a...

Samma dator men annat pris, vet inte varför det är något konstigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Samma dator men annat pris, vet inte varför det är något konstigt.

Den ena har en 8GB SSD också, men är det värt 500 kronor? Jag hade ju helst haft en 256GB SSD och inget mer

Kollar igenom en massa reviews på youtube just nu och Lenovo fick en del kritik även om prestandan var bra. Men skärmen fick saftigt med kritik bl a. Det tråkiga är att jag hittar väldigt lite om Asus-modellen.

16GB ram känns ju klart häftigare men kommer jag någonsin märka någon skillnad på 8 eller 16 tror du? Pratade med en som hade 32GB och han kunde ju snabbt skifta mellan BF4 och Diablo 3 t ex, men jag har ju inte det behovet känner jag.

Lutar tillbaka till Asus men hittar inget om den på Youtube Hittat en australiensisk tråd där de flesta är positiva men skulle vilja veta lite mer

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Den ena har en 8GB SSD också, men är det värt 500 kronor? Jag hade ju helst haft en 256GB SSD och inget mer

Kollar igenom en massa reviews på youtube just nu och Lenovo fick en del kritik även om prestandan var bra. Men skärmen fick saftigt med kritik bl a. Det tråkiga är att jag hittar väldigt lite om Asus-modellen.

16GB ram känns ju klart häftigare men kommer jag någonsin märka någon skillnad på 8 eller 16 tror du? Pratade med en som hade 32GB och han kunde ju snabbt skifta mellan BF4 och Diablo 3 t ex, men jag har ju inte det behovet känner jag.

Lutar tillbaka till Asus men hittar inget om den på Youtube Hittat en australiensisk tråd där de flesta är positiva men skulle vilja veta lite mer

Jag älskar Asus och rekommenderar alltid Asus men i detta fallet kan jag verkligen inte göra det... Jag tycker du ska ta Lenovo då 16GB är sjukt nice och sen att du får ett GTX860, den har bättre kylning vilket du kommer bli glad över och det betyder även att den kommer hålla längre om du nu ska spela. Den är inte svår att ta isär för byta kylpasta etc så det kommer du också bli glad över.

Jag har 32GB ram och det är en otroligt skön upplevelse, att kunna multitaska snabbt som attan är något jag älskar.

Är Lenovo verkligen så ful? Jag tycker den är jättesnygg. Visst är Asusen RIKTIGT SNYGG men jag gråter redan nu när jag tänker på vilket helvete den kommer vara att skruva isär.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Jag älskar Asus och rekommenderar alltid Asus men i detta fallet kan jag verkligen inte göra det... Jag tycker du ska ta Lenovo då 16GB är sjukt nice och sen att du får ett GTX860, den har bättre kylning vilket du kommer bli glad över och det betyder även att den kommer hålla längre om du nu ska spela. Den är inte svår att ta isär för byta kylpasta etc så det kommer du också bli glad över.

Jag har 32GB ram och det är en otroligt skön upplevelse, att kunna multitaska snabbt som attan är något jag älskar.

Ja, jag har hamnat i en svår sits och just nu känner jag mig som pendeln i en gammal klocka som står i ett övergivet hus.

Ena sekunden är det självklart att välja prestandan och så får jag stå ut med att den inte passar in i alla miljöer (inte för att jag normalt bryr mig om sånt). Dock vill jag kunna gosa med älsklingen (ja, datorn)! Sen nästa sekund inser jag ju att jag kommer vara sjukt överlycklig med Asus i fråga då den räcker perfekt och är snygg och stilren.

Men finns det någonstans man kan se mätningar på hur varma de har blivit i normalt läge där den inte utsätts för stress och där de ska prestera hyfsat samt där de maxas? Kommer det skilja väldigt mycket tror du (eller vet?). Sen funderar jag ju på att kasta in en 250Gb SSD samt byta kylpastan samtidigt men vet inte om det någonsin blir en realitet, bl a bryter man ju garantin på båda modellerna väl?

Njae, så jävla sjukt ful är väl inte Lenovo men det känns mer tonårsaktigt! Jag är ändå 37 bast och snart 38 :S Röda saker överallt och konstigt skuren. Sen svart och plastig ser den ut att vara även om den nog inte är det. Fattar inte varför jag inte spenderade mer tid med en Lenovo i butiken idag men men...

Sen att den har TN panel gör att jag blir osäker, sjukt usla vinklar såg jag idag :S Sen färgerna ska också vara klart sämre :'(

Asus är gudasnygg - om än inte lika fin i verkligheten Det enda som oroar mig just nu är värmeutvecklingen tror jag - jag kan leva med ett sämre grafikkort. Jag har ju trots allt varit nöjd med mitt GT 540M som jag använt i Skyrim, Diablo 3 samt ett onlinespel från Funcom - kommer inte på namnet nu

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxieboy:

Men finns det någonstans man kan se mätningar på hur varma de har blivit i normalt läge där den inte utsätts för stress och där de ska prestera hyfsat samt där de maxas? Kommer det skilja väldigt mycket tror du (eller vet?). Sen funderar jag ju på att kasta in en 250Gb SSD samt byta kylpastan samtidigt men vet inte om det någonsin blir en realitet, bl a bryter man ju garantin på båda modellerna väl?

Vet inte om någon sådan sida förutom reviews etc.

Du bryter inte mot garantin av att byta hårddisk, ram etc men att ta isär datorn och byta kylpasta bryter garantin.

Nästan alla "gaming" laptops ser ju ut som rymdskepp. Det är ju inte så svårt att förstå att dom är tjockare för kylning och där bak sitter ju grillsen.

Men om du nu finner utseendet så viktigt så ta Asus då och köp en kylplatta av kvalité? Den dyrare kylplattan jag länkade borde ju falla dig i smaken då den är snygg och stilren. Den är grymt tyst, den har USB portar och du kan ändra fläktens hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Vet inte om någon sådan sida förutom reviews etc.

Du bryter inte mot garantin av att byta hårddisk, ram etc men att ta isär datorn och byta kylpasta bryter garantin.

Nästan alla "gaming" laptops ser ju ut som rymdskepp. Det är ju inte så svårt att förstå att dom är tjockare för kylning och där bak sitter ju grillsen.

Men om du nu finner utseendet så viktigt så ta Asus då och köp en kylplatta av kvalité? Den dyrare kylplattan jag länkade borde ju falla dig i smaken då den är snygg och stilren. Den är grymt tyst, den har USB portar och du kan ändra fläktens hastighet.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och jag har ju några dagar på mig innan jag slutligen ska bestämma mig. På lördag blir det nog att köpet genomförs Det är inte så enkelt som att bara ta Asus även om det lutar åt det just nu. Jag borde kolla in Lenovo lite mer i verkligheten - som jag missade idag :S Klant är man också Sen vet jag ju klart mer. Asus föll mig i smasken i hur tangentbordet och touchpaden var åtminstone även om en del gnäller på touchpaden då den gör lite vad den vill när man är där och fingrar men i jämförelse med den min kompis har så var detta en perfekt platta På min polares bärbara ändrar jag zoom hela tiden

Men materialet som Asus är gjord i kyler väl lite bättre och det är endast ett GTX 850M och det borde kanske inte bli lika varmt? Men visst, ska det vara krångligt att öppna den för att rengöra så är det ju en tung sak i det hela. Lanovo kunde ju rensa sig själv också - hur bra den funktionen nu är. Låter garanterat bättre

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Jag har kollat runt lite till och faktiskt hittat en liten trevlig sak från Lenovo om jag nu kan tänka mig detta utseendet. Dock vet jag inte riktigt ifall jag vill lägga dessa pengarna på en dator så det faller väl av den anledningen men är detta en dator som är mer prisvärd än de övriga som diskuterats? Hur passa mycket bättre prestanda blir det totalt sett?

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Nu har jag tagit ett beslut vilken dator det blir. Det blir en Asus R552JK-CN159H. Egentligen togs detta beslutet redan i torsdags förra veckan men sen snackades det om att den inte hade IPS skärm och det finns väl inga säkra källor fortfarande, även om Asus.David sagt att eftersom den är FHD ska det vara IPS. När jag kollat på den i butik så är skärmen riktigt trevlig och är det inte IPS är det fan den överlägset bästa TN som jag sett - inte för att jag sett så många... Men underbar skärm. Enda som jag eventuellt ser som negativt är att det inte är en SSD i datorn - men jag byter kanske i framtiden.

Återkommer till helgen när jag testat den på allvar. Blir väl att jag öppnar den på torsdag eller fredag antar jag.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Nu har jag tagit ett beslut vilken dator det blir. Det blir en Asus R552JK-CN159H. Egentligen togs detta beslutet redan i torsdags förra veckan men sen snackades det om att den inte hade IPS skärm och det finns väl inga säkra källor fortfarande, även om Asus.David sagt att eftersom den är FHD ska det vara IPS. När jag kollat på den i butik så är skärmen riktigt trevlig och är det inte IPS är det fan den överlägset bästa TN som jag sett - inte för att jag sett så många... Men underbar skärm. Enda som jag eventuellt ser som negativt är att det inte är en SSD i datorn - men jag byter kanske i framtiden.

Återkommer till helgen när jag testat den på allvar. Blir väl att jag öppnar den på torsdag eller fredag antar jag.

Så vad tycker du om datorn?

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft datorn i en vecka. Startade upp den förra torsdagen första gången och nu har jag lärt mig att bekanta mig med datorn fullt ut och tänkte ge en liten bild av mina upplevelser hittills.

Jag har endast surfat och spelat Elder Scrolsl Online typ, förutom lite installationer etc så har väl inte en så stor bild av det hela ännu men första intrycken är följande...

Min personliga uppfattning är fortfarande att ska man ha en laptop som man flyttar på så är det 15.6" som gäller. Även om den ska väga 2.7 kilo så känns den lätt när jag använder den i knäet etc. Har även en kylplatta under då. Men detta är ju min upfattning i hur en laptop ska vara.

Det diskuterades en del huruvida den här datorn hade en IPS eller TN. Netonnet har ändrat fram och tillbaka vad gäller den uppgiften och det finns tydligen inget riktigt svar från försäljarna någonstans. Men nu kan jag slå fast att detta är en IPS. Riktigt bra betraktningsvinklar enligt mig även om bilden blir snäppet mörkare men det är inget större problem. Tror man har nästan 180 graders bra vinklar för det går att se vad som händer på skärmen om man sitter i jämnhöjd med den. Färgerna är också otroligt fina - jämfört med en TN som stod bredvid i butiken. Har inte kunnat jämföra mer än med min gamla laptop som har tre år på nacken så den jämförelsen känns inte sjyst.

Datorn utförande är stilmässigt rent och datorn ser väl mer ut som en premium arbetsdator men det fantastiska är ju att det går riktigt bra att spela också. Just nu kör jag Elder Scrolls Online med höga inställningar och maxad distance view. Det flyter på utan några som helst problem. Märkte av ytterst lite hackade vid något tillfälle men vad det berodde på vet jag inte men upplever det som att datorn levererar perfekt i dessa inställningarna. Nu är kanske inte ESO det mest krävande spelet men ska även testa lite andra spel i framtiden. Återkommer till mina erfarenheter om det då. Men är man inte en übernörd så är detta en riktigt bra speldator ifall man även vill ha datorn till lite annat också. Laddningstiderna mellan olika zoner går oftast riktigt snabbt - men vid några enstaka tillfällen kan jag få vänta upp mot runt 20 sekunder kan jag tro det varit. Men det är väl nya zoner som dessutom är rätt stora. Inget jag stör mig på faktiskt.

Upplevelsen mot min gamla dator (visst, fläkten hade lagt av och processorn klockade nog ner sig på slutet) men det är att detta är en Ferrari och den förra var en traktor.

Datorn var redan uppdelad i två partitioner när den startades upp första gången. Rätt lagom stora också kan jag tycka, runt 280GB på windowsdelen och runt 400GB på lagringsdelen. Var övriga GB är vet jag faktiskt inte...

Tangentbordet tycker jag personligen att de kunde skalat ner till 90% ungefär så hade de fått plats med en fullstor numpad. Just nu är det ingen numpad jag använder utan att titta på vad jag trycker. Det normala är ju annars att man enkelt och framför allt snabbt kan trycka in tal och liknande. Men så är inte fallet här. Så egentligen kanske den är överflödig men det går likväl lite snabbare att använda detta än tangenterna över qwerty. Acer har dock en mycket bättre lösning på det hela och de kan även ha en fullstor nolla som man enkelt kan trycka ner med tummen. På min Asus här så är det mer slumpen som avgör ifall man träffar rätt. Dessutom har de ingen "prick" på femman så man vet inte riktigt var man håller handen om man använder den som man egentligen bör. Som tur är finns dessa prickar på f och j åtminstone.

Piltangenterna sitter enligt mig också fel och det är detta som påverkar nollan. Nä, här skulle man sneglat på Acer som löst detta perfekt.

Touchpaden trodde jag att jag skulle störa mig lite på då jag hade en relativt lite på förra datorn och efter att ha testat en stor touchpad på min polares dator så kunde jag inte hantera det hela. Jag arbetade förr ofta med två händer... styrde med höger pekfinger och vänsterklickade sen med vänster tumme. Då hamnar vänster pekfinger lite dåligt på det någon cm över och datorn tror då musen ska flyttas och jag vet inte allt - men allt föll sig naturligt för mig på den här datorn med hyfsat liten (mellanstor?) touchpad ändå. Jag använder endast högerhanden nu för att utföra saker. Att klicka "mekaniskt" känns för omständigt på touchpaden så nu blir det med touch endast. Skön touchpad måste jag säga och fingrarna glider riktigt bra på den även om man skulle bli delvis svettig om fingrarna.

Datorn är extremt sval (kylplattan hjälper väl till en del här). Jag har inte uppmätt några temperaturer på kärnorna eller grafikkortet utan pratar om upplevelsen utifrån. Varmast blir det ungefär närmast skärmen i mitten ovanpå när jag spelar men då pratar vi behagligt skön värme ifall det skulle vara lite småkyligt i rummet... På övriga ställen är den helt sval. Utblåset sitter ju på baksidan av datorn. Dock har jag ju inte pressat den riktigt ännu men den har snurrat på i tio timmar i sträck vad gäller ESO åtminstone.

Ljudmässigt är det inget jag stör mig på alls. Den låter lite susande men är man inte extremt överkänslig för alla sorters ljud så är detta en tyst dator enligt mig. Och är man extremt överkänslig så blir det nog svårt att hitta en dator alls. Visst, nu är detta i vanligt arbetsläge för i spelandet så har jag kylplattan på turbo och då överröstar den datorn ändå även om jag finner ljudnivån helt acceptabel. När man spelar och har volymen på 32 på datorn så hörs inte ens fläktarna.

Kontakterna för ström, usb och liknande är ordentligt gjorda. Man får trycka i de ordentligt men sen sitter de riktigt stabilt vilket jag ser som en klar fördel. På min Acer glappade strömsladden något enormt på slutet och den gled ur bara man flyttade datorn - det finns det ingen risk med på den här.

Subwoofern man får med känns ju lite överflödigt även om det märks en viss skillnad men det har hänt att jag inte trott den var inkopplad fastän sladden satt i men satte jag örat mot den märkte jag att den gav lite bas ändå. Nej, här kunde de kostat på sig en rejäl sak istället tycker jag. X-mini Max II Capsule Speaker vet hur man levererar bra ljud med bra bas som ett exempel och denna kostar ingenting nästan, under 200 kronor. Så varför de kastade med en SonicMaster som är skit i stort sett fattar jag inte. Den måste bara hamnat i fel låda - för till en sån här dator vill man inte ha med den - det är min åsikt dock.

Bakgrundsbelysningen funkar bra men ha den för allt i världen inte igång i dagsljus eller när det är hyfsat starkt ljus från skärmen i dov inomhusbelysning - det går inte att se vilka bokstäver som sitter var då. Dock ser man de bra i detta ljus ifall man stänger av bakgrundsbelysningen på tangentbordet. I mörker blir det dock perfekt med denna bakgrundsbelysning.

En enda tangent har jag haft problem med och det är F11 (som turligt nog inte används mer än att minska volymen i stort sett) för en kanten där går inte att trycka ner vilket känns konstigt varje gång man är där och pillar. I övrigt känns tangentbordet helt ok, 6-7 av 10 ungefär i betyg på den delen. Känns absolut inte plastigt och ostabilt åtminstone.

Optiska enheten, DVD-spelaren var märkligt monterad då ena sidan stack ut ett par millimeter och det var en extremt vass kant där. Dock försökte jag trycka och ändra den rätt och lyckades till sist så nu går den helt in. Småsaker helt enkelt som man fixar själv eller skiter i de helt enkelt.

Över lag är jag mycket nöjd med datorn. Det kom inte så mycket förinstallerat skit på den som jag befarade. Dock rensade jag friskt på både "appsidan" som jag inte använder alls samt väck med övrigt mög som Asus också tror vi vill använda oss av.

En märklig sak är dock att ute i Firefox så tror sidor att jag kör med skalan 0.8 i upplösning istället för Full HD 1920*1080 vilket är märkligt men det viktiga är ju att det är 1920*1080 och inte vad vissa browser tror.

Scrollen med två fingrar på touchpaden funkar inte heller efter Hibernate Mode. Något irriterande och detta verkar vara ett större problem hos Asus.

Vill man ha en snygg dator som levererar i spel och dessutom visar upp bra färger är detta ett måsteköp enligt mig. Jag är faktiskt mer nöjd med datorn nu än när jag testade den i butiken. Den levererar klart över mina förväntningar.

Vid specifika frågor är det bara att ställa dessa här eller i PM så svarar jag! Ursäkta för wall of text och lite hoppande och kanske inte tillräckligt sakligt men...

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Bra skrivet av er, intressant läsning! :).

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande